Polska Agencja Inwestycji i Handlu ma propozycje dla samorządowców zainteresowanych pozyskaniem inwestorów zagranicznych, a także wsparciem polskich przedsiębiorców w ekspansji poza kraj

W programie kongresu Perły Samorządu 2022 znalazły się warsztaty zorganizowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH). - Współpracujemy z samorządami, aby przyciągać inwestycje zagraniczne, i to się udaje, ich poziom co roku wzrasta. Nowym wyzwaniem jest aktywizowanie inwestycji polskich przedsiębiorców, tu również jest pole do współpracy - podkreślał Zdzisław Sokal, członek zarządu PAIH. Dodał, że rolą agencji jest zarówno przyciąganie inwestycji do Polski, jak i wsparcie rozwoju eksportu oraz inwestycji zagranicznych polskich firm.

Jak przyciągać kapitał

Warsztaty poprowadziła Monika Zdrojek z Departamentu Projektów PAIH. Zachęcała do wzięcia udziału w rankingu Szkoły Głównej Handlowej „Gmina na piątkę”, którego PAIH jest partnerem. Jest on oparty na ogólnopolskim badaniu gmin pod kątem komunikacji elektronicznej z przedsiębiorcami. Towarzyszy mu konferencja poświęcona tej tematyce, „Forum Gmin na 5!”. Projekty te upowszechniają dobre praktyki samorządów w zakresie tworzenia informacji publicznej dla inwestorów i przedsiębiorców z użyciem nowoczesnych mediów, a także skutecznej i sprawnej obsługi przedsiębiorców. Niezależnie od wątku rankingowego tworzą one platformę pozwalającą na zdobycie praktycznej i cennej wiedzy.
Monika Zdrojek z Departamentu Projektów PAIH / foto: materiały prasowe
Kolejny prezentowanym w Gdyni projekt to „Invest in gmina”. Wspiera on gminy w tworzeniu stron internetowych przyjaznych dla inwestorów oraz promuje oferty inwestycyjne spełniające standardy PAIH.
- Przedstawiamy wzorzec witryny internetowej. Kreujemy postawy, tworzymy standardy, aby ułatwić inwestorowi dotarcie do niezbędnych informacji. Na portalu „Invest in gmina” można również znaleźć szereg naszych bezpłatnych usług - mówiła Monika Zdrojek, podkreślając, jak ważnym źródłem informacji dla inwestorów są samorządowe strony internetowe.
Kolejnym użytecznym - i bezpłatnym - narzędziem przedstawionym podczas warsztatów był „Generator ofert inwestycyjnych PAIH”. Jak podkreślała Monika Zdrojek, jest to pierwsze miejsce, w którym pracownicy agencji wyszukują odpowiednie oferty dla inwestorów zagranicznych. Są one opisane ściśle określonymi parametrami, w języku polskim i angielskim.
- W 2021 r. do 64 nowych projektów przekazaliśmy ponad 600 ofert z tego generatora - mówiła Monika Zdrojek.
Samodzielne umieszczenie ofert w generatorze ułatwia instrukcja, można też skorzystać z pomocy zespołu fachowców PAIH. Na ostatnim etapie oferty akceptuje administrator. W generatorze są również podane bezpośrednie kontakty do samorządów, co jest dodatkowym ułatwieniem dla inwestorów.
PAIH organizuje również cykliczny konkurs „Grunt na Medal”. Odbywa się on co dwa lata, kolejna, jubileuszowa dziesiąta edycja, jest zaplanowana na rok 2023. Konkurs ma zachęcić samorządy do eksponowania infrastruktury i oferty dla przedsiębiorców. W 2021 r. o tytuł najbardziej atrakcyjnego terenu pod inwestycję walczyło 120 gmin, które zaprezentowały łącznie 164 oferty. Wśród laureatów znalazły się gminy: Chojnów, Ksawerów, Mińsk Mazowiecki i Żyraków oraz miasta: Żnin, Chełm, Nowa Sól, Tarnów, Ujazd, Łomża, Tczew, Dąbrowa Górnicza, Ostrowiec Świętokrzyski, Elbląg, Leszno i Stargard.
Zgłaszane propozycje muszą się znaleźć w generatorze ofert, te wyróżnione są w nim dodatkowo promowane.
Monika Zdrojek podkreślała, że pracownicy PAIH doradzają również bezpośrednio samorządom i przyjeżdżają na zaproszenie, aby pomóc w przygotowaniu ofert dla inwestorów zagranicznych.

Wsparcie polskich firm

Jeśli chodzi o pomoc polskim firmom w wychodzeniu poza granice kraju, Monika Zdrojek przedstawiła przede wszystkim „ABC Eksportu” - program edukacji wspierający gminy i działające na ich terenach firmy. W jego ramach poruszane są takie zagadnienia jak: współpraca przedsiębiorców z PAIH, diagnozowanie stopnia dojrzałości eksportowej, ocena potencjału eksportowego oferty i inne. Program jest skoncentrowany na praktycznych informacjach i narzędziach.
PAIH realizuje też projekt „Mój biznes za granicą”, który docelowo ma służyć wsparciem przedsiębiorcom w eksporcie (obecnie trwa pilotaż), wkrótce ruszy program „Akademia biznesu”.
Natomiast do 2023 r. przedsiębiorcy mogą się ubiegać o granty w ramach projektu „Polskie Mosty Technologiczne”. Jest on przeznaczony dla mikro, małych i średnich firm, wspierając ich rozwój na rynkach pozaunijnych.
W podsumowaniu Monika Zdrojek zachęcała do korzystania z całej oferty agencji oraz asysty jej pracowników, również z 70 biur zagranicznych. Wspierają one polskich przedsiębiorców w wejściu na inne rynki, a także w kontakcie z inwestorami.
PAIH organizuje i współorganizuje wydarzenia, które mogą być interesujące zarówno dla przedsiębiorców, jak i samorządowców. Najnowszymi przykładami są fora polsko-arabskie oraz polsko-afrykańskie, organizowane w Dubaju przy okazji Wystawy Światowej EXPO.
- Nic byśmy sami nie zrobili, gdyby nie wy. Wasz sukces jest naszym. Zapraszam do kontaktu z nami - zakończyła Monika Zdrojek.
W 2021 r. zagraniczne firmy zainwestowały w Polsce przy wsparciu agencji ponad 3,5 mld euro. To 800 mln euro więcej niż przed rokiem i o 700 mln więcej niż w rekordowym do tej pory roku 2019.
JPO
Materiał powstał przy współpracy z PAIH