PAIH Forum Biznesu 2022 na PGE Narodowym zgromadziło tysiące uczestników – licznych reprezentantów sektora MŚP i jego partnerów. Wśród zgromadzonych, oprócz przedsiębiorców, obcecni byli eksperci PAIH, przedstawiciele partnerów regionalnych, ambasad, izb i instytucji otoczenia biznesu.

Tegoroczna edycja Forum to ogromny sukces. Po ponad dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią, przedsiębiorcy byli spragnieni wiedzy, warsztatów i spotkań biznesowych, co potwierdza frekwencja. 5 października br. w Warszawie na PGE Narodowym zebrało się blisko 4000 osób, w tym przede wszystkim liczni reprezentanci małych i średnich przedsiębiorstw. Tak licznie zgromadzeni uczestnicy mieli szansę wziąć udział w 33 sesjach panelowych, poświęconych zarówno konkretnym rynkom, jak i poszczególnym branżom. Dla zgromadzonych była prezentowana również oferta PAIH i partnerów Agencji. W ramach PFB22 odbyły się prezentacje m.in. Ministerstwa Rozwoju i Technologii, PKO BP, Agencji Rozwoju Przemysłu, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Ogromną wartością dla przedsiębiorców było także 56 stoisk informacyjnych przedstawicieli Zagranicznych Biur Handlowych PAIH. Pierwszy raz w historii PFB w wydarzeniu uczestniczyli pracownicy wszystkich ZBH z całego świata. Tak szeroki udział przedstawicieli rynków zagranicznych pozwoli przedsiębiorcom wzmocnić relacje biznesowe w krajach z nawet odległych zakątków świata. Reprezentanci polskich firm na bieżąco podkreślali jak dużą szansą na ich dalszy rozwój stanowią takie spotkana.
- Tak liczny udział przedsiębiorców w tegorocznym PAIH Forum Biznesu potwierdza trend, który mamy przyjemność obserwować na co dzień w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Przedsiębiorcy są spragnieni wiedzy i gotowi na internacjonalizację swojej działalności. Eksporterzy coraz śmielej wychodzą na bardzo różnorodne rynki, w tym również poza Europę. Afryka i Bliski Wschód to dla nich bardzo obiecujące kierunki. Rozwija się również polski eksport do Azji, polskie kosmetyki oraz żywność są bardzo cenione w tym regionie. Będąc świadomi tych trendów wyszliśmy do przedsiębiorców z szeroką ofertą paneli dyskusyjnych poświęconych konkretnym rynkom, również tym pozaunijnym – mówił podczas uroczystego otwarcia Forum Krzysztof Drynda.
W ramach wydarzenia odbył się szereg paneli dyskusyjnych. Zaproszeni goście na przykładzie Expo 2020 Dubai omówili szanse promocji kraju, regionu i branży na wystawach światowych. Podsumowaniu sukcesów wystawy towarzyszyło spojrzenie na silne strony Pawilonu Polski i podkreślenie atutów naszego kraju. Osobna prezentacja poświęcona została założeniom wystawy Expo 2025 Osaka, Kansai.
– Możemy śmiało ocenić, że plan promocji Polski na Expo w Dubaju zrealizowaliśmy w stu procentach. Promowaliśmy nie tylko polską kulturę i naukę, ale też polski biznes i widzimy już tego pierwsze rezultaty. Nasi przedsiębiorcy podpisują już kontrakty będące owocem naszej obecności na Expo. Jako jedyny kraj zorganizowaliśmy w ramach wystawy światowej dwa ogromne wydarzenia, Forum Polsko-Afrykańskie i Forum Polsko Arabskie. Dzięki nim teraz obserwujemy rosnące zainteresowanie Polską jako kierunkiem relacji gospodarczych, ale i turystyki – podkreślił Grzegorz Słomkowski, Członek Zarządu PAIH.
Jednym z najpopularniejszych paneli były te poświęcone ekspansji na rynki pozaunijne. Przedsiębiorcy podczas spotkań mogli usłyszeć o najbardziej perspektywicznych rynkach i kierunkach eksportu. Przedstawiciele PAIH wielokrotnie podkreślali, że należą do nich Afryka i Bliski Wschód, a także rynki azjatyckie. Zainteresowanie przedsiębiorców tym tematem potwierdza trend wychodzenia polskich eksporterów poza Europę.
Dużą popularnością cieszył się również program ABC Eksportu, który stanowi kompendium wiedzy na temat praktycznych aspektów ekspansji zagranicznej oraz narzędzi efektywnie wspierających działania w tym obszarze. Na trzy sesje dyskusyjne w tym temacie zarejestrowało się łącznie ponad 1000 osób. Tak duża liczba uczestników potwierdza gotowość polskich przedsiębiorców do rozpoczęcia internacjonalizacji działalności.
Ważnym punktem wydarzenia było podpisanie przez PAIH i KGHM Polska Miedź porozumienia, którego celem jest tworzenie warunków dla rozwoju krajowej gospodarki oraz umacnianie pozycji Polski jako jednego z największych eksporterów na świecie.
Tegoroczna edycja PAIH Forum Biznesu odbywa się pod Patronatem Honorowym Prezydenta RP Andrzeja Dudy. Partnerem strategicznym wydarzenia jest PKO Bank Polski, partnerami głównymi Bank Gospodarstwa Krajowego i Polska Strefa Inwestycji. Dziennik Gazeta Prawna objęła tegoroczną edycję PFB patronatem medialnym.