Dzień 2 — 15.08. W pułapce wzrostu

Tematami filmów i dyskusji festiwalowych były zrównoważony handel i produkcja oraz recykling. Jakie kroki możemy podjąć już teraz, żeby ratować naszą planetę? Jaki wpływ na obecny stan środowiska mają globalne firmy. W końcu czy nasze konsumenckie wybory mają znaczenie? Nad tym dywagowali nasi eksperci i ekspertki.

Dzień rozpoczęliśmy od bloku animacji konkursowych. Przed ekranem zgromadziły się m.in. rodziny z dziećmi – była to świetna szansa dla młodszych uczestników festiwalu, żeby dowiedzieć się więcej o planecie Ziemi w prosty i ciekawy wizualnie sposób.
Fot. materiały prasowe
W miasteczku festiwalowym przygotowano także wiele innych atrakcji na stoiskach partnerow. BNP Paribas zaproponowało stację do naprawy rowerów oraz quiz z nagrodami, w którym odpowiadaliśmy na pytania dotyczące zrównoważonego rozwoju. W strefie IKEA odbywały się warsztaty dla dzieci i rodzin z odnawiania mebli. Uczestniczki i uczestnicy pod nadzorem koordynatorów odnawiali stoliki i krzesła, a następnie malowali i ozdabiali je według własnego pomysłu. Z kolei na stoisku Miasta Kraków można było zagrać w grę fabularną o polityce klimatycznej. Uczestnicy mieli szansę wcielić się w rolę dyplomaty podczas szczytu klimatycznego i decydować o przyszłości naszej planety.
Fot. materiały prasowe
Wielu gości zainteresował film Operacja plastyczna – Ukryta prawda o Coca-Coli w reżyserii Sandrine Rigaud wyświetlany w Kinie Kameralnym ONZ. Poruszony w filmie problem konsumpcjonizmu i niepotrzebnego namnażania bytu plastików świetnie koresponduje z zasadą tworzenia naszego miasteczka festiwalowego. Aby zmniejszać produkcję plastiku, podczas festiwalu funkcjonuje Ogólnopolski System Kaucyjny Take Cup! polegający na wielokrotnym użyciu kubków zarówno do napojów gorących, jak i papierowych. Naczynia nadają się do recyklingu, ich skład nie wpływ na smak napojów i nie zawiera BPA.
W dyskusji na temat zrównoważonego handlu i produkcji udział wzięła m.in. Judyta Rozmus, Sustainability Coordinator IKEA, która zwróciła uwagę, że wiele przedsiębiorstw nie chce wprowadzać zmian zmniejszających ślad węglowy. Problemem jest też działanie w bardziej przyjazny sposób dla środowiska: „W XXI wieku potrzebujemy firm, które nie skupiają się jedynie na ekonomicznym przychodzie, a również na przyszłości naszej planety. 2019 był pierwszym rokiem, w którym IKEA zwiększyła swój dochód i jednocześnie zmniejszyła ślad węglowy w stosunku do roku poprzedniego. Chcemy iść jeszcze dalej i nie tylko zmniejszyć ślad węglowy do zera, ale przyczyniać się do poprawy stanu środowiska, a nawet wchłaniać zanieczyszczenia”.
Fot. materiały prasowe
Kolejnym gościem był Bartłomiej Wojdyło, Z-ca Dyrektora ds. Zrównoważonego Rozwoju Grupy CANPACK: „Firma w 2022 ma zasilać wszystkie fabryki energią produkowaną przez źródła odnawialne i dąży do zredukowania śladu węglowego”. Marek Kabaciński z MPO Kraków, zwrócił uwagę, że musimy edukować dzieci i młodzież, jednak dużą rolę w tej kwestii mają firmy, które powinny ponosić opłaty za używanie surowców niepoddawanych recyklingowi: „Kraków jest drugim miastem w Polsce pod względem produkcji śmieci, dziennie na miasto wyjeżdża 200 śmieciarek”.
Fot. materiały prasowe

Ważnym głosem w debacie była wypowiedź Joanny Kulczyckiej, prezes Klastra Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, profesorka AGH w Krakowie. Podczas dyskusji zwróciła uwagę, że konsumenckie wybory mają duże znaczenie: „Proste rzeczy, takie jak codzienne zakupy z wielorazową torbą materiałową czy przemyślane zakupy, mają duże znaczenie w skali globalnej”. Na koniec panelu dyskusyjnym pani Joanna została uhonorowana nagrodą Green Hero od zarządu Green Film Festiwal i Global Contact za działania na rzecz naszej planety. Serdecznie gratulujemy!

Zdjęcia do pobrania: https://tiny.pl/wxdtp
Seanse online: www.vod.greenfestival.pl