W 2008 r. spółka AITTV (należąca w 80 proc. do skarbu państwa) zarządzająca rumuńskim portem lotniczym Timișoara podpisała umowę z węgierskimi liniami lotniczymi Wizz Air określającą zasady korzystania z lotniska. Przewidywała ona m.in. rabaty i zniżki od opłat lotniskowych.

W 2010 r. rumuński przewoźnik Carpatair SA złożył do Komisji Europejskiej skargę dotyczącą bezprawnej pomocy państwa przyznanej przez władze rumuńskie lotnisku w Timișoarze na rzecz Wizz Air. 24 lutego 2020 r. KE uznała, że zarówno finansowanie publiczne przyznane AITTV na rozbudowę lotniska, jak i opłaty lotniskowe figurujące w umowach z Wizz Air nie stanowią pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu UE. Carpatair SA wniósł o stwierdzenie nieważności tej decyzji.
W środę Sąd UE stwierdził, że sporna decyzja jest obarczona wieloma naruszeniami prawa mającymi wpływ na rozstrzygnięcie. Przypomniał, że niektóre interwencje, choć na pierwszy rzut oka zdają się dotyczyć ogółu przedsiębiorstw, charakteryzują się selektywnością, a co za tym idzie, mogą faworyzować niektóre firmy. W tej sprawie stosowano trzy rodzaje zniżek opłat lotniskowych mających zastosowanie do wszystkich przedsiębiorstw lotniczych korzystających lub mogących korzystać z portu lotniczego w Timișoarze. Jedną z nich był upust w wysokości 72–85 proc. dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej ponad 70 t, przewożących co najmniej 10 tys. pasażerów miesięcznie.
Zdaniem Carpatair jedynym przewoźnikiem, który spełniał te kryteria, był Wizz Air, a KE nie zbadała, czy inne linie lotnicze miały w swoich flotach samoloty o odpowiednim rozmiarze i zapewniające wystarczające częstotliwości połączeń. KE nie uzasadniła też w sposób wymagany prawem, że umowy z węgierskim przewoźnikiem nie przysporzyły spółce Wizz Air korzyści gospodarczej, której nie uzyskałaby ona w normalnych warunkach rynkowych. ©℗

orzecznictwo

Wyrok Sądu UE z 8 lutego 2023 r. w sprawie T-522/20 www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia