Interwencje prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasza Chróstnego w ubiegłym roku znacznie częściej niż w poprzednich latach dotyczyły kwestii związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorców i konsumentów na rynkach cyfrowych, a także naruszeń prawa z wykorzystaniem nowych technologii. Pokazuje to właśnie opublikowane przez urząd sprawozdanie z działalności za 2021 r.

Wszczęto przykładowo postępowania antymonopolowe w zakresie ograniczania dystrybutorom sprzedaży produktów przez internet czy ustalania minimalnych cen za towary sprzedawane online. Ale podejmowano także działania w sprawie nadużywania pozycji dominującej na rynku internetowych usług reklamowych.
Urząd intensyfikował też wysiłki na rzecz ochrony osób kupujących w sieci, m.in. poprzez eliminowanie mechanizmów mogących zniekształcać wybory konsumenckie. Interweniował również w sprawie platform prezentujących opinie, a także rozpoczął weryfikację działań influencerów. Prowadził ponadto działania edukacyjne w zakresie inwestycji alternatywnych oraz systemów promocyjnych typu piramida (akcja „Policz i nie przelicz się”), jako że rynki cyfrowe sprzyjają upowszechnianiu się tego typu zagrożeniom.
W ubiegłym roku po raz pierwszy prezes UOKiK sięgnął po kary dla osób zarządzających odpowiedzialnych za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. W 2020 r. analogiczne rozwiązanie zastosował po raz pierwszy wobec osób łamiących prawo konkurencji.
Priorytetem prezesa UOKiK wciąż pozostaje jednak wykrywanie niedozwolonych porozumień pomiędzy przedsiębiorcami, w tym nieuczciwych praktyk przedsiębiorców w zamówieniach publicznych, a także nadużywania pozycji dominującej. Aż połowa wszczętych w 2021 r. postępowań w sprawach praktyk ograniczających konkurencję dotyczyła właśnie zmów przetargowych.
ikona lupy />
Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe