Zarejestrowanie znaku towarowego to formalny warunek ochrony marki danego przedsiębiorcy. Jednak, aby znak był faktycznie chroniony, musi być używany w obrocie handlowym. Jak w praktyce można udowodnić, że jest on faktycznie eksploatowany? Autorką komentarza jest Małgorzata Furmańska, radca prawny JWP Rzecznicy Patentowi.
Zarejestrowanie znaku towarowego to formalny warunek ochrony marki danego przedsiębiorcy. Jednak, aby znak był faktycznie chroniony, musi być używany w obrocie handlowym. Jak w praktyce można udowodnić, że jest on faktycznie eksploatowany? Autorką komentarza jest Małgorzata Furmańska, radca prawny JWP Rzecznicy Patentowi.
/>
Korzystanie ze znaku trzeba rozpocząć w ciągu pięciu lat od uzyskania prawa i praktycznie stale je kontynuować. Ma to przeciwdziałać utrzymywaniu praw własności przemysłowej wyłącznie do blokowania konkurencji.
Znak musi być używany dla towarów lub usług, dla których był zgłoszony do urzędu patentowego, w postaci, w jakiej został zarejestrowany, i na terytorium, gdzie przyznano ochronę. Przedsiębiorcy powinni o tym pamiętać wtedy, gdy np. planują rozwijanie działalności. Dowodząc rzeczywistego używania znaku towarowego, należy wykazać się solidnymi i obiektywnymi materiałami. Potwierdzają to orzeczenia unijne, m.in. wyrok sądu I instancji z 15 września 2011 r., Centrotherm Clean Solutions/OHIM - Centrotherm Systemtechnik (CENTROTHERM), sygn. akt T 427/09. Podstawowe znaczenie dowodowe mają takie dokumenty jak: zamówienia, faktury, potwierdzenia dostawy lub sprzedaży oraz etykiety i opakowania. Warto gromadzić również potwierdzenia przyznania nagród i wyróżnień dla towarów z chronionymi oznaczeniami, cenniki, badania rynkowe znajomości marki, materiały potwierdzające udział w rynku produktów opatrzonych danym znakiem, wycinki prasowe - także z prasy specjalistycznej, które pojawiają się w kontekście np. nowo otwartych sklepów, prowadzonych akcji marketingowych, wyników finansowych firmy z uwagi na towary z danym oznaczeniem. Przydatna jest też dokumentacja pokazująca udział w targach, gdzie prezentowane były towary z danym znakiem.
Za rzeczywiste używanie znaku towarowego można również uznać umieszczenie go w indywidualnych ofertach dla klientów i dystrybutorów, w materiałach marketingowych, w komunikacji z klientami w mediach społecznościowych, na stronach internetowych, na budynkach firmowych i flocie firmowej oraz w materiałach konferencyjnych (np. w prezentacjach).©℗
Not. KT
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama