Ustawa ma przenieść na krajowy grunt rozwiązania unijnego rozporządzenia 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych, które weszło w życie pod koniec maja. Eksperci wskazywali, że rewolucję, która nastąpi po wejściu w życie unijnych przepisów, można porównać do tej w zakresie RODO. Polska ustawa także ma wprowadzić sporo zmian na rynku wyrobów medycznych.
Jedno z istotniejszych rozwiązań ma dotyczyć wprowadzenia pewnych ograniczeń w zakresie reklamowania wyrobów medycznych. Przede wszystkim zakazana będzie reklama wyrobów podczas targów, wystaw, publicznych prezentacji oraz sympozjów naukowych i technicznych. Przedstawiciele handlowi i medyczni nie będą mieli możliwości odwiedzać lekarzy po to, by zareklamować im swój produkt. Jeżeli dana osoba współpracuje z firmą i otrzymuje z tej współpracy korzyści, nie będzie mogła zgodnie z prawem polecać i przekazywać swojej opinii o wyrobie medycznym innym osobom. Jak wskazuje ustawodawca w uzasadnieniu, przepisy mają ukrócić niekorzystne zjawiska, które od lat można zaobserwować na rynku.