Nasze biuro rachunkowe rozlicza osobę fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Przedsiębiorca jest podatnikiem VAT czynnym, a podatek dochodowy rozlicza na zasadach podatku liniowego, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Nasz klient płaci VAT i zaliczki na PIT na zasadach ogólnych za okresy miesięczne.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej i na jej potrzeby przedsiębiorca podpisał 26 września 2022 r. umowę leasingu operacyjnego (na 42 miesiące) samochodu elektrycznego. Auto ma służyć wyłącznie działalności opodatkowanej VAT, a zarazem nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, gdyż jego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t. Pomiędzy przedsiębiorcą a firmą leasingową nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z umową leasingu wartość brutto pojazdu wynosi 221 400 zł. Umowa ta przewiduje opłatę wstępną, raty leasingu oraz opłatę końcową (ponoszoną w przypadku skorzystania z opcji wykupu pojazdu). Opłata wstępna wynosi 30 000 zł netto (plus VAT w wysokości 6900 zł). Przedsiębiorca podpisał 26 września 2022 r. również umowę z bankiem na dotację do części opłaty wstępnej związanej z tą umową leasingu. Bank udziela dotacji w ramach programu priorytetowego „Mój elektryk” ze środków udostępnionych mu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW). Wysokość dotacji wynosi 20 000 zł i dotyczy części kwoty netto opłaty wstępnej. Dotacja została przyznana zgodnie z art. 411 ust. 10 prawa ochrony środowiska. Przedsiębiorca 28 września 2022 r. otrzymał od firmy leasingowej fakturę elektroniczną (wystawioną tego dnia) z tytułu opłaty wstępnej na kwotę 30 000 zł plus VAT 6900 zł (z siedmiodniowym terminem płatności). Faktura jest w części (20 000 zł) dofinansowana w ramach dotacji z NFOŚiGW, na podstawie umowy zawartej przez przedsiębiorcę z bankiem. Środki z tytułu dotacji zostały wypłacone przez bank 3 października 2022 r. na konto firmy leasingowej (figurujące na białej liście podatników VAT) i rozliczyły otrzymaną fakturę w części objętej dotacją. Pozostałą część kwoty wynikającej z faktury dokumentującej opłatę wstępną nasz klient opłacił 3 października 2022 r. również na rachunek bankowy firmy leasingowej. W jaki sposób należy rozliczyć w VAT i PIT tę opłatę wstępną oraz otrzymaną dotację? ©℗
PIT
Przychody
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych z podatku oraz dochodów, od których zaniechano poboru podatku.
Otrzymana dotacja stanowić będzie dla klienta biura rachunkowego przychód. Mogą tutaj powstawać wątpliwości, do którego źródła przychodów należy go zaliczyć. W grę bowiem wchodzą tutaj tzw. inne źródła (stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT) – tak interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 lipca 2022 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.381.2022.2.ISL), albo pozarolnicza działalność gospodarcza (zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 14 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 13 ustawy o PIT – w myśl tych regulacji za przychód z działalności gospodarczej uważa się generalnie otrzymane dotacje z wyjątkiem dotacji na zakup środków trwałych). Osobiście skłaniam się ku zaliczeniu przychodu do tego drugiego źródła, gdyż klient biura zawierał umowę o dotację jako przedsiębiorca. Niezależnie jednak od dokonanej kwalifikacji do źródła przychodów należy uznać, że przychód powstaje w dacie jej otrzymania (art. 11 ust. 1 i art. 14 ust. 1i ustawy o PIT).
W niniejszej publikacji nie rozstrzygniemy wątpliwości związanych z właściwym przyporządkowaniem otrzymanej dotacji do źródła przychodów. Problem ten nie ma bowiem praktycznego znaczenia z uwagi na to, że dotacja będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia, w tym otrzymane ze środków udostępnionych bankom zgodnie z art. 411 ust. 10 prawa ochrony środowiska. [ramka]
Co wynika z prawa ochrony środowiska
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych (art. 400 ust. 1 prawa ochrony środowiska). Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych (art. 400 ust. 2 prawa ochrony środowiska). Celem działania NFOŚiGW jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a, 5–22 i 24–42 oraz art. 410a ust. 4–6 prawa ochrony środowiska (art. 400b ust. 1 prawa ochrony środowiska). Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje m.in. przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza (art. 400a ust. 1 pkt 21 prawa ochrony środowiska). Finansowanie działalności, o której mowa w art. 400a ust. 1 oraz art. 410a ust. 4–6 prawa ochrony środowiska, ze środków NFOŚiGW i wojewódzkich funduszy odbywa się m.in. przez udzielanie dotacji, w tym dopłaty do rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu w rozumieniu art. 23a pkt 1 ustawy o PIT (art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. a prawa ochrony środowiska). NFOŚiGW oraz wojewódzkie fundusze udzielają dotacji, pożyczek, poręczeń oraz przekazują środki finansowe na podstawie umów cywilnoprawnych (art. 411 ust. 8 prawa ochrony środowiska). NFOŚiGW oraz wojewódzkie fundusze mogą udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie gwarancji lub poręczeń, kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji na wskazane przez siebie programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz potrzeb geologii (art. 411 ust. 10 prawa ochrony środowiska). ©℗
W analizowanej sprawie należy uznać, że środki otrzymane w ramach programu priorytetowego „Mój elektryk” stanowią dla jego beneficjentów przychód zwolniony z opodatkowania. Program ten bowiem spełniał kryteria określone w art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT, gdyż:
  • obejmował dotacje udzielane ze środków NFOŚiGW;
  • środki z tytułu dotacji zostały wypłacone przez bank;
  • pojazd jest pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Takie stanowisko prezentują tez organy podatkowe, np. w interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 lipca 2022 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.381.2022.2.ISL.
U klienta biura nie powstanie zatem przychód, który trzeba byłoby opodatkować PIT.
KUP
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT (art. 22 ust. 1 ustawy o PIT). Zatem aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, to powinien spełniać łącznie następujące warunki:
  • musi pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;
  • nie może znajdować się na liście wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • musi być właściwie udokumentowany.
Z kolei zasady opodatkowania stron leasingu zostały uregulowane w rozdziale 4a ustawy o PIT. I tak, przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron (finansujący) oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie (korzystającemu) podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty oraz prawo wieczystego użytkowania gruntów (art. 23a pkt 1 ustawy o PIT). Przez podstawowy okres umowy leasingu rozumie się czas oznaczony, na jaki została zawarta ta umowa, z wyłączeniem czasu, na który może być przedłużona lub skrócona; w przypadku zmiany strony lub stron umowy podstawowy okres umowy uważa się za zachowany, jeżeli inne postanowienia umowy nie uległy zmianie (art. 23a pkt 2 ustawy o PIT).
Jeżeli umowa leasingu rzeczy ruchomych zawarta jest z przedsiębiorcą, wówczas – stosownie do art. 23b ust. 1 ustawy o PIT – opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, jeżeli:
  • umowa leasingu została zawarta na czas oznaczony stanowiący co najmniej 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli przedmiotem umowy leasingu są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome;
  • suma ustalonych opłat w umowie leasingu pomniejszona o należny podatek od towarów i usług odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej będących uprzednio przedmiotem takiej umowy odpowiada co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu; w tym przypadku art. 19 ustawy o PIT stosuje się odpowiednio.
Jeżeli zawarta umowa leasingu spełnia określone w art. 23b ust. 1 ustawy o PIT warunki oraz finansujący w dniu jej zawarcia nie korzysta ze zwolnień wymienionych w art. 23b ust. 2 ustawy o PIT (zakładam, że w przypadku klienta biura przesłanki te są spełnione), to korzystający (przedsiębiorca) może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie poniesione koszty związane z przedmiotem umowy leasingu. Dotyczy to m.in. opłaty wstępnej.
W analizowanej sprawie należy jednak jeszcze rozpatrzyć wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów z art. 23 ust. 1 ustawy o PIT. Otóż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 ustawy o PIT. Dotacja z NFOŚiGW otrzymana przez klienta biura jest zwolniona na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT, a przepis ten nie jest wymieniony w włączeniach z kosztów uzyskania przychodów w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT, dlatego nie ma podstawy do wyłączenia opłaty wstępnej z kosztów uzyskania przychodów. Przedmiotowa opłata wstępna w kwocie netto (30 000 zł) może być zatem zaliczona w ciężar kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych (zob. wspomniana wcześniej interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 11 lipca 2022 r.)
Kosztem uzyskania przychodów nie będzie natomiast kwota VAT (6900 zł) wynikająca z faktury dokumentującej opłatę wstępną. Klientowi biura będzie bowiem przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, a zatem zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów kwoty VAT sprzeciwi się art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu przekracza 3,5 t, a więc nie jest on samochodem osobowym w rozumieniu definicji z art. 5a pkt 19a ustawy o PIT. Należy jednak wskazać, że nawet gdyby pojazd spełniał tę definicję, to i tak do przedmiotowej opłaty wstępnej z tytułu umowy leasingu nie znalazłoby zastosowania ograniczenie dotyczące opłat wynikających m.in. z umowy leasingu operacyjnego, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 47a w zw. z ust. 5a i 5c ustawy o PIT. Wynika to z tego, że ograniczenie to w przypadku aut elektrycznych dotyczy tylko pojazdów, których wartość przekracza 225 000 zł (art. 23 ust. 5e ustawy o PIT) – tymczasem zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym wartość samochodu jest niższa (221 400 zł).
Podsumowując, przedsiębiorca może zaliczyć przedmiotową opłatę wstępną do kosztów uzyskania przychodów w kwocie netto, tj. 30 000 zł.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedsiębiorca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a zatem potrąca koszty zgodnie z ogólną regułą zawartą w art. 22 ust. 4 ustawy o PIT, tj. koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.
Zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy o PIT w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów (co do zasady) uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Przedmiotowy koszt uzyskania przychodów należy zatem u klienta biura potrącić we wrześniu 2022 r., gdyż faktura go dokumentująca została wystawiona 26 września 2022 r.
W podatkowej księdze przychodów i rozchodów wydatek ten powinien być ujęty na podstawie otrzymanej od firmy leasingowej faktury (par. 11 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów) w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (zob. objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów). ©℗
VAT
Podatek należny
W analizowanej sprawie otrzymanie dotacji nie podlega VAT, gdyż nie stanowi ona dotacji, która ma bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (przedsiębiorcę), a tylko te stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT są objęte VAT.
Podatek naliczony
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że umowa leasingu operacyjnego została zawarta na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, a pojazd służy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem pomiędzy nabywaną usługą leasingu (w omawianym przypadku – opłatą wstępną) a działalnością opodatkowaną występuje pośredni związek i w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od tej usługi.
Oczywiście prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwać po warunkiem, że nie wystąpią okoliczności wskazane w art. 88 ustawy o VAT. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że klient biura jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem odliczeniu podatku naliczonego nie sprzeciwia się art. 88 ust. 4 ustawy o VAT. Na potrzeby schematu rozliczenia zakładam, że pozostałe wyłączenia określone w art. 88 ustawy o VAT nie znajdą zastosowania. Na prawo do odliczenia podatku naliczonego nie wpływa to, że część opłaty wstępnej została sfinansowana dotacją z NFOŚiGW.
Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT). W analizowanej sprawie kwota podatku naliczonego, wynikająca z otrzymanej faktury (dokumentującej opłatę wstępną), wynosi 6900 zł.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu przekracza 3,5 t, a więc nie spełnia on definicji pojazd samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT i ograniczenia wynikające z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT nie znajdą zastosowania do wydatków związanych z tym pojazdem (w tym do opłaty wstępnej). Zatem klient biura może odliczyć podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury w całości, tj. w kwocie 6900 zł.
Pozostaje ustalić, za jaki okres z prawa tego przedsiębiorca może skorzystać. Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. W przypadku usług leasingu operacyjnego obowiązek podatkowy powstaje w sposób szczególny, określony w art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzecie w zw. z ust. 7 i art. 106i st. 3 pkt 4 ustawy o VAT, tj. ujmując najogólniej – z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług leasingu, nie później niż z chwilą upływu terminu płatności.
W analizowanej sprawie faktura dokumentująca opłatę wstępną została wystawiona 28 września 2022 r. (z siedmiodniowym terminem płatności), a więc zarówno obowiązek podatkowy od opłaty wstępnej z tytułu umowy leasingu, jak i prawo do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu w rozumieniu art. 86 ust. 10 ustawy o VAT powstały we wrześniu 2022 r. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedsiębiorca otrzymał fakturę 28 września 2022 r., a zatem odliczeniu podatku naliczonego, wynikającego z tej faktury w rozliczeniu za wrzesień 2022 r., nie sprzeciwia się art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur prawo do odliczenia powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.
Na potrzeby schematu rozliczenia zakładam, że przedsiębiorca odliczy podatek naliczony w rozliczeniu za wrzesień 2022 r., czyli nie skorzysta z możliwości, jaką daje art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, tj. odliczenia podatku naliczonego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych miesięcy.
Zatem w JPK_V7M za wrzesień 2022 r. klient biura ma prawo odliczyć podatek naliczony w wysokości 6900 zł. Podatek naliczony należy ująć w JPK_V7M na podstawie otrzymanej faktury (bez oznaczenia „MK” – z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby firma leasingowa wybrała kasową metodę rozliczeń zgodnie z art. 21 ustawy o VAT). Podatek naliczony należy wykazać w polach JPK_V7M(2) dotyczących nabycia pozostałych towarów i usług. I tak wartość netto nabycia (30 000 zł) trzeba wykazać w polach: K_42 (Ewidencja) i P_42 (Deklaracja), a podatek naliczony do odliczenia (6900 zł) w polach: K_43 (Ewidencja) i P_43 (Deklaracja). ©℗
Schemat rozliczenia opłaty wstępnej z tytułu umowy leasingu pojazdu elektrycznego dofinasowanego z NFOŚiGW* ©℗
1. JAKI PODATEK
PIT: Przychody: 20 000 zł – korzystają ze zwolnienia z PIT.
KUP: 30 000 zł.
VAT: Podstawa opodatkowania: nie wystąpi, bo otrzymanie tej dotacji nie podlega VAT.
Podatek należny: nie wystąpi, bo otrzymanie tej dotacji nie podlega VAT.
Podatek naliczony: 6900 zł.
2. W JAKIEJ DEKLARACJI WYKAZAĆ PODATEK
PIT: Przedsiębiorca nie ma obowiązku składać deklaracji zaliczkowej, przy obliczeniu zaliczki na PIT za wrzesień 2022 r. powinien jednak uwzględnić koszty uzyskania przychodów z tytułu opłaty wstępnej w kwocie 30 000 zł, a po zakończeniu roku podatkowego uwzględnić je w PIT-36L.
VAT: W JPK_V7M(2) w polach K_42 i P_42 należy wykazać wartość nabycia netto, tj. 30 000 zł, a w polach K_43 i P_43 podatek naliczony, tj. 6900 zł.
3. TERMIN ZŁOŻENIA DEKLARACJI
PIT-36L: 2 maja 2023 r. (30 kwietnia to niedziela, a 1 maja to święto).
JPK_V7M (2): 25 października 2022 r.
* w schemacie rozliczenia pominięte zostały inne zdarzenia/czynności
Podstawa prawna
art. 5a pkt 19a, art. 9 ust. 1, art. 10, art. 11 ust. 1, art. 14, art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 129a, art. 22, art. 23, art. 23a pkt 1 i 2, art. 23b ust. 1 i 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1846)
art. 2 pkt 34, art. 29a ust. 1, art. 32 ust. 2, art. 86, art. 86a ust. 1, art. 88 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1561)
par. 11 ust. 3 pkt 1 i załącznik nr 1 do rozporządzenia ministra finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. z 2019 r. poz. 2544; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2105)
rozporządzenie ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 1988; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2382)
art. 2 pkt 12 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1083)
art. 400 ust. 1 i 2, art. 400a ust. 1 pkt 21. art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. a, art. 411 ust. 8 i 10 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1973; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1747)
art. 9 pkt 14 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1634; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1964)