Sejmowa Komisja Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała we wtorek rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Dotyczy on wdrożenia tzw. filara technicznego IV Pakietu Kolejowego.

Przestawiając projekt podczas pierwszego czytania wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel powiedział, że dzięki nowym regulacjom "zostanie zapewniona ciągłość działania jednostek notyfikowanych, które uczestniczą w procedurze dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych i elementów infrastruktury kolejowej".

Wskazał, że dyrektywa Parlamentu Europejskiego z maja tego roku umożliwiła wydłużenie terminu wejścia w życie technicznej części czwartego pakietu kolejowego do 31 października tego roku. Wcześniej terminem obowiązującym był - w przypadku Polski - 16 czerwca tego roku.

Zmiana ostatecznego terminu wdrożenia technicznego filaru czwartego pakietu kolejowego z 16 czerwca 2020 r. na 31 października 2020 r. w praktyce oznacza, że do tej daty możliwe jest wydawanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów kolejowych na dotychczasowych zasadach.

Nowa data dotyczy także m.in. doposażenia pojazdu kolejowego w urządzenia radiowej łączności głosowej GSM-R.

Projekt m.in. zobowiązuje prezesa Urzędu Transportu Kolejowego do poboru opłat za wydanie autoryzacji bezpieczeństwa, jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, świadectwa bezpieczeństwa, certyfikatu podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego, oraz certyfikatu w zakresie funkcji utrzymania.

Kolejna istotna zmiana dotyczy wydawania przez prezesa UTK zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji urządzeń przytorowych, zezwoleń na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu i tymczasowych zezwoleń na użytkowanie pojazdu kolejowego do celów testów na sieci.

Za projektem głosowało 15 posłów z Komisji Infrastruktury, dwóch było przeciw, ośmiu się wstrzymało . (PAP)

autor: Ewa Wesołowska