statystyki

Śmiertelna moda: Od tysiącleci bycie modnym oznaczało niebezpieczeństwo

autor: Marta Landau15.01.2016, 07:14; Aktualizacja: 15.01.2016, 11:06
Kobieta z etiopskiego plemienia Mursi

Kobieta z etiopskiego plemienia Mursiźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Od tysiącleci bycie modnym oznaczało narażanie się na ciężką chorobę lub nawet zgon. Pamiętacie tę scenę z „Przeminęło z wiatrem”, w której Scarlett, mimo żałoby, przymierza podarowany przez Rhetta czepek w modnym kolorze szmaragdowej zieleni? W XIX w. ten odcień stał się ogromnie popularny, bo nasączone zielonym barwnikiem tkaniny dobrze wyglądały zarówno w świetle dnia, jak i w mdłym oświetleniu lamp gazowych i świec.

Reklama


Reklama


Producenci uzyskiwali szmaragdową zieleń dzięki arszenikowi – typowa suknia balowa zawierała dość trucizny, by uśmiercić nawet 200 osób. Margaret Mitchell, autorka „Przeminęło z wiatrem”, nie zająknęła się także słowem o tym, że Scarlett, która często nosiła rzeczy w kolorze szmaragdowej zieleni, z tego powodu musiała cierpieć na zmiany skórne, zapalenia błon śluzowych, bóle brzucha i biegunki, anemię, a także wypadanie włosów. Mogła nawet dostać raka.

Współcześni Scarlett szybko zorientowali się, na czym polega „trujący efekt zielonej sukni” – bardziej uświadomieni mężczyźni nie tańczyli z kobietami w strojach o tym kolorze (o czym Mitchell chyba nie wiedziała, bo Scarlett na balach cieszyła się popularnością). Dlatego szmaragdowe stroje szybko odeszły w zapomnienie i zostały zastąpione przez odcienie purpury oraz czerwieni, do produkcji których stosowano zresztą równie trujące składniki. Niezwykłą popularnością cieszył się fiołkowo-różowy kolor stworzony w 1856 r. przez brytyjskiego chemika Williama Henry’ego Perkina – do wytwarzania tego odcienia wykorzystywano nie tylko arszenik, lecz także kwas pikrynowy oraz inne toksyczne substancje. Pigmenty te reagowały z potem i wywoływały silne oparzenia.


Pozostało jeszcze 88% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Prawo na co dzień

Galerie

Reklama