Są wyniki najnowszych badań VeloBanku oraz firmy Maison&Partners. Ze sporządzonych raportów można się dowiedzieć, czy Polacy zadłużają się na święta, jak planują świąteczne zakupy, gdzie najczęściej je robią i ile przeznaczają na prezenty.
Ile wydajemy na upominki?
Według danych z raportu VeloBanku Polacy planują zakupy i wybierają się do sklepów z wyprzedzeniem. Mają też konkretną strategię, jeżeli chodzi o ceny. Budżet przeznaczony na upominki dla bliskich to najczęściej kilkaset złotych. Jak wynika z raportu VeloBanku:
- 3 proc. nie planuje żadnych wydatków w związku z prezentami
- 9 proc. zamierza na ten cel przeznaczyć mniej niż 100 zł
- co trzecia osoba kupi prezenty za 100-300 zł
- 17 proc. respondentów badania odpowiedziało, że na prezenty pod choinkę przeznaczy od 600 do 1 000 zł
Kwoty, które Polacy przeznaczają na prezenty, postanowiła sprawdzić również firma badawcza Maison&Partners. Oto wyniki raportu:
Jak czytamy w raporcie, dla 39 proc. Polaków największy wpływ na kwotę wydawaną na prezenty w tym roku mają koszty życia codziennego. Tę odpowiedź częściej wskazywały osoby z małych miast i posiadające dzieci. U 17 proc. kluczowe są niższe dochody, a w przypadku 8 proc. wpływ miały obawy związane z możliwością utraty pracy. Jedynie 12 proc. wskazało pewność lub stabilność zatrudnienia, a 8 proc. wyższe dochody. Można zatem przypuszczać, że osoby, które wskazały dwie ostatnie odpowiedzi, nie musiały się szczególnie ograniczać podczas zakupów.
Wyniki badania Maison&Partners wskazują, że prezenty są kupowane szczególnie z myślą o dzieciach, nie tylko własnych, ale też dzieci innych członków rodziny. Jeśli badani kupują dla nich podarunki, zwykle mają one wartość do 200 zł, ale kilkanaście procent z nas planuje na nie wydać więcej niż 400 zł.
Gdzie najchętniej kupujemy?
Dużym zainteresowaniem cieszą się rabaty i promocje. Najchętniej kupujemy online – tę formę zakupów wybiera 65 proc. Polaków. Na drugim miejscu są galerie handlowe (53 proc.). Co piąty z nas wybór prezentu pozostawi przypadkowi, a co dziesiąty upominek zrobi własnoręcznie.
W 2024 r. aż 44 proc. Polaków za prezenty świąteczne zapłaci za pomocą aplikacji mobilnych. Na drugim miejscu jest płatność kartą, którą wybiera 30 proc. osób.
Zastaw się a postaw się? Nie w tym roku
Mimo wysokich kosztów życia i rosnącej w 2024 r. wartości udzielanych tzw. chwilówek większość z nas nie pożycza pieniędzy na wydatki świąteczne. Jak wynika z raportu Maison&Partners, tylko 12 proc. badanych kiedykolwiek zadłużyło się na święta. W tym roku zrobi to lub planuje zrobić 3 proc. Polek i Polaków.
82 proc. nigdy nie pożyczyło pieniędzy na święta, a 6 proc. nie pamięta, czy kiedykolwiek im się to zdarzyło.
– Warto zauważyć, że mimo wysokich kosztów życia, tylko niewielki odsetek osób decyduje się na zadłużenie w związku ze świętami, co może być wynikiem rosnącej świadomości finansowej i edukacji w zakresie zarządzania budżetem domowym. Statystyczny Polak prędzej kupi symboliczne prezenty niż zadłuży się na święta – komentuje Katarzyna Dmowska, wiceprezeska ANG Odpowiedzialne Finanse.