Komenda Główna Policji wprowadziła w życie pilotażowy program, który umożliwia osobom zgłaszającym zaginięcie dziecka bezpośrednie połączenie telefoniczne z dyżurnym komendy wojewódzkiej policji. Odbywać się to będzie przy pomocy specjalnego telefonu (tzw. "sztywne łącze"). Jednostki policji w województwach małopolskim i opolskim zostały doposażone w specjalne stacjonarne aparaty telefoniczne umożliwiające tego rodzaju połączenie. Pilotaż projektu został uruchomiony 5 marca 2024 roku.

W odpowiedzi na społeczne oczekiwania oraz tragiczne wydarzenia, takie jak to w Andrychowie, Komenda Główna Policji powołała specjalny zespół, którego zadaniem jest opracowanie i wdrożenie strategii mających na celu podniesienie standardów obsługi w sytuacji zagrażających życiu lub zdrowiu dzieci. Celem jest zagwarantowanie szybkiego i skutecznego przepływu informacji. Planuje się, że w ciągu 3 miesięcy zostanie przeprowadzona ewaluacja projektu, a ocena zostanie zakończona sprawozdaniem.

Gdy dziecku dzieje się jakakolwiek krzywda, służby muszą reagować błyskawicznie. Dlatego dzisiaj, w ramach pilotażowego projektu Policji, uruchamiamy specjalny telefon, który ma zapobiegać takim wydarzeniom, jak chociażby tragedia w Andrychowie. (…) Apeluję do wszystkich - zwracajmy uwagę na otaczających nas ludzi, reagujmy, gdy coś nas niepokoi - napisano na profilu MSWiA na portalu X.

Tragedia w Andrychowie

Historią 14-latki z Andrychowa żyła cała Polska. Pod koniec listopada 2023 roku dziewczyna była poszukiwana przez swoją rodzinę. 28 listopada miała jechać do Kęt. Tego dnia skontaktowała się telefonicznie z ojcem, informując go, że źle się czuje i nie wie, gdzie się znajduje.

Ojciec natychmiast powiadomił policję, a cała rodzina zaczęła poszukiwania "na własną rękę". Okazało się, że 14-latka przebywała niedaleko sklepu Aldi w Andrychowie, który jest częścią większego kompleksu handlowego. Bezpośrednio obok znajduje się ruchliwa droga krajowa nr 52 oraz chodnik. Przez kilka godzin siedziała na parkingu przy banerze na przyczepce. Tylko jedna osoba zareagowała na jej obecność. Po jej interwencji została przeniesiona do wnętrza sklepu. Wezwano także pomoc.

W momencie interwencji lekarzy - dziewczyna była bardzo wyziębiona. Kilka godzin po przetransportowaniu jej do szpitala przekazano, że niestety nie udało się jej uratować. Wstępną przyczyną był obrzęk mózgu. Nie wskazano też, aby cechy wychłodzenia przyczyniły się do śmierci.

Po tragicznych wydarzeniach w Andrychowie policja w Małopolsce wszczęła postępowanie dyscyplinarne wobec czterech funkcjonariuszy. Przekazano w komunikacie, że istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia uchybień proceduralnych.

Specjalny telefon "Sztywne łącze"

W związku z tymi wydarzeniami jednostki policji w województwach małopolskim i opolskim zostały wyposażone w nowe, stacjonarne telefony, które umożliwią bezpośrednie połączenie z dyżurnym komendy wojewódzkiej policji, nazywane także "sztywnym łączem". Te specjalne urządzenia mają służyć jako pomoc w podejmowaniu natychmiastowych działań przez policję.

Nowe możliwości telefonów będą wykorzystywane w następujących sytuacjach:

  • Gdy policja odmówi przyjęcia zgłoszenia lub zwleka z jego przyjęciem, a sytuacja może zagrażać życiu lub zdrowiu dzieci (również w przypadkach przemocy domowej),
  • Kiedy ktoś próbuje przekierować zgłaszającego o zaginięciu dziecka do innej jednostki policji,
  • W przypadku opóźnień w podjęciu przez policję działań poszukiwawczych po zgłoszeniu zaginięcia,
  • Gdy nie ma kontaktu z osobą prowadzącą sprawę, a jednocześnie brakuje informacji na temat postępu prowadzonych działań.

Pierwsza faza testów obejmie łącznie 79 jednostek policji, które świadczą całodobową służbę dyżurną (59 jednostek w województwie małopolskim i 20 w województwie opolskim).

Kampania informacyjna

Jak możemy przeczytać na stronie policja.pl, w ostatnim czasie zmienił się model poszukiwania pomocy przez dzieci.

Najmłodsi coraz częściej, zamiast rozmowy telefonicznej, korzystają z czatów. Wynika to przede wszystkim z trudności dzieci w bezpośrednim komunikowaniu swoich problemów. Tzw. telefony zaufania i czaty obsługują pedagodzy i psychologowie. Są one anonimowe. Większość z nich jest bezpłatna zarówno z połączeń komórkowych, jak i stacjonarnych. Część z nich działa całą dobę - czytamy na stronie.

W Komendzie Głównej Policji stworzono plakaty oraz ulotki zawierające informacje o numerach telefonów obsługiwanych przez instytucje i organizacje, które oferują wsparcie i pomoc młodym ludziom. Materiały można znaleźć w pomieszczeniach recepcyjnych wszystkich jednostek organizacyjnych Policji. Policjanci przekazują je także w szkołach podczas spotkań dotyczących profilaktyki społecznej oraz ds. nieletnich. Ponadto, na portalu policja.pl udostępniono zakładkę dotyczącą telefonów zaufania. Ze strony można też pobrać plakat i ulotkę informacyjną.