Większość badanych nie chce likwidacji TVP i Polskiego Radia – wynika z sondażu United Surveys dla Dziennika Gazety Prawnej i radia RMF FM. O przyszłość mediów publicznych DGP zapytał również polityków. Na stole są dwa rozwiązania: „koncyliacyjne” i „atomowe”. Oba dotyczą zmian w Radzie Mediów Narodowych – ustalił DGP. Koalicja KO, Trzeciej Drogi i Lewicy nie skłania się ku likwidacji mediów publicznych, choć rozważa różne scenariusze dotyczące modelu działania telewizji publicznej – od postawienia spółki TVP SA w stan likwidacji i wprowadzenia tam zarządu komisarycznego, przez zawieszenie członków zarządu czy podważenie legalności RMN. Pojawiają się też pomysły dotyczące telewizji publicznej bez reklam, o czym pisaliśmy w DGP 15 listopada br.
Przeciwko likwidacji mediów publicznych opowiada się prawie 56 proc. respondentów, przeciwnego zdania jest więcej niż co trzeci, a co dziesiąty nie ma wyrobionej opinii w tej sprawie.
Temat likwidacji mediów publicznych mocno polaryzuje opinię publiczną, co pokazują szczegółowe wyniki naszego sondażu, uwzględniające preferencje polityczne. Aż 96 proc. wyborców Prawa i Sprawiedliwości jest temu przeciwnych. Po stronie sympatyków niedawnej opozycji, a już wkrótce obozu władzy, podobnie uważa 29 proc., natomiast 62 proc. chciałoby, aby TVP i Polskie Radio zniknęły z rynku medialnego.
W ich obronie staje podobny odsetek ankietowanych mieszkających na wsi (58 proc.), z miejscowości do 50 tys. mieszkańców (59 proc.) oraz tych z wielkich miast powyżej 250 tys. (58 proc.). Mniejszy odsetek wskazań (44 proc.) widać tylko w średnich miastach, czyli mających 50–250 tys. mieszkańców.
Obóz opozycyjny od dawna zapowiadał zmiany w publicznych mediach, które w ostatnich latach aktywnie wspierały władzę, a jako że są hojnie finansowane ze środków publicznych, powinny być wzorem obiektywizmu. ©℗