Rada Ministrów ma zająć się projektami uchwał w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego; wynika to z wtorkowego porządku obrad rządu - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Jeden z nich ma dotyczyć wieloletniego programu inwestycyjnego dla CPK na lata 2024-2030.

Jak podała KPRM, zgodnie z zamieszczonym harmonogramem, ministrowie mają się zająć dwoma projektami uchwał: w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II 2024–2030" oraz w sprawie przyjęcia Koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z realizacją programu CPK. W obu przypadkach wnioskodawcą jest Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II 2024–2030" ma dotyczyć wieloletniego programu inwestycyjnego dla CPK na lata 2024-2030.

W uchwale tej "ujęto działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i prac projektowych, rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych związanych z budową CPK, a także kluczowych inwestycji kolejowych, drogowych i projektów komplementarnych związanych bezpośrednio z uruchomieniem lotniska". "W projekcie uchwały przedstawiono szczegółową informację na temat zaplanowanych do osiągnięcia celów, harmonogramów realizacji oraz budżetów, a także określono sposób ich finansowania, w tym ze środków publicznych" - wskazano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z realizacją programu CPK ma na celu "usunięcie bariery rozwoju transportu kolejowego w RP poprzez zapewnienie przewoźnikom kolejowym dostępu do wystandaryzowanego, innowacyjnego taboru kolejowego, który będzie spójny technologicznie z multimodalną infrastrukturą stworzoną w ramach Programu CPK oraz zostanie pozyskany na warunkach zapewniających optymalizację kosztów ponoszonych przez przewoźników".

We wtorek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała poinformował, że konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund zostało wybrane na inwestora Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak dodał, inwestor chce wyłożyć do 8 mld zł na budowę CPK w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.

Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ pad/