W pierwszej edycji konkursu „Liderzy ESG”, uruchomionej we wrześniu 2021 roku, wzięło udział 85 przedsiębiorstw oraz programów. (Czytaj więcej w raporcie https://www.pwc.pl/pl/publikacje/liderzy-esg-2021-zapoznaj-sie-z-raportem-po-i-edycji-konkursu.html) Do kategorii „Wizjoner/Wizjonerka Zielonej Transformacji” zostało zgłoszonych 16 kandydatur. Laureatów konkursu, których wyłoniono w trzech kategoriach – strategia, innowacje i edukacja – poznaliśmy na początku grudnia ubiegłego roku podczas uroczystej gali.
„Lider ESG” to tytuł przyznawany firmom i instytucjom, które realizują wyróżniającą się strategię ESG, oferują innowacyjne produkty i usługi pozytywnie oddziałujące na środowisko lub prowadzą skuteczne kampanie informacyjne i promocyjne w obszarze zrównoważonego rozwoju. Podczas pierwszej edycji konkursu, którą podsumowuje raport „Liderzy ESG 2021”, spłynęło łącznie 101 zgłoszeń.
Największą popularnością wśród firm zgłaszających się do udziału w konkursie cieszyła się kategoria „Innowacja w obszarze ESG”, w której spłynęły 34 zgłoszenia. 32 proc. z nich to spółki publiczne, 68 proc. zaś – niepubliczne. W ujęciu branżowym najwięcej zgłoszeń przypadło na spółki z branży technologicznej oraz finansowej. Wśród projektów przodowały te związane z ochroną środowiska, w szczególności z ograniczeniem emisji dwutlenku węgla oraz zużycia plastiku. Firmy nagrodzone za innowacje w obszarze ESG to Grupa Kapitałowa PKP Energetyka (Nagroda Diamentowa), Contec SA (Nagroda Złota), Żabka Polska sp. z o.o. (Nagroda Srebrna) oraz Vertigo Farms (Wyróżnienie).
Reklama
Niewiele mniej, bo 31 zgłoszeń pojawiło się w przypadku kategorii „Program edukacyjny w obszarze ESG”. Wśród nich znalazły się przede wszystkim działania realizowane przez firmy z branży chemicznej, usługowej i finansowej, ale pojawiły się również zgłoszenia projektów realizowanych przez przedsiębiorstwa komunalne. Z danych przedstawionych w raporcie podsumowującym pierwszą edycję konkursu wynika, że aż 90 proc. rywalizujących w konkursie programów miało charakter cykliczny, 61 proc. zaś zawierało mechanizm mierzenia skuteczności programu. „Liderzy ESG” w obszarze edukacji to firmy Velvet CARE Sp. z o.o. (Nagroda Diamentowa), Saint-Gobain w Polsce (Nagroda Złota) i Wodociągi Miasta Krakowa S.A. (Nagroda Srebrna).
W obszarze „Strategia ESG” do konkursu zgłosiło się 20 podmiotów. Wśród zgłoszeń 13 dotyczyło spółek publicznych, pozostałe 7 aplikacji zaś złożyły spółki niepubliczne. Przeszło jedna trzecia zgłoszeń pochodziła od banków, natomiast jedna czwarta od spółek z branży handlowej. Swoje wnioski zgłosiły również spółki z takich branż, jak: energetyka, przemysł paliwowy oraz przemysł chemiczny. Z analiz przeprowadzonych przez organizatorów konkursu wynika, że wszyscy uczestnicy konkursu w swojej strategii ESG zawarli cele średnioterminowe. Co ciekawe, niemal połowa zgłaszających włączyła cele członka zarządu odpowiedzialnego za ESG w politykę jego wynagradzania. Jednocześnie aż 95 proc. firm konkurujących w kategorii strategia wskazało, że uważa satysfakcję pracowników za zagadnienie istotne, a 21 proc. organizacji zadeklarowało, że wyznaczyło termin, w którym firma zrówna płace kobiet i mężczyzn. 58 proc. zgłaszających swoją strategię w konkursie „Liderzy ESG” potwierdziło, że ma politykę różnorodności. Firmy nagrodzone w kategorii „Strategia ESG” to CIECH SA (Nagroda Diamentowa), Lidl Polska (Nagroda Złota) oraz Grupa Kapitałowa PKP Energetyka (Nagroda Srebrna).
Oprócz danych analitycznych dotyczących struktury zgłoszeń do konkursu „Liderzy ESG” w raporcie podsumowującym pierwszą edycję wydarzenia znalazły się historie sukcesu laureatów z 2021 roku.
Autorzy publikacji wyodrębnili również elementy kluczowe z punktu widzenia budowania dobrej strategii ESG. Jednym z nich jest określenie konkretnych działań, które pozwolą na osiągnięcie przyjętych długoterminowych założeń, związanych z łagodzeniem zmian klimatu. Nie mniej istotna kwestia to przedstawienie działań wraz z planowanymi nakładami umożliwiającymi realizację strategicznych celów krótko- i średnioterminowych w obszarze ESG. I kolejne zagadnienie – mierzenie oddziaływania firmy, w szczególności na środowisko, co może być punktem wyjścia do określenia priorytetów w tym obszarze.
Stworzenie dobrej strategii zrównoważonego rozwoju wymaga także włączenia ESG w podejmowane decyzje biznesowe i polityki wynagrodzeń. Przygotowując dokument, trzeba też uwzględnić oczekiwania interesariuszy. Inny ważny element to zarządzanie obszarem ESG, w tym wyzwaniami i czynnikami ryzyka, jakie się z nim wiąże.
Myśląc o strategii ESG, nie można zapomnieć o dbałości o pracowników – o ich rozwój i satysfakcję. Firma, która wybiera ścieżkę zrównoważonego rozwoju, w swojej strategii powinna uwzględnić również wzmocnienie działań na rzecz społeczności; wzmocnienie systemu wartości i etyki biznesu oraz wzmocnienie oddziaływania na pozytywne zachowania klientów w obszarze ESG.
Czytaj więcej w raporcie https://www.pwc.pl/pl/publikacje/liderzy-esg-2021-zapoznaj-sie-z-raportem-po-i-edycji-konkursu.html
DZR
Reklama
Komentarze(2)
Pokaż: