W związku z możliwością zawierania wieloletnich umów na dofinansowanie przewozów autobusowych z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), resort infrastruktury przygotował projekt rozporządzenia - wynika z informacji Rządowego Centrum Legislacji.

Powstanie projektu wynika z uchwalonej przez Sejm w połowie czerwca nowelizacji, która zwiększa do 1 mld zł z 800 mln zł roczną kwotę wsparcia dla linii autobusowych z dofinansowaniem z FRPA. Nowela pozwala też na zawieranie przez wojewodę umów, z organizatorem przewozów, zarówno rocznych, jak i wieloletnich, ale nie dłuższych niż na 10 lat.

Przed nowelizacją takie umowy mogły być zawierane na rok.

"Nowelizacja rozporządzenia umożliwi wojewodom rozpatrywanie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z uwzględnieniem wniosków, które obejmują więcej niż jeden rok budżetowy" - podano w Ocenie Skutków Regulacji.

Jak wyjaśniono, wprowadzenie możliwości zawierania wieloletnich umów o dopłatę zapewni większą przewidywalność dla organizatorów publicznego transportu zbiorowego i stabilność dopłat z FRPA.

Jak wcześniej informował PAP wiceminister infrastruktury Rafał Weber, w tym roku pula 800 mln zł została wyczerpana do poziomu 770 mln zł.

Ministerstwo Infrastruktury gwarantuje na wsparcie samorządów uruchamiających połączenia autobusowe rocznie 800 mln zł począwszy od 2020 r.

Jak wynika z danych resortu infrastruktury, zainteresowanie samorządów uruchamianiem połączeń z dofinansowaniem z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych rośnie z roku na rok. O ile w 2019 r. dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł, w 2020 r. przewozy z dofinansowaniem wykonywane były na 2834 liniach, które zostały dofinansowane 139 mln zł. W 2021 r. dopłatą objęto w skali kraju 4371 linii, a kwota dopłaty przekazana organizatorom wynosiła 358 mln zł. W 2022 r. dopłatą objęto 5705 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty z FRPA to ponad 631 mln zł.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ amac/