Jak wykazał Polski Instytut Ekonomiczny (PIE), nawiązując do danych Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) – polski rynek pracy wyszedł z pandemii obronną ręką. Biorąc pod uwagę średnią liczbę osobogodzin przepracowanych w 2020 r., która w Polsce spadła tylko o 2,1 proc., pod względem stabilności rynku pracy w okresie pandemii koronawirusa zajęliśmy pierwsze miejsce w UE i drugie na całym świecie . Nie oznacza to jednak, że coraz bardziej wyśrubowane oczekiwania wynikające z rewolucyjnych zmian technologicznych i organizacyjnych, wymuszonych przez postępującą transformację cyfrową, omijają pracowników na naszym rynku - pisze prezes FRSE Paweł Poszytek
Paweł Poszytek, Chairperson of FRSE – Foundation for the Development of the Education System
Aby utrzymać się na fali cyfrowego tsunami, potrzebny jest dziś cały zestaw zaawansowanych kompetencji, które zagwarantują pracującym Polakom bezpieczną, stabilną i satysfakcjonującą przyszłość na rynku pracy. W raporcie OECD pt. „Future of Education and Skills 2030” przedstawione zostały trzy główne obszary kompetencji przyszłości, zwane – korzystając z terminologii współczesnego biznesu – kompetencjami 4.0, które staną się standardem na polskim rynku pracy w perspektywie kilku najbliższych lat. Są to: umiejętności poznawcze (czyli kognitywne), pozwalające na – jak to określił znany futurolog Alvin Toffler – „uczenie się nowych rzeczy i oduczanie starych”, umiejętności społeczne, zwane również kompetencjami miękkimi, umożliwiające efektywną kooperację i zarządzanie zespołem, oraz kompetencje cyfrowe, związane z obsługą nowych technologii i gotowością do współpracy z rozwiązaniami z zakresu AI .
Pozostało
88%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama