Elektromobilność to już nie moda, ale konieczność biznesowa – podkreślano podczas wtorkowej gali Lider Elektromobilności 2018, towarzyszącej obradom szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach. Nagrody i wyróżnienia odebrały firmy i instytucje zaangażowane w rozwój elektrycznego transportu.

„W zakresie elektromobilności Polska mówi dzisiaj naprawdę bardzo wiele - przede wszystkim w transporcie publicznym. Przed nami wyzwanie związane z transportem indywidualnym, samochodami osobowymi, ale i tutaj polskie formy bardzo wiele znaczą" - mówiła podczas gali minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, która wraz z szefem resortu energii Krzysztofem Tchórzewskim wręczyła nagrody.

"Na pewno kolejny krok to marzenie o tym, aby samochód elektryczny powstawał w większej mierze w Polsce. Czy to jest możliwe? Wydaje się (...), że przełom elektromobilności daje takie możliwości" - dodała minister, przywołując przykład Norwegii, gdzie lokalna marka auta elektrycznego cieszy się dużym powodzeniem.

"Mamy nadzieję, że ta historia wydarzy się również w Polsce, bo polski rynek jest otwarty, polscy konsumenci mówią wyraźnie, że są zainteresowani elektromobilnością, że chcą takich samochodów. W tym roku ta liczba ciągle nie jest ogromna, bo to jest niespełna 1,1 tys. pojazdów, ale dynamika wzrostu to ponad 300 proc. nowo zarejestrowanych samochodów elektrycznych w stosunku do roku ubiegłego” – mówiła Emilewicz.

"Wydaje się, że te ambitne cele, które sobie postawiliśmy, będziemy w stanie spełnić. Będzie to wymagało dużej determinacji" - oceniła szefowa resortu przedsiębiorczości i technologii, wskazując w tym zakresie zarówno na rolę przedsiębiorców, jak i administracji publicznej. Minister przypomniała wtorkową deklarację szefa rządu o gotowości do obniżania akcyzy na pojazdy zeroemisyjne.

Za zaangażowanie w rozwój elektromobilności w Polsce nagrodzono we wtorek sześć firm: BMW Group Polska, Ekoenergetyka - Polska, GARO Polska, GreenWay Polska, Magenta Grupa Tauron oraz Nissan Sales CEE.

Wyróżnienia otrzymały firmy i instytucje: ABB, PKN Orlen, Volvo Polska, Toyota Motor Poland Company, Alphabet Polska Fleet Management, PGE Nowa Energia, ENGIE Polska, Lasy Państwowe, PRE Edward Biel, Triggo, Quriers Przesyłki, firma Panek oraz ING Bank Śląski.

Podstawą przyznania nagród i wyróżnień był ranking, przygotowany wspólnie przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz firmę doradczą PwC. Opracowanie powstało na podstawie zawierających 160 pytań ankiet, na które jesienią tego roku odpowiedziało 116 firm i instytucji, prezentując swoje obecne i prognozowane zaangażowanie w rozwój elektromobilności.

Z badania wynika, że na przyszły i kolejny rok producenci samochodów przewidują ok. 100-procentowy wzrost sprzedaży aut elektrycznych, zaś sprzedawcy urządzeń do ich ładowania spodziewają się niespełna 100-procentowego wzrostu. Operatorzy punktów ładowania przewidują na 2019 r. 31-procentowy wzrost ich ilości, zaś rok później ma to już być wzrost o 145 proc.

Dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur uważa, że miniony rok, m.in. dzięki przyjęciu regulacji dotyczących elektromobilności, był przełomowy dla rozwoju tej dziedziny w Polsce. „Elektromobilność to już nie moda, ale konieczność biznesowa” – ocenił partner PwC, lider zespołu doradztwa dla branży motoryzacyjnej w tej firmie doradczej, Piotr Michalczyk.

Uczestnicząca w ceremonii wręczenia nagród minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz przypomniała, że gdy trzy lata temu rozpoczęto tworzenie ram dla rozwoju tej dziedziny, wiele osób przyglądało się temu z pobłażaniem. Obecnie przyjęte są już najważniejsze regulacje prawne w tej dziedzinie, m.in. ustawa o elektromobilności; przygotowywany jest także duży przetarg na zeroemisyjne autobusy.

„Zdecydowaliśmy się na to, ponieważ szukaliśmy globalnych nisz - miejsc, gdzie polska technologia ma coś do powiedzenia, może budować łańcuch wartości, może pomóc przestawić polską gospodarkę na tory innowacyjności. Mamy wybitnych naukowców (...), ale także przedsiębiorstwa - zarówno duże, jak i małe (...) - to mali i średni przedsiębiorcy, którzy zaryzykowali” – mówiła Emilewicz, wskazując, że w pierwszych latach rozwoju technologii ryzyko, jakie podejmują przedsiębiorcy, jest zawsze największe.

Minister energii Krzysztof Tchórzewski zapewnił, że dla rozwoju elektromobilności „rząd zrobił wszystko co należy”, tworząc m.in. infrastrukturę legislacyjną oraz Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Do 2021 r. ma także powstać ogólnopolska sieć ładowania aut elektrycznych.

„Od 2021 roku w każdym miejscu w kraju będzie możliwość naładowania samochodu, zatankowania go energią elektryczną” – zapewnił Tchórzewski, precyzując, że w pierwszej kolejności punkty ładowania będą powstawać w dużych miastach i wzdłuż ważnych szlaków drogowych, a następnie w mniejszych ośrodkach. Minister zachęcał do korzystania z tworzonych warunków do rozwoju elektromobilności. „Życzę wszystkim sukcesu” – podsumował szef resortu energii. (PAP)

autor: Marek Błoński