Dwa projekty z Polski mają szansę zdobyć nagrodę na największych światowych targach nieruchomości. To dobra reklama naszego kraju podczas wydarzenia, na którym pojawi się silna polska reprezentacja

Targi MIPIM 2023 odbędą się w Cannes w dniach 14-17 marca. Spotkają się na nich między innymi władze miast i regionów z całego świata, inwestorzy zainteresowani realizacją rozmaitych przedsięwzięć i inni przedstawiciele świata biznesu, nauki i mediów.

Hasłem przewodnim tegorocznej edycji MIPIM jest „Better Places - Greater Impact - Stronger Business” („Lepsze miejsca – Większy Wpływ – Silniejszy Biznes”. Wiele uwagi zostanie poświęcone kwestiom dotyczącym ESG, przede wszystkim innowacjom i rozwiązaniom technologicznym, przyspieszającym drogę do zrównoważonego rozwoju. W Cannes oczekiwanych jest 23 tys. gości.

Nagrody dla najlepszych

Tradycyjnie jak co roku zostaną wręczone nagrody MIPIM Awards za najbardziej użyteczne, zrównoważone i wizjonerskie projekty. Wśród kluczowych kryteriów są: wpisanie się w idee zrównoważonego rozwoju, integracja projektu z otoczeniem i społecznością, jakość doświadczenia użytkownika (user experience), wkład ekonomiczny, oryginalność koncepcji, walory architektoniczne.

Do konkursu zgłoszono ponad 180 projektów z blisko 40 krajów. Zwycięzcy zostaną wyłonieni w kategoriach: nowa inwestycja (powierzchnia poniżej 150 tys. mkw.), nowa mega inwestycja (powierzchnia 150 tys. mkw. i więcej), projekt kulturalny, sportowy i edukacyjny, projekt alternatywny, projekt hotelarski, turystyczny i rekreacyjny, projekt przemysłowo-logistyczny, projekt mieszany, projekt biurowo-biznesowy, najlepiej odnowiony budynek, projekt mieszkaniowy, projekt rewitalizacji miasta. François Trausch, przewodniczący jury MIPIM Awards, Global CEO & CIO Allianz Real Estate, ocenił, że w przypadku większości projektów widać ogromne postępy w zakresie implementowania idei zrównoważonego rozwoju, zwrócił także uwagę, że tegoroczne projekty przyczyniają się do budowania społeczności.

Warunkiem udziału w konkursie było zakończenie projektu w latach 2021-2022 (za wyjątkiem trzech kategorii).

Na krótkiej liście finalistów znalazły się dwa projekty z Polski. W kategorii Najlepszy projekt przemysłowo-logistyczny, wśród czterech kandydatów do nagrody jest Panattoni Danfoss BTO, niskoemisyjna fabryka w Grodzisku Mazowieckim. Została ona zrealizowana przez Panattoni dla Danfoss – globalnego producenta energooszczędnych komponentów i rozwiązań technologicznych m.in. dla chłodnictwa i klimatyzacji, ogrzewnictwa oraz branży napędowej. Polski projekt rywalizuje z inwestycjami zrealizowanymi we Francji, Szwajcarii oraz w USA.

Natomiast w kategorii Najlepszy projekt mieszany, z dwoma rywalami, ze stolicy Francji i Kataru, konkuruje Fabryka Norblina. Zajmuje ona 2 ha na warszawskiej Woli. Obszar, który przez lata był zaniedbaną perłą poprzemysłowej architektury, przekształcił się w nową część miasta między innymi z biurami, sklepami, restauracjami, kawiarniami, butikowym kinem i otwartym muzeum upamiętniającym historię jednego z największych przedsiębiorstw dawnego Królestwa Polskiego. Fabryka Norblina jest przedsięwzięciem Grupy Capital Park.

Warto dodać, że w 2021 roku w tej samej kategorii na MIPIM w Cannes triumfowała Elektrownia Powiśle. Wyniki MIPIM Awards zostaną ogłoszone 16 marca.

Polska atrakcyjna

Nominowane projekty są kolejnym potwierdzeniem atrakcyjności Polski jako dobrego miejsca do realizacji inwestycji.

Z misją przyciągnięcia kapitału jadą do Cannes polscy wystawcy. Są wśród nich Warszawa, Wrocław, Kraków, Łódź, Poznań, Katowice, Śląsk, Pomorze oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Będą także ze swoimi stoiskami firmy Panattoni i Echo Investment. W Cannes widoczny będzie także Polski Pawilon Narodowy, który pod szyldem „Poland.Business Forward”, przygotowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Tu obok Rzeszowa, Bydgoszczy, Lublina, Zielonej Góry będą się prezentować specjalne strefy ekonomiczne, legnicka, kostrzyńsko-słubicka, wałbrzyska oraz Agencja Rozwoju Przemysłu.

Polska przoduje w niezależnych rankingach atrakcyjności inwestycyjnej. Wśród największych atutów naszego kraju od lat wymieniane jest wykształcenie i umiejętności polskich pracowników, strategiczne położenie geograficzne, stabilność gospodarcza, ale też dostęp do odpowiednio przygotowanych terenów inwestycyjnych. PAIH ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w obsłudze zagranicznych inwestorów. W ubiegłym roku, Agencja znów pobiła własny rekord w kategorii liczby i wartości zakończonych projektów inwestycyjnych.

– Niepewność na rynkach, wejście gospodarki światowej w erę postpandemiczną i wojna w Ukrainie nie są w stanie zatrzymać napływu inwestycji do Polski. Z pełną odpowiedzialnością możemy powiedzieć, że nadal jesteśmy atrakcyjną lokalizacją dla inwestorów. Właśnie z tym przekonaniem jedziemy w tym roku do Cannes, gdzie wraz z naszymi partnerami będziemy promować polską gospodarkę pod szyldem „Poland.Business Forward”. Elektromobilność i sektor lotniczy znajdą się wśród branż, które pokażemy na zbliżających się targach MIPIM – mówi Marcin Graczyk, dyrektor departamentu partnerstwa i komunikacji PAIH.

JPO
ikona lupy />
Materiały prasowe
ikona lupy />
Fot. materiały prasowe