PAIH Forum Biznesu przyciągnęło prawie 4 tys. przedsiębiorców, którzy z pierwszej ręki mogli zdobyć praktyczne informacje na temat rynków zagranicznych.

Na stadionie PGE Narodowy w Warszawie odbyła się trzecia edycja PAIH Forum Biznesu, wydarzenia organizowanego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Było ono adresowane do przedsiębiorców, przede wszystkim małych i średnich, zainteresowanych ekspansją zagraniczną, instytucji otoczenia biznesu oraz jednostek samorządu terytorialnego.
ikona lupy />
Fot. materiały prasowe
Udział w wydarzeniu był bezpłatny. Program obejmował warsztaty i panele poświęcone poszczególnym rynkom i branżom, konsultacje z ekspertami, przewidziano również blok poświęcony podsumowaniu udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2020 Dubai. Pojawił się także wątek kolejnej, która odbędzie się w 2025 r. w Osace.
W wydarzeniu wzięło udział prawie 4 tys. przedsiębiorców, którzy mieli okazję wysłuchać i porozmawiać m.in. z ekspertami PAIH, a także administracji centralnej oraz innych podmiotów i instytucji otoczenia biznesu wspierających ekspansję zagraniczną, takich jak m.in. Bank Gospodarstwa Krajowego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencja Rozwoju Przemysłu czy Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
- PAIH Forum Biznesu jest największą tego typu imprezą w Polsce. Eksport jest szansą dla polskiej gospodarki, szansą na dynamiczny, ale i stabilny rozwój biznesów - ocenił w swoim wystąpieniu Grzegorz Piechowiak, wiceminister rozwoju i technologii.
- Stoimy w obliczu przetasowania relacji międzynarodowych, w tym relacji gospodarczych. Dominującym trendem, który jest rezultatem ostatnich lat, jest deglobalizacja. Takie nowe otwarcie jest szansą, by znacząco podnieść znaczenie polskiego biznesu - naszym wspólnym zadaniem jest, by tę szansę wykorzystać w stu procentach - powiedział Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii, mówił m.in. o dwóch rozwiązaniach cyfrowych, uruchamianych właśnie przez tę instytucję. Chodzi o zmodernizowany portal Trade.gov.pl, na którym będzie dostępny komplet informacji o ważnych wydarzeniach, inicjatywach i rynkach zagranicznych. Natomiast EXPORT INTELLIGENCE to system zawierający m.in. dane o przepływach handlowych i gospodarcze.
W tym roku po raz pierwszy można było porozmawiać na żywo z przedstawicielami 53 Zagranicznych Biur Handlowych PAIH z całego świata. Przedsiębiorcy chętnie korzystali z tej możliwości, każda placówka miała swoje własne wydzielone stoisko. Przedstawiciele biur mówili o szansach dla firm z Polski na poszczególnych rynkach oraz ich cechach, które warto wziąć pod uwagę, myśląc o ekspansji.
- Zjednoczone Emiraty Arabskie stwarzają ogromną szansę polskim przedsiębiorcom. ZEA są wielkim hubem otwierającym drzwi do rynków afrykańskich i azjatyckich. 55 proc. towarów importowanych do tego kraju jest następnie reeksportowanych. Również sam ten rynek jest atrakcyjny - powiedział w wywiadzie dla DGP Adil Abdelwahab, kierownik ZBH w Dubaju.
Jak dodał, w związku z tym w kontekście szans na ekspansję można mówić o wszystkich branżach, ze szczególnym uwzględnieniem rolno-spożywczej, ICT, kosmetycznej i meblarskiej. Mocno zachęcał on polskich przedsiębiorców do promocji własnej marki, aby nie występowali na zagranicznych rynkach jako dostawcy międzynarodowych koncernów. Krokiem w tym kierunku była wystawa EXPO w Dubaju.
- Afryka jest ogromnym kontynentem, który prezentuje niesamowite możliwości dla Polski - zwracała z kolei uwagę Justyna Sitarska, kierownik ZBH w Nigerii. Podkreślała zróżnicowanie 54 afrykańskich państw, co z jednej strony oznacza szeroki wachlarz możliwości, z drugiej - polskie firmy planujące ekspansję muszą być przygotowane do wejścia na konkretny rynek. PAIH poza Nigerią ma w Afryce biura w Egipcie, Algierii, Maroko, Kenii, RPA i Senegalu.
- Mówiąc o Nigerii, zawsze zachęcam firmy przemysłowe, które mogą pomóc w dywersyfikacji gospodarki. Potrzebna jest wymiana technologiczna, know-how. Nie chcę jednak zniechęcać innych firm, jeśli jest poważne zainteresowanie ekspansją, są rzeczywiste chęci, jest budżet, to w każdym sektorze w Nigerii można znaleźć ciekawych partnerów i możliwości do rozwoju - mówiła Justyna Sitarska.
Jak dodawała, dla pogłębionej współpracy niezbędna jest budowa zaufania, zainteresowani ekspansją powinni nawiązywać kontakty na miejscu. Zalecała też weryfikację kontrahentów.
Wszystkie Zagraniczne Biura Handlowe PAIH bezpłatnie pomagają przedsiębiorcom w ekspansji.
Remigiusz Górski, dyrektor Oddziału PKO Banku Polskiego w Republice Słowackiej, opowiadał o potencjale dwóch bliskich rynków: Słowacji oraz Czech.
- Są one bardzo perspektywiczne. Na tych rynkach polskie firmy już od wielu lat odnoszą bardzo duże sukcesy - powiedział Remigiusz Górski. Dodał, że oba te rynki cechuje mniejsza konkurencja niż w Europie Zachodniej, przy jednocześnie dużej sile nabywczej i przypomniał, że Czechy są drugim największym partnerem handlowym Polski.
Pytany o bariery i wyzwania Remigiusz Górski zwrócił uwagę, że każdy rynek zagraniczny ma swoją specyfikę, począwszy od mentalności konsumentów, na regulacjach prawnych i administracyjnych kończąc. Zaznaczył jednak, że polskie firmy dysponują atutami, takimi jak choćby stosunek ceny do jakości.
Patronem medialnym PAIH Forum Biznesu 2002 był Dziennik Gazeta Prawna.
Jacek Pochłopień
Partner