W panelu środowiska biznesu pod tytułem „ESG = game changer. Jak standardy zrównoważonego rozwoju zmienią zasady gry w biznesie?” udział wzięli:
- Anna Rulkiewicz – Prezes Zarządu, Grupa LUX MED
- Janusz Janiszewski - Prezes Zarządu, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
- Piotr Czech - Dyrektor Lotniska Chopina
- Mariusz Mielczarek - Dyrektor ds. regulacji i sektora publicznego w Europie Środkowo-Wschodniej, Amazon
- Stanisław Barański – Dyrektor Działu Strategii i Analiz, PKN ORLEN S.A.
- Filip Osadczuk – Pełnomocnik Zarządu ds. ESG, szef Wydziału Relacji Inwestorskich i Zrównoważonego Rozwoju, PGE Polska Grupa Energetyczna
- Przemysław Kulik - Dyrektor Biura CSR i Raportowania Zrównoważonego Rozwoju, Bank Gospodarstwa Krajowego
- ESG to trend, którego się nie da zawrócić – działając wbrew niemu damy się wyprzedzić innym
- Postrzeganie firmy jako przyjaznej ESG ma coraz większe znaczenie – od możliwości pozyskania finansowania po większą atrakcyjność wśród potencjalnych (szczególnie młodych) pracowników
- Firmy muszą być otwarte na różnorodność. Większa różnorodność to większa kreatywność, która zwiększa szanse organizacji na sukces
- We wdrażaniu zasad ESG ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy korzyściami środowiskowymi, a potencjalnymi kosztami społecznymi i gospodarczymi, np. zubożeniem energetycznym
- Inwestycje związane z zieloną transformacją w największych firmach to także ogromna szansa dla mniejszych przedsiębiorstw, a także możliwość dynamicznego rozwoju nowych branż i sektorów gospodarki
- Konieczne są działania na rzecz kształcenia w obszarach które są dziedzinami przyszłości- to warunek zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstw i gospodarki jako całości
- Opłacalność zrównoważonego rozwoju to nie tylko regulacje, ale także presja ze strony inwestorów. Mniejsze firmy, chcąc kooperować, również będą musiały wdrażać zasady ESG
- Kluczowe jest planowanie i myślenie strategiczne wobec działań, które mogą przynieść korzyść w przyszłości – „jeśli chcesz wygrać mecz, nie biegnij tam, gdzie jest piłka, ale tam gdzie piłka dopiero będzie”
- Pomimo konieczności poniesienia kosztów, wdrożenie działań ESG to inwestycja. Nakłady na nią się zwrócą, także w aspekcie środowiskowym i społecznym
- Wcześniej firmy były nastawione krótkoterminowo na zysk. Teraz trzeba patrzeć szerzej na korzyści z funkcjonowania przedsiębiorstwa i na wartość, którą generuje społecznie i środowiskowo.
- Czasy kiedy CSR i ESG było po prostu „miło mieć” już minęły. Obecnie jest to wymóg z punktu widzenia prowadzenia biznesu i współpracy z największymi przedsiębiorstwami, a wkrótce – wraz z edukacją i zmianą świadomości społecznej, postrzeganie firmy jako przyjaznej ESG będzie coraz istotniejsze z punktu widzenia reputacji i wizerunku przedsiębiorstwa, postrzegania jego produktów.
- Nie każda mała firma musi mieć rating ESG, ale każda powinna uwzględniać działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w swojej strategii.
- Ta zmiana będzie się opłacać wszystkim – wszyscy mogą na niej wygrać!
Komentarze(0)
Pokaż: