Najlepsze urzędy nadzorowane przez wrocławski IAS uzyskały wynik 86,3 proc., podczas gdy średnia dla urzędów w całym kraju wyniosła 82 proc.
Badanie przeprowadzono w formie ankiety. W okresie od kwietnia 2021 r. do marca 2022 r. wypełniło ją 108 tys. podatników. Z możliwości wyrażenia swojej opinii po wizycie w urzędzie skarbowym skorzystało jednak tylko 6–8 proc. tych, którzy zostali zaproszeni do wypełnienia formularza. Badanie zostało przeprowadzone elektronicznie. Jest to możliwe dzięki wdrożonemu w ubiegłym roku systemowi elektronicznego umawiana wizyt w urzędach skarbowych. W takiej sytuacji bowiem zainteresowany (np. podatnik) podaje swój adres e-mail.
Jak wyjaśnił wczoraj podczas konferencji prasowej Bartosz Zbaraszczuk, szef Krajowej Administracji Skarbowej, podatnicy byli pytani w ankiecie, czy:
Reklama
■ są usatysfakcjonowani wizytą w US (pozytywnie odpowiedziało 82 proc.),
■ poleciliby obsługę danego pracownika znajomym lub rodzinie (84 proc.),
■ załatwili sprawę w łatwy sposób (75 proc.),
■ mieli pozytywne emocje związane z wizytą (88 proc.),
■ załatwili sprawę podczas pierwszej wizyty (77 proc.).
W ankiecie były też postawione dwa pytania otwarte. Podatnik mógł przedstawić w odpowiedzi swoje wskazówki, co zrobić, aby wizyta była szybsza i bardziej satysfakcjonująca.
– Chcemy zobaczyć, w jaki sposób podatnik ocenia kontakt z pracownikiem urzędu –wyjaśniła Anna Chałupa, zastępca szefa KAS.
Minister finansów Magdalena Rzeczkowska zapewniła, że resort będzie pracował nad tym, aby poziom satysfakcji podatników był jeszcze wyższy. – Jeżeli podatnicy są zadowoleni z naszych usług, to chętniej płacą podatki – podkreśliła.