55 proc. ludności świata mieszka w miastach. Do 2050 r. odsetek ten zwiększy się o kolejnych 15 punktów procentowych. Miasta zajmują 3 proc. powierzchni Ziemi, ale odpowiadają za 75 proc. światowej emisji gazów cieplarnianych. 100 największych ośrodków miejskich będzie produkować do 25 proc. światowego PKB – to wszystko sprawia, że coraz większą wagę przykłada się do „inteligentnego” rozwoju miast. Na całym świecie do 2016 roku na idee „smart” ma zostać wydanych 39,5 mld dolarów. Prezentujemy najciekawsze inteligentne miasta wybrane przez magazyn F5.
Aby zobaczyć galerię, kliknij w zdjęcie.
1 Firma BigBelly produkuje kosze na śmieci, które są wyposażone w panel słoneczny, zasilający baterię, która odpowiada za mechanizm zgniatający odpady. Wewnątrz znajduje się także sensor, który jeśli wykaże podniesiony poziom odpadów, automatycznie uruchomi prasę, która ugniecie masę. Dzięki temu w koszu mieści się średnio osiem razy więcej odpadów niż normalnie. Kosze mogą zostać również uzupełnione w mechanizm informujący służby miejskie o stanie wypełnienia kosza i wyśle e-mail z informacją o konieczności jego opróżnienia. Używanie tego typu koszy zmniejsza koszty ich eksploatacji o 70%. Z kolei Londyn korzysta z koszy firmy Renew, które są wyposażone w hot spot Wi-Fi oraz w dwa ekrany, na których wyświetlane są treści dostarczane m.in. przez londyńską giełdę oraz The Economist.
Flickr.com
2 W San Francisco autobusy przesyłają dane do centralnego komputera, który dzięki specjalnemu oprogramowaniu oblicza szacunkowy czas ich przyjazdu i wyświetla na wyświetlaczach zainstalowanych na wiatach przystankowych, które są zasilane energią słoneczną. San Francisco wykorzystuje do ponownego użytku 72 proc. swoich odpadów. Mieszkańcy mogą korzystać aplikacji, która wskazuje najbliższy punkt zbioru nieczystości. Z kolei dzięki aplikacji mobilnej cabspotting, mieszkańcy San Francisco mogą namierzyć najbliższą wolną taksówkę.
Bloomberg / ERIN LUBIN
3 Singapur jest miastem, które stawia na inteligentną ekologię. Posiada jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie systemów zarządzania gospodarką wodną, włączając w to system do zbierana wody deszczowej, przetwarzania wody szarej oraz odsalania.Władze Singapuru konsekwentnie zachęcają do używania środków komunikacji zbiorowej m.in. wprowadzając opłaty za wjazd wyliczane każdorazowo na podstawie poziomu natężenia ruchu. Władze Singapuru przywiązują również dużą wagę do zieleni i terenów rekreacyjnych, czego przykładem są oddane do użytku w lipcu tego roku "Gardens by the Bay"- zespół parków wraz z ogrodem botanicznym. Koszt budowy kompleksu wyniósł 350 milionów funtów. Cechą charakterystyczną parku są ‘solarne drzewa’ – konstrukcje imitujące drzewa palmowe. W ciągu dnia zapewniają schronienie przed słońcem, natomiast w nocy święcą dzięki energii zebranej przez baterie słoneczne.
Bloomberg / JONATHAN DRAKE
4 Wiedeń inwestuje w ograniczenie emisji CO2. W ciągu 10 lat zdredukowano ją o 3 mln ton. Jednym z innowacyjnych rozwiązań wprowadzanych przez Wiedeń, są termiczne tunele nowo-budowanych odcinków metra. Są one wyściełane specjalnymi materiałami gromadzącymi energię, która rozprowadzana jest za pomocą instalacji do budynków znajdujących się w jego sąsiedztwie.
ShutterStock
5 Amsterdam już powszechnie kojarzy się z miastem, które przesiadło się na rowery. Władze miasta rozwijają koncepcje "smart" nie tylko w zakresie komunikacji miejskiej. Miasto przoduje także w dziedzinie odzyskiwania odpadów i uzdatniania .
Inne
6 Przed Igrzyskami Olimpijskimi i Mistrzostwami Świata w piłce nożnej Rio de Janeiro inwestuje ogromne środki w rozwój przestrzeni miejskiej. W 2010 roku w mieście otwarto jedno z najbardziej zaawansowanych centrów miejskiego monitoringu na świecie. Może być on przydatny do wykrywania i szybkiego reagowania na praktycznie każde zagrożenie w mieście: od powodzi do monitorowania imprez z udziałem dużej liczby osób, ewakuacji kibiców ze stadionu, czy wypadków samochodowych. W przypadku Rio Operations Center, uwzględnione zostały wszystkie etapy zarządzania kryzysem. Począwszy od prognozowania, a skończywszy na podjęciu natychmiastowej reakcji oraz otrzymania pełnej analizy danego zdarzenia, aby móc w przyszłości efektywniej działać w przypadku podobnych zagrożeń.
ShutterStock
7 Na stacji metra Diderot w Paryżu otworzono pierwszy wielofunkcyjny przystanek. Można na nim kupić kawę, wypożyczyć książkę, doładować telefon, posłuchać muzyki, a nawet, gdyby nasz autobus się spóźniał – wypożyczyć rower.
ShutterStock
8 40% mieszkańców Kopenhagi używa roweru jako regularnego środka transportu. Miasto inwestuje więc w rozwój infrastruktury rowerowej: sygnalizacja świtlna dla poruszających się z prędkością 20km/h poje zawsze zielone światło, ścieżki rowerowe często są szersze niż ulice, a na ulicach nie ma problemu z zaparkowaniem roweru.
Inne
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję