Istotną zmianą ma być możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych, które ułatwiają, ograniczają lub wykluczają wykonywanie operacji z użyciem systemów dronów. Ma to pozwolić wyeliminować zagrożenia związane z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych lub ochroną środowiska naturalnego. Zadania z tym związane zostaną powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Określi ona warunki do wykonywania określonych operacji we wskazanych strefach. Będzie to uzależnione od rodzaju lotu, obszaru, nad którym ma być wyznaczona strefa, celu jej wyznaczenia oraz rodzaju wykorzystywanych bezzałogowych statków powietrznych.
Proponuje się dodanie przepisu, zgodnie z którym za zniszczenia czy szkody wynikające z nieprawidłowej obsługi drona odpowiada jego pilot
Nowela przesądzi, jakie podmioty będą mogły np. prowadzić szkolenia i egzaminy teoretyczne dla operatorów dronów. Określone mają zostać też dokumenty potwierdzające kwalifikacje pilotów. Pojawią się również szczegóły dotyczące możliwości kontrolowania użytkowników dronów przez pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), służby mundurowe czy straż gminną. Proponuje się dodanie przepisu, zgodnie z którym za zniszczenia czy szkody wynikające z nieprawidłowej obsługi, przejęcia czy unieruchomienia urządzenia odpowiada jego pilot.
Z unijnych przepisów do polskiej ustawy zostaną przeniesione trzy kategorie lotów: otwarta, szczególna oraz certyfikowana. Przynależność do danej kategorii będzie zależeć od analizy ryzyka związanego z operacją lotniczą.
Kategoria „otwarta” przeznaczona jest dla lotów o najniższym ryzyku, wykonywanych w warunkach tzw. widzialności wzrokowej (innymi słowy dron pozostaje w zasięgu wzroku operatora).
Loty wychodzące poza ramy kategorii „otwartej” są kwalifikowane jako „szczególne”. Ich wykonywanie jest bardziej złożone i sformalizowane. Wymagane jest uzyskanie zezwolenia od prezesa ULC oraz złożenie oświadczenie o zgodności operacji ze scenariuszem standardowym – dokumentem wydanym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, określającym sposób i warunki wykonywania lotów. Ponadto konieczne jest uzyskanie certyfikatu operatora lekkiego systemu bezzałogowego powietrznego (tzw. certyfikat LUC).
Ostatnia kategoria – „certyfikowana” – obejmuje loty nad zgromadzeniami ludzi, przewóz osób czy materiałów niebezpiecznych. Zaplanowane w tej kategorii operacje muszą podlegać wymogom określonym w rozporządzeniu wykonawczym UE nr 923/2012 oraz w rozporządzeniach Komisji (UE) nr 965/2012 i nr 1332/2011.
Etap legislacyjny
Projekt ustawy w opiniowaniu