Księga akcyjna jest wewnętrznym dokumentem spółki akcyjnej. Każda spółka akcyjna powinna prowadzić księgę akcyjną. Jest ona prowadzona przez zarząd spółki zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych. Zawiera informacje o akcjach imiennych i świadectwach tymczasowych. Do księgi tej zarząd ma obowiązek wpisywać nazwisko i imię albo firmę (nazwę) oraz siedzibę i adres akcjonariusza albo adres do doręczeń, wysokość dokonanych wpłat, a także, na wniosek osoby uprawnionej, wpis o przeniesieniu akcji na inną osobę wraz z datą wpisu.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Przed dokonaniem zmian w księdze akcyjnej zarząd ma obowiązek powiadomić o swoim zamiarze osoby zainteresowane.

Na żądanie nabywcy akcji albo zastawnika lub użytkownika zarząd spółki dokonuje wpisu o przeniesieniu akcji lub ustanowieniu na niej ograniczonego prawa rzeczowego. Zastawnik i użytkownik mogą również zażądać ujawnienia, że przysługuje im prawo wykonywania prawa głosu z obciążonej akcji. Wnioskodawcy są obowiązani przedłożyć spółce dokumenty uzasadniające dokonanie tego wpisu. Zarząd spółki nie ma obowiązku badania prawdziwości podpisów zbywcy akcji i osób ustanawiających zastaw lub użytkowanie na akcji.

Każdy akcjonariusz ma prawo przeglądać księgę akcyjną jak również żądać odpisu za zwrotem kosztów jego sporządzenia. Dopuszcza się prowadzenie tego dokumentu w formie zapisu elektronicznego. Spółka może zlecić prowadzenie księgi akcyjnej bankowi lub domowi maklerskiemu RP.

Anna Stykowska-Sikora

Podstawa prawna

  • - Ustawa z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).