Rozmowa z Radosławem Liberskim, członkiem zarządu Lidl Polska

Co dla firmy Lidl oznacza bycie dobrym pracodawcą?

Wszystkim naszym pracownikom chcemy zapewniać to, co jest dla nich najbardziej istotne – bezpieczeństwo, stabilność oraz możliwości rozwoju. Każda osoba zatrudniona w Lidlu otrzymuje umowę o pracę i atrakcyjne wynagrodzenie na starcie. Wysokość pensji jest
dla pracowników kluczowa, dlatego dbamy również o to, aby każdemu pracownikowi oferować podwyżki bez względu na to, czy pracuje on w sklepie, magazynie, na stanowisku biurowym czy kierowniczym. Zwiększanie wynagrodzenia związane jest zarówno z wynikami
firmy, jak i ze stażem pracy – każda osoba zatrudniona w firmie otrzymuje podwyżkę po przepracowaniu określonego czasu, co ma także zapisane w umowie o pracę. Dodatkowo oferujemy bogaty pakiet socjalny oraz możliwości szkoleń i rozwoju.

Jak wygląda wasza polityka odnośnie benefitów? Kto je otrzymuje i dlaczego?

Każdy zatrudniony, od pracownika sklepu, przez specjalistę, po dyrektora, otrzymuje ten sam pakiet benefitów. W przypadku prywatnej opieki medycznej – która obejmuje dostęp do ponad 20 lekarzy specjalistów oraz ponad 200 badań i zabiegów, czy ubezpieczenia na
życie – pakietem można objąć dodatkowo również swoją rodzinę np. współmałżonka i dzieci. Oprócz tego oferujemy bony na święta, a także paczki ze słodyczami i wyprawki szkolne dla dzieci. Dbamy także o to, aby wspierać budowanie zespołu. Zachęcamy naszych pracowników do aktywnego trybu życia. Organizujemy wyjazdy na imprezy biegowe czy rowerowe, zapewniając przy tym nocleg, opłaty wpisowe, koszulki sportowe oraz zwrot pieniędzy za dojazd. Takie wyjazdy są także doskonałą okazją do poznania się wzajemnie różnych
pracowników z całej Polski. Poprzez benefity również doceniamy naszych pracowników. W ubiegłym roku kierownicy sklepów, którzy ukończyli program rozwojowy, pozytywnie przeszli Development Centre sprawdzające ich umiejętności i objęli stanowisko managera sklepu, otrzymali samochody służbowe oraz premie.

Na czym dokładnie polega wspomniany program rozwojowy?

Jako firma cały czas się rozwijamy i szkolimy naszych pracowników. Zauważyliśmy, że trzeba przesunąć akcent w obowiązkach kierowników sklepów z działań operacyjnych, czyli pracy na sali sprzedaży, na zarządzanie pracownikami, delegowanie zadań czy analizę wskaźników. Dlatego wprowadziliśmy dość innowacyjny w skali branży projekt „Więcej niż Kierownik”. W trakcie Development Centre określiliśmy, jakie kompetencje – zarówno miękkie, jak i twarde – powinny być rozwijane u kierowników sklepów Lidl. Na podstawie takiej diagnozy dla każdego z nich wprowadziliśmy trwający kilka miesięcy indywidualny plan rozwoju, którego celem jest objęcie przez nich stanowiska managera sklepu. Nie należy jednak zapominać, że organizujemy szkolenia dla osób zatrudnionych na różnych stanowiskach. Pracownicy doskonalą się w zakresie kompetencji miękkich, mogą uczestniczyć także w szkoleniach z zakresu prawa pracy, stosowanych narzędzi, rozwiązań informatycznych, przepisów kadrowo-płacowych czy pakietu Microsoft Office, np. Microsoft Excel. Ponieważ jesteśmy firmą
międzynarodową, osobom na co dzień posługującym się językami obcymi zapewniamy kursy językowe, których koszt pokrywany jest przez pracodawcę. Bardzo ważna jest dla nich również elastyczność, dlatego to oni decydują, kiedy, gdzie i w jakiej formie odbywają zajęcia.

W jaki sposób może przebiegać rozwój kariery w Lidlu?

Młodym osobom oferujemy płatne staże wakacyjne, i to już od pierwszego roku studiów. Precyzyjnie określamy na samym początku zakres obowiązków i umieszczamy go na podpisywanej umowie stażowej. Już na starcie kandydaci wiedzą, jakie wyzwania czekają na nich na stażu. W jego trakcie poznają oni pracę działów, gdzie pod okiem opiekuna realizowany jest tzw. on-the-job training. Współpracują także ze specjalistami w swojej dziedzinie, a później mogą przeprowadzić własny projekt. Najlepszym kandydatom oferujemy pracę od razu
po zakończeniu stażu. Mogą także trafić do naszego programu „Alumni”, czyli bazy talentów, i otrzymać ofertę zatrudnienia, gdy pojawi się oferta pracy na stanowisko odpowiadające ich kompetencjom. Studenci lub absolwenci, którzy osiągnęli dobre wyniki w nauce, są
ambitni oraz posługują się językiem angielskim lub niemieckim, mogą wziąć udział w naszym dwuletnim Międzynarodowym Programie Rozwoju Kadry Menedżerskiej. Uczestnicy programu odbywają szkolenie w różnych działach firmy i w międzynarodowej centrali Lidla
w Niemczech, a także mają możliwość zrealizowania własnego projektu w centrali firmy w Polsce. Zapewniamy im również kurs języka niemieckiego. Po dwóch latach trwania programu kandydaci są gotowi do objęcia stanowiska kierowniczego, np. w dziale zakupów,
sprzedaży, IT, finansów, HR, logistyki lub inwestycji. Pracownicy sklepów z kolei od kilku lat mogą uczestniczyć w „Akademii Rozwoju Prestige” – programie rozwojowym, który przygotowuje ich do objęcia stanowiska zastępcy kierownika sklepu. Mogą oni pełnić także funkcję
instruktora, w ramach której szkolą zarówno nowo przyjęte osoby, jak i zatrudnionych pracowników. Są także wsparciem dla managera sklepu. Pełnienie tej funkcji podnosi kompetencje pracownika i zwiększa jego szanse na awans. Jeśli jest on zaangażowany i posiada
odpowiednie predyspozycje nic nie stoi na przeszkodzie, aby awansował na stanowisko managera sklepu, kierownika rejonu sprzedaży i wyżej. Większość naszych kluczowych stanowisk obsadzamy przez rekrutacje wewnętrzne. Wspieramy utalentowane i ambitne
osoby, które w ciągu kilku lat awansują ze stanowiska pracownika na kierownika lub nawet dyrektora.






W ubiegłym roku komunikowaliście, że na szkolenia przeznaczycie 20 mln zł. Jaki jest zwrot z takich inwestycji?

Dużo inwestujemy w naszych pracowników, ponieważ wiemy, że to oni są kluczem do sukcesu firmy. Chcemy, aby rozwijali się razem z nami i wzmacniali swoje relacje z pracodawcą. Oczywiście jednym z kluczowych powodów jest także podnoszenie umiejętności naszych pracowników w celu zwiększania zadowolenia klientów z dokonywanych zakupów. Już teraz widzimy, że osoby biorące udział w programie rozwojowym „Więcej niż Kierownik” są w stanie w lepszy sposób analizować różne wskaźniki, jak np. liczba klientów, natężenie
sprzedaży w poszczególnych godzinach czy popyt na konkretne produkty, dzięki czemu mogą bardziej efektywnie zarządzać całym sklepem. Korzystają na tym firma, klient oraz pracownik, który doskonali swoje umiejętności. Uważamy, że z każdej złotówki zainwestowanej w naszych pracowników otrzymujemy kilkukrotny zwrot.

Co wyróżnia firmę Lidl jako pracodawcę?

Jako Lidl chcemy rozwijać się w stałym tempie, aby zapewnić stabilne i bezpieczne miejsca pracy naszym pracownikom. Oferujemy im wysokie wynagrodzenie, benefity oraz możliwości rozwoju – na każdym stanowisku. Szkolimy wszystkich zatrudnionych i wszystkim umożliwiamy awans. Moim zdaniem są to czynniki, które przesądzają o tym, że pracownicy na długo wiążą się z naszą firmą. W Lidlu mamy zwyczaj wyróżniania osób, które są z nami już od 10 lat. Każdego roku jest to kilkuset pracowników.

Więcej informacji można znaleźć na stronie kariera.lidl.pl