O tym, w jaki sposób atrakcyjna marka pracodawcy wpływa na pozyskiwanie najlepszych profesjonalistów z rynku pracy oraz o związku certyfikacji Top Employers z wynikami biznesowymi organizacji, rozmawiamy z Neilem Couplandem, dyrektorem generalnym JTI Polska

JTI po raz kolejny została firmą w gronie Top Employers. Jakie znaczenie tytuł ma dla spółki?

Fakt, że znaleźliśmy się w gronie Top Employers po raz siódmy z rzędu jest ważnym wyróżnieniem funkcjonujących w firmie praktyk i standardów. To bardzo pochlebne zostać uhonorowanym przez tak prestiżową instytucję, jaką jest Top Employers Institute. Jednak to nie nagrody są naszą motywacją do ustanawiania wysokich standardów pracy. Szczerze wierzymy w etyczny i odpowiedzialny sposób prowadzenia biznesu, podzielamy firmowe wartości i jako zespół pracujemy razem, by osiągnąć długofalowe cele, a nagroda dodatkowo utwierdza nas w przekonaniu, że ta strategia jest właściwa.

Neil Coupland, dyrektor generalny JTI Polska / Media

Z jakich środków korzysta JTI, budując pozytywny wizerunek jako pracodawcy?

na długoterminowej strategii, nastawionej na pozyskanie najbardziej utalentowanych kandydatów. Dbamy, aby jak najwięcej odbiorców dowiedziało się, jaką firmą jesteśmy. Uczestniczymy w targach pracy i kariery, jesteśmy obecni w szkołach wyższych oraz mamy zespół Ambasadorów JTI, którzy docierają do studentów i absolwentów z ofertą naszych praktyk i staży. Najważniejsze jednak jest zaangażowanie naszych pracowników w reprezentację firmy. W ten sposób możemy szczerze przekazać kim jesteśmy i dlaczego JTI jest wspaniałym miejscem pracy. Działania te w połączeniu z wyróżnieniami nagradzającymi nasze działania społeczne, praktyki HR i osiągnięcia biznesowe, wpływają pozytywnie na wizerunek JTI.

Jednak bycie pracodawcą z wyboru to nie tylko duże zainteresowanie ofertą JTI i liczba aplikacji, które do nas spływają. Dla nas oznacza to, że pracownicy dążą do osiągnięcia wspólnego sukcesu i są zdecydowani zostać z nami, nawet gdy otrzymują konkurencyjne propozycje pracy. Dlatego też inwestujemy w zawodowy, jak i osobisty rozwój naszych pracowników, tworzymy możliwości zmiany ścieżki zawodowej i awansów wewnątrz firmy. Zachęcamy ich do utrzymywania równowagi pomiędzy życiem osobistym i pracą, tworząc ku temu sprzyjające
warunki. Jednocześnie cyklicznie przeprowadzamy Globalne Badanie Zaangażowania Pracowników, w którym oddajemy głos naszym ludziom, by dowiedzieć się, co jeszcze możemy usprawnić. Uczestniczymy również w certyfikacji Top Employers, ponieważ porównując się z innymi pracodawcami, upewniamy się, że oferujemy wyjątkowe doświadczenia naszym pracownikom.

Jaki wpływ na rekrutację do firmy ma dobra marka pracodawcy?

Rynek pracy staje się obecnie rynkiem pracownika. Chcąc pozyskać najlepszych ludzi, musimy mieć rozpoznawalną i cenioną markę pracodawcy. To, co odróżnia JTI od innych firm, to nasza wyjątkowa kultura organizacyjna, mocno zakorzeniona w japońskim rodowodzie Spółki. To właśnie z Japonii czerpiemy swoje wzorce zarządzania, opierając się na filozofii Kaizen, czyli koncepcji ciągłego doskonalenia i usprawniania. Wizerunek z pewnością ma znaczenie dla osób decydujących się wysłać aplikację lub przyjść na rozmowę rekrutacyjną do JTI. Jednak dla sukcesu rekrutacji najważniejsze jest, aby dział personalny był w bliskim kontakcie z biznesem, rozumiał jego potrzeby i wiedział dokładnie, jakich talentów firmie potrzeba. Najbardziej strategicznym przedsięwzięciem w tym zakresie jest rozwijanie i promowanie ludzi wewnątrz firmy. Dlatego też inwestujemy w przyszłych przywódców i tworzymy długoterminowe plany sukcesji.

Z jakich działań podejmowanych względem pracowników są państwo najbardziej zadowoleni? Które podałby pan jako dobry wzór do naśladowania dla innych dużych firm na rynku?

Wiemy, że aby pracownicy byli usatysfakcjonowani z pracy w JTI, musimy być konkurencyjni w zakresie wynagrodzeń i podstawowych benefitów, takich jak opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, karta sportowa. Jest to podstawowy zakres świadczeń, który powinien być oferowany przez dobrego pracodawcę. Nie bez znaczenia są także rozbudowane kanały komunikacji, w tym polityka otwartych drzwi i bezpośredni dostęp do kierownictwa firmy, system sugestii, w którym pracownicy mogą zgłaszać swoje pomysły w rozmaitych dziedzinach. Ponad tym jest atmosfera, którą tworzymy w pracy, powód, dla którego nasi pracownicy wstają z łóżka i z radością do niej przychodzą. Rozumiemy, że nasi pracownicy mają różne zainteresowania i zachęcamy ich do rozwijania swoich pasji. Przykładem mogą być pracownicy grający w piłkę nożną, którzy razem trenują, uczestniczą w ligach biznesowych i międzynarodowych turniejach. Z kolei biegacze startują razem w międzyfirmowych maratonach. W ramach programu wellness przeprowadziliśmy szereg warsztatów dotyczących właściwego odżywiania, technik relaksacyjnych, organizujemy badania i konsultacje lekarskie w biurze. Dbamy nie tylko o ciało i fizyczny komfort naszych pracowników, ale również o ich ducha i ambicje. Mając w pamięci nasze wartości, tworzymy środowisko, w którym ludzie mogą być otwarci, przedsiębiorczy i ambitni. Stawiamy przed nimi zawodowe wyzwania, a oni stawiają wyzwania swojej firmie, aby była jeszcze lepszym miejscem pracy. Pracownicy muszą czuć, że mogą się rozwijać i że mają wiele możliwości zmian, dlatego jesteśmy elastyczni i staramy się myśleć globalnie, by pomóc im budować ciekawe ścieżki kariery wewnątrz firmy. Oferujemy szerokie możliwości rozwoju, zarówno w kontekście umiejętności biznesowych, jak i kompetencji osobistych, inwestując w ponadprzeciętną jak na warunki rynkowe liczbę szkoleń. Tworzymy dla nich rozwojowe projekty, umożliwiamy zamianę stanowisk i ruchy między działami, oferujemy pracę w ramach zagranicznych programów. Wielu pracowników podróżuje po świecie, pracując w tak ekscytujących lokalizacjach jak Szwajcaria, Korea Południowa, Tanzania, Brazylia, Rumunia, Niemcy. Część z nich decyduje się kontynuować międzynarodową ścieżkę kariery, inni wracają do Polski, jednak wszyscy świetnie radzą sobie w świecie JTI i zostają z firmą na długie lata.

Czy dobra marka przedsiębiorstwa wpływa na działanie firmy – atmosferę wśród pracowników, sposób, w jaki ci wywiązują się z zadań?

Wyniki biznesowe w dużej mierze zależne są od zaufania. Wszyscy podejmujemy ryzyko w pracy, a naszym zadaniem jest docenianie sukcesów i uczenie się na popełnionych błędach. Pracownicy budują wzajemne zaufanie i rozwijają pewność siebie w oparciu o relacje z kolegami i przełożonymi. Uznanie dla ich pracy i komfortowe środowisko sprawiają, że są w stanie podejmować wyzwania i wychodzić poza utarte ścieżki.

Myślę, że nagroda Top Employers dodaje pewności organizacji i ludziom w niej pracującym. To zawsze fantastyczne uczucie – być wyróżnionym i docenionym. Strategie HR, które zmierzają do osiągnięcia rozpoznawalnej marki pracodawcy, mają znaczący wpływ na to, jak
czują się pracownicy, co robią i jak to robią. Gdy podnosimy standardy, ludzie są bardziej zmotywowani, możemy zaobserwować wzrost jakości pracy, większe zaangażowanie do osiągania celów firmy. W efekcie pracujemy nie tylko na naszą reputację, ale przede wszystkim na wyniki biznesowe, czego potwierdzeniem jest status najszybciej rozwijającej się firmy tytoniowej na polskim rynku.

Jakie największe wyzwania w dziedzinie HR stoją teraz przed JTI?

Rekrutacja i rozwój talentów są naszymi największymi wyzwaniami. Chcąc osiągać strategiczne cele firmy, potrzebujemy najlepszych ludzi. Polska ma ogromny potencjał, można tu znaleźć świetnych, utalentowanych profesjonalistów. Jednak rynek staje się coraz bardziej
konkurencyjny w związku z inwestycjami międzynarodowych koncernów, firm otwierających tutaj centra serwisowe. Pojawia się większa ilość i różnorodność ofert pracy, a poziom bezrobocia spada. JTI może osiągnąć swoje ambitne cele tylko z profesjonalistami. Stąd też
rekrutacja najlepszych ludzi z rynku i rozwijanie ich pełnego potencjału, to największe wyzwania stojące przed działem personalnym.