Wstępne dane na ten temat przedstawił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. W zeszłym roku we wszystkich polskich portach przeładowano 135 mln ton towarów. Tym samym zatrzymany został trend wzrostowy z ostatnich lat. W 2023 roku przeładunki były większe - wyniosły 145,7 mln ton. Rząd uważa jednak, że dane z tamtego roku podbiły przeładunki węgla. – Rząd sprowadził wówczas ogromne ilości węgla, który teraz zalega na hałdach – przyznał Arkadiusz Marchewka. W 2023 roku sprowadzono łącznie 20 mln ton tego opału. W ubiegłym jego przeładunek był o 11 mln ton mniejszy. Wiceminister Marchewka przyznał za to, że w ubiegłym roku znacznie wzrosły przeładunki kontenerów. Osiągnęły one rekordowe 3 270 784 TEU (jednostka równa kontenerowi dwudziestostopowemu), co stanowi wzrost o ponad 9 proc. względem roku 2023 r.

Porty morskie: Rekordowe przeładunki kontenerów w Gdańsku

Najwięcej ładunków w tym przypadku pojawiło się w gdańskim Baltic Hubie. W zeszłym roku obsłużył 642 statki, w tym 147 oceanicznych. Terminal kontenerowy w Gdańsku zanotował łącznik wynik 2 242 401 TEU. To prawie o 200 tys. TEU więcej niż rok wcześniej. W tym roku Baltic Hub zakończy budowę kolejnego terminala – T3, co pozwoli zwiększyć zdolność przeładunkową o 1,5 mln TEU. Tym samym Gdański port umocni pozycję lidera w przeładunkach kontenerów na Bałtyku.

To właśnie wzrosty w obszarze przeładunków kontenerów miały wpłynąć na dobre wyniki finansowe poszczególnych portów za zeszły rok. Zysk netto największych z nich wzrósł o 26 proc. w porównaniu do roku 2023. Łącznie porty w zeszłym roku zarobiły ponad 551 mln zł. Port w Gdańsku osiągnął zysk netto wynoszący 263,9 mln (o 24 proc. więcej niż w 2023 r).. Gdynia miała wypracowała zysk 140,2 mln zł (wzrost o 32 proc.). W zespole portów Szczecin – Świnoujście zeszłoroczny zysk osiągnął 147 mln zł (wzrost o 23 proc.).

Porty morskie: Pogłębią tor do Elbląga

Wiceminister Arkadiusz Marchewka zapowiedział kontynuowanie przygotowań do inwestycji na wybrzeżu. W tym roku na ten cel zabezpieczono ponad 2 mld zł. Prowadzone są m.in. przygotowania do budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. W kwietniu 2024 r. wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję lokalizacyjną dla tego projektu, która ma charakter ostateczny. W tym miesiącu spodziewane jest wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji. Obejmuje ona m.in. budowę 70-kilometrowego toru podejściowego, który ominie wody niemieckie. Przedsięwzięcie ma być zrealizowane do 2028 roku.

Ogłoszono też przetarg na pogłębienie ostatniego, kilometrowego odcinka toru wodnego do portu w Elblągu. Tym samym jest szansa na efektywniejsze wykorzystanie przekopu Mierzei Wiślanej. Do portu w Elblągu będą mogły wpływać statki o długości 100 m i zanurzeniu do 4,5 m. Jest szansa, że inwestycja skończy się w 2026 roku.

W porcie gdańskim powstanie zaś dziewięć nowych magazynów zbożowych, co pozwoli na pięciokrotne zwiększenie pojemności magazynowej – do 152 tys. ton rocznie. Wartość całego projektu wynosi ok. 400 mln zł i będzie on w całości realizowany przez państwową spółkę – Port Gdański Eksploatacja (PGE).

Resort infrastruktury nadzoruje także budowę infrastruktury dostępowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która powstanie na terenie gminy Choczewo. W pobliżu na wybrzeżu powstanie konstrukcja morska umożliwiająca rozładunek ciężkich i ponadnormatywnych ładunków potrzebnych do budowy i eksploatacji elektrowni. W zakres prac wchodzi m.in. kilometrowy pomost oraz droga techniczna. Oprócz tego zbudowane i zmodernizowane zostaną odcinki kolejowe prowadzące do elektrowni. Chodzi m.in. o remont linii kolejowej z Wejherowa do Choczewa oraz z Łeby do Lęborka.

Powstanie też nowa droga krajowa, która połączy elektrownię z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki, a dla jednego z nich już udało się uzyskać decyzję środowiskową.