Jak wynika z informacji przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji (PCTE), to strategiczny dokument, zawierający ramy polityki państwa, a także działania, które są niezbędne do przeprowadzenia cyfrowej transformacji edukacji. W przygotowanym dokumencie wskazane są niezbędne kroki, które powinny zostać podjęte „dla urzeczywistnienia wizji nakreślonej w podstawie programowej, w przepisach unijnych i pozostałych materiałach z myślą o obywatelach żyjących w cyfrowym społeczeństwie".
Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji odpowiedzą na braki
Zdaniem autorów projektu, potrzeba powstania Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji (PCTE) wynika z braku jednego kompleksowego dokumentu koordynującego cele i działania w obszarze cyfrowej transformacji edukacji. W uzasadnieniu autorzy podkreślają, że do realizacji tego przedsięwzięcia potrzebne są profesjonalne działania gremiów ekspertów i dydaktyków, które staną się podstawą do podjęcia odpowiednich decyzji przez instytucje związane z edukacją.
„Realizacją działań powinny zająć się szkoły, uczelnie i instytucje edukacyjne oraz administracja w ramach cyfrowej transformacji edukacji jako podstawowych działań cyfrowej transformacji społeczeństwa” – czytamy w uzasadnieniu uchwały.
Dekalog Cyfrowej Transformacji Edukacji
Dekalog Cyfrowej Transformacji Edukacji wyczerpujący najważniejsze obszary wymagające działań i interwencji to:
- ewaluacja stanu edukacji cyfrowej oraz wykorzystania technologii edukacyjnej przez uczniów;
- zmiana obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
- nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja w szkole;
- metody kształcenia, dydaktyka cyfrowa, cyfrowe zasoby dydaktyczne;
- kształcenie i doskonalenie nauczycieli;
- wyposażenie uczniów, nauczycieli i szkół;
- kształcenie cyfrowych specjalistów;
- cyfrowe bezpieczeństwo;
- zmiana organizacji pracy szkoły;
- wsparcie nauczycieli i szkół w procesie cyfrowej transformacji.
Publiczna polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji
Cyfrowa Transformacja Edukacji (PCTE) jest polityką publiczną, opisuje działania niezbędne do przeprowadzenia cyfrowej transformacji edukacji w obliczu rewolucji cyfrowej. Jest oparta o dekalog cyfrowej transformacji edukacji. W każdym z dziesięciu obszarów została opisana diagnoza stanu obecnego, cele strategiczne transformacji i kierunki interwencji potrzebne do zrealizowania zmiany. Perspektywa krótkoterminowa sięga do 2027 r., średnioterminowa do 2030r.
Pozytywny wpływ Cyfrowej Transformacji Edukacji
W uzasadnieniu do projektowanej uchwały, jej autorzy przekonują, że Cyfrowa Transformacja Edukacji będzie miała pozytywny wpływ na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Ma to wynikać z zapotrzebowania na ich usługi. Będzie sektora informatycznego, szkoleniowego, telekomunikacyjnego i EdTech.
Konsultacje społeczne trwają do 28 sierpnia br. Uwagi i opinie można przesyłać na adres sekretariat.dkotc@men.gov.pl.
Źródło: MEN