Społeczna odpowiedzialność biznesu należy do abecadła prowadzenia firmy. Menedżerowie zaczęli dostrzegać, że zaangażowanie wpływa dobrze nie tylko na markę spółki, lecz także na efektywność i umiejętności pracowników
„Nic tak nie buduje wzajemnych relacji jak działanie, któremu przyświeca wspólny cel. Co więcej, jeśli tym celem jest praca na rzecz innych, to rośnie nie tylko zaangażowanie czy motywacja do pracy, ale poczucie satysfakcji: zrobiłem coś dobrego dla innych. I to charytatywnie. Jak się okazuje, taką moc ma wolontariat pracowniczy” – tak do udziału w akcji Szlachetna Paczka przedsiębiorców zachęcają jej twórcy. O tym, że członkowie stowarzyszenia Wiosna trafiają w sedno, świadczą liczby. Z roku na rok przybywa zespołów zaangażowanych w Paczkę. W 2014 r. Polacy przekazali za pośrednictwem akcji dobra o wartości ok. 44 mln zł. Jedną paczkę przygotowywało średnio 36 osób.
CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, to – najogólniej mówiąc – strategia firmy zmierzająca do jej zaangażowania na rzecz społeczeństwa. Określając się jako społecznie odpowiedzialne, przedsiębiorstwo deklaruje przejrzyste i etyczne postępowanie, które przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, uwzględnia oczekiwania interesariuszy, jest zgodne z prawem, a do tego także jest zintegrowane z działaniami firmy. Najczęściej w ramach CSR firmy organizują kampanie społeczne, ograniczają swój negatywny wpływ na środowisko naturalne (np. produkcję odpadów i emisję zanieczyszczeń) lub używają specyficznych form znakowania produktów – na opakowaniach i etykietach umieszczają informacje na przykład dotyczące ekologicznych aspektów produkcji. Dobrze wprowadzana strategia CSR pomaga budować markę, zwiększa zaangażowanie pracowników i zaufanie klientów. Nic dziwnego, że firmy prześcigają się w nowych pomysłach. Jedną z form takiej działalności jest wolontariat pracowniczy.
W wolontariat pracowniczy zaangażowanych jest jedynie kilka procent polskich firm. Niemniej, jak pokazują badania Instytutu Spraw Publicznych, z roku na rok staje się on coraz popularniejszy. I nic dziwnego – jak pokazały analizy brytyjskiej organizacji Business in the Community, umożliwienie pracownikom zaangażowania się w wolontariat działa lepiej niż wyjazdy integracyjne. Zwiększa zaangażowanie pracowników w działania firmy i podnosi ich efektywność. W przygotowanym przez organizację raporcie można przeczytać, że skutecznie przeprowadzony program wolontariatu sprawia, że jego uczestnicy są o 70 proc. bardziej przywiązani do firmy niż pracownicy takich spółek, które społecznych akcji nie organizują.
Wiele dużych korporacji prowadzi całe ustrukturyzowane programy wolontariatu pracowniczego. Kompania Piwowarska zachęca swoich pracowników, by łączyli się w drużyny i zgłaszali wspólnie projekty społeczne. Firma sfinansuje potrzebne do nich materiały. Podobną strategię stosuje też grupa CEMEX. Jej pracownicy między innymi odnawiali pomieszczenia Hospicjum Domowego im. ks. Kazimierza Malinowskiego w Chełmie, przygotowywali paczki mikołajkowo-świąteczne dla dzieci z Domu Dziecka w Chorzenicach i organizowali spotkania z książką w Rędzinie.
Swoich wolontariuszy wraz z zespołem firmy CSRInfo przebadał niedawno Bank Zachodni WBK. Ponad połowa z nich przyznała, że wolontariat pracowniczy to nie tylko sposób na zrobienie dobrego uczynku, ale też własny rozwój. „Korzyści płynących z realizacji tej formy społecznego zaangażowania nie sposób zliczyć: [...] zdobycie doświadczenia w pracy zespołowej, nauka budowania relacji, trening komunikacyjny, umocnienie świadomości oraz pogłębianie swojej eksperckiej wiedzy i kompetencji czy sztuka prezentacji” – czytamy w raporcie podsumowującym badanie. Jak dodają jego autorzy, to też sposób na budowanie pozycji eksperta.
W takiej roli wystąpili wolontariusze z Orange. W ramach organizowanego przez firmę Tygodnia Wolontariatu setki wolontariuszy pracujących na co dzień w telekomie ruszyły do szkół, bibliotek i szpitali, aby prowadzić warsztaty bezpiecznego internetu dla dzieci i szkolenia z zakresu obsługi komputera dla seniorów. Nie była to zresztą jednorazowa akcja – za kompleksowy i starannie zaplanowany program wolontariatu pracowniczego Fundacja Orange otrzymała w 2012 tytuł Dobroczyncy Roku. W wolontariacie pracowniczym działa ponad 3 tys. osób z firmy. Każda z nich angażuje się średnio kilka razy w roku.
Wolontariusze przeprowadzili zajęcia o bezpiecznym korzystaniu z internetu dla ponad 11 tys. dzieci w całej Polsce, wyremontowali ponad 100 Bajkowych Kącików – świetlic dla dzieci w szpitalach, a także przeprowadzili ponad 250 inicjatyw dla lokalnych społeczności.
Zdaniem Jacka Kowalskiego, członka Zarządu ds. zasobów ludzkich w Orange Polska, wolontariat to jeden ze sposobów, by stworzyć pracownikom drogę rozwoju w firmie i pomóc im rozwijać pasje.
W roli ekspertów występowali też wolontariusze banku Citi Handlowego. Działająca przy nim Fundacja Kronenberga zorganizowała dzięki nim warsztaty dla bezrobotnych kobiet pod hasłem „Jak być niezależną”.
Podobnie jak BZ WBK, także Fundacja Kronenberga przebadała, jak wolontariat wpływa na ich pracowników. Okazało się, że dziewięciu na dziesięciu respondentów uważa, że to właśnie akcje wolontariackie poprawiły ich umiejętności pracy w grupie. Niewiele mniej deklaruje, że dzięki programowi wolontariatu udoskonaliło swoje zdolności planowania organizacji pracy, a dzięki zaangażowaniu w działania prospołeczne rozwinęło swoje kompetencje komunikacyjne.
Organizowanie wolontariatu pracowniczego nie musi wymagać od firmy wielkiego zaangażowania. Pracownicy mogą się stać wolontariuszami także podczas wydarzeń organizowanych przez zewnętrzne podmioty. Przykładem może być udział w Poland Business Run. To charytatywny bieg w formie sztafety 5-osobowych zespołów. Biorą w nim udział przede wszystkim przedstawiciele lokalnych firm – w 2014 roku bieg odbył się równolegle w Krakowie, Warszawie, Katowicach, Poznaniu i Łodzi. Całość opłat startowych i wpłat od biegaczy jest przeznaczona na potrzeby podopiecznych Fundacji Jaśka Meli „Poza Horyzonty”, organizację biegów finansują natomiast sponsorzy. Poland Business Run została wyróżniona nagrodą CEE Outsourcing and Shared Services Awards w kategorii najlepszych inicjatyw CSR.
W Orange stawiamy na zespół
Jako największy pracodawca wśród firm telekomunikacyjnych w Polsce mamy duży wpływ na rynek pracy i gospodarkę, również lokalnie – jesteśmy obecni w 216 miejscowościach w całym kraju.
Dzisiaj trzeba wiedzieć, jak wspierać rozwój i co da przewagę pracownikowi na rynku pracy, będąc jednocześnie inwestycją, która nam się zwróci. Takie firmy jak Orange Polska mają zobowiązania wobec swoich klientów i środowisk, w których pracują, związane np. z doskonaleniem oferowanych przez nich produktów czy usług. Dużo inwestujemy w szkolenia i rozwój zawodowy kadry, ale nie zapominamy także o dawaniu pracownikom możliwości samorealizacji. Jest to doceniane, bo jak pokazują przeprowadzone przez nas badania, aż 77 proc. zatrudnionych ocenia nas jako dobrego pracodawcę.
Orange Polska to 18 tysięcy ludzi, różnych osobowości, którzy razem tworzą zgrany zespół. Naszych pracowników angażujemy w sprawy ważne dla firmy, słuchamy ich opinii, zachęcamy do aktywności nie tylko zawodowej i oczywiście nagradzamy sukcesy.
Każdy z pracowników od samego początku otrzymuje wsparcie stwarzające mu optymalne warunki rozwoju. Pracownikom oferujemy m.in. refundację szkoleń i egzaminów specjalistycznych oraz certyfikacji. Najlepszych czekają programy talentowe zaawansowane w swojej formule.
Tworzymy przestrzeń, w której nasi pracownicy jako osoby ciekawe, otwarte na zmiany i ciągłe doskonalenie, mogą się rozwijać. Branża telekomunikacyjna to jedna z najbardziej dynamicznych i innowacyjnych dziedzin naszej gospodarki. Wymaga ona właśnie niestandardowych pomysłów i wysokiej kreatywności. Szukając tych cech, staramy się zatrudniać pasjonatów, bowiem okazuje się, że pasjonaci, czyli ci, którzy chcą czegoś więcej, są skuteczniejsi także w pracy. Myślę, że to najprostszy sposób realizacji tak trudno osiągalnej idei work life balance. Żeby to osiągnąć, prowadzimy wiele programów, które dają okazję do realizacji własnych zainteresowań: Wygraj abonament na pasję, Orange Passion (program łączący pasję z chęcią niesienia pomocy innym) czy Znajdź w sobie pierwiastek W (program wolontariacki). Szczególnie w obszarze wolontariatu pracowniczego mamy duże osiągnięcia. Od 10 lat blisko 3000 wolontariuszy rocznie pomaga, dzieląc się swoimi umiejętnościami, czasem i sercem z tymi, którzy tego najbardziej potrzebują.
Mogę powiedzieć, że dostosowaliśmy naszą ofertę w taki sposób, aby wspierała naszych pracowników w osiąganiu wysokiej efektywności, a jednocześnie dawała wartość dodaną, która stabilizuje nasz zespół, budując wzajemną lojalność firmy i pracowników. Stąd też atrakcyjny pakiet opieki medycznej dla każdego pracownika, sieciowa karta fitness oraz możliwość rozwijania swoich pasji w klubach tworzonych przez pracowników.
Sądzę, że tego typu działania prowadzone konsekwentnie od wielu lat oraz szeroki wachlarz działań adresowany do naszych obecnych i przyszłych pracowników zdecydował o tym, że zostaliśmy wyróżnieni przez niezależnych audytorów licznymi nagrodami i certyfikatami, m.in. Top Employers Polska 2015 i Top Employers Europe 2015, HR Najwyższej Jakości, Bursztynowa Statuetka w konkursie Lider Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Otrzymane nagrody to dla nas duże wyróżnienie, ale też zobowiązanie, które motywuje nas do dalszej pracy i utrzymania wysokiego standardu.
Ciągle jednak myślę, że największą dla nas nagrodą jest to, że tak wielu potencjalnych kandydatów decyduje się wybrać nas i wysłać swoją aplikację. Czekamy na Was.
PARTNERZY