Mycie auta latem służy przede wszystkim estetyce. Zimą jednak staje się niezbędnym elementem dbałości o samochód

Soli ci u nas dostatek… Wystarczy spojrzeć, jak wyglądają buty po krótkim spacerze przez miasto. Takie samo słone błoto oblepia też podwozie i karoserię Twojego samochodu. Jeśli życzysz mu dobrze, nie zostawiaj go bez opieki!

Przy jakiej temperaturze można myć samochód? Czy podczas mrozów mycie nie szkodzi powłoce lakierniczej? Na wszelki wypadek jeszcze raz upewniliśmy się w polskim oddziale firmy DuPont Performance Coatings. Odpowiedź Marcina Raczkowskiego, doradcy technicznego, była jednoznaczna: mycie samochodu nie szkodzi lakierowi nawet podczas mrozów. Nie ma żadnych powodów do obaw – auto myć można, a co więcej trzeba, bo substancje chemiczne używane przez drogowców są bez wątpienia szkodliwe dla nadwozia i lakieru.

W jakich temperaturach można bezpiecznie korzystać z myjni samochodowych?

Jeśli tylko myjnia działa, to można w niej umyć auto. Prawda, że podczas mrozów trudno sobie wyobrazić prawidłowe użycie samoobsługowej myjni bezdotykowej, a to dlatego, że nie ma tam możliwości osuszenia samochodu (nie wspominając już o tym, że mycie będzie wymagało dużego hartu ducha). Pozostaje mycie ręczne w ogrzewanym pomieszczeniu albo wizyta w myjni automatycznej.

W tym ostatnim przypadku zakres temperatur, w jakim można z niej korzystać, zależy głównie od jej właściciela. Trzeba po prostu odpowiednio dużo wydać na ogrzewanie, a to nie zawsze się opłaca.

Czy to prawda, że myjnie bezdotykowe są lepsze od szczotkowych, bo nie szkodzą lakierowi?

Dobra myjnia szczotkowa nie zrobi lakierowi krzywdy. Może do tego dojść tylko wtedy, kiedy jest zaniedbana bądź nieprawidłowo eksploatowana. Jednakże zimą, kiedy na samochodzie znajduje się szczególnie dużo błota, warto w miarę możliwości wybierać myjnie oferujące mycie wstępne ręczne (robi to obsługa, ale są i takie, w których można samodzielnie użyć myjki ciśnieniowej) lub przynajmniej opcję intensywnego zraszania karoserii przed uruchomieniem szczotek.

Z jakich programów myjni należy korzystać w okresie zimy?

Odpowiedź jest prosta: z jak najdroższych. Latem do usunięcia kurzu wystarczy mycie zasadnicze i opłukanie auta. Zimą niezbędne jest mycie wstępne, bardzo przydadzą się też: piana aktywna, mycie podwozia i woskowanie. Na pewno warto dopłacić.

Czy zimą należy myć komorę silnika oraz jednostkę napędową?

Odradzamy – w niskich temperaturach wystąpią duże problemy z dokładnym osuszeniem wszystkich zakamarków. Z tym akurat lepiej zaczekać do wiosny.

Co zrobić z drzwiami, które przymarzły po wizycie w myjni?

Nic na siłę, bo będą wydatki! Nie znamy lepszego sposobu niż ogrzanie auta (w garażu, na parkingu podziemnym, a w ostateczności… w myjni), otwarcie drzwi i osuszenie uszczelek.

Rady dla przezornych
Przed wjazdem do myjni warto zakleić zamki drzwi za pomocą skrawków taśmy samoprzylepnej. Teoretycznie zabezpieczono je przed zalaniem, ale ostrożność popłaca. Uszczelki drzwi i tylnej klapy należy po myciu auta osuszyć suchą szmatką i zakonserwować przu użyciu odpowiedniego preparatu (wazelina, silikon).
Łańcuchy - Temat bardzo aktualny: łańcuchy przeciwśnieżne. Zwykle po ich użyciu nie mamy większej ochoty na prace przy samochodzie, ale naprawdę warto się przemóc: łańcuchy myjemy w ciepłej wodzie i zabezpieczamy preparatem antykorozyjnym. Inaczej już po kilkunastu dniach w torbie z łańcuchami znajdziemy skorodowane „coś”, czego na pewno na koła nie założymy.
Latem do usunięcia kurzu wystarczy mycie zasadnicze i opłukanie auta. Zimą niezbędne jest mycie wstępne, bardzo przydadzą się też: piana aktywna, mycie podwozia i woskowanie. Na pewno warto dopłacić / Inne