„Żadne miasto nie ma tego, co ma Wasilków” – to nie slogan reklamowy, tylko słowa „Piosenki o Wasilkowie”. Utwór i film o tym, jak powstawał, zostały zgłoszone do naszego konkursu na Samorządowego Lidera Komunikacji i Promocji. I w kategorii promocji wygrała. Jury doceniło przedstawienie walorów gminy przez pryzmat pasji i zainteresowań jej mieszkańców w godnej pozazdroszczenia, śpiewającej formie, co sprawiło, że o mieście usłyszały setki tysięcy ludzi od Szczecina po Rzeszów. Nie mniej ważny od niebanalnego pomysłu, dzięki któremu potencjalni inwestorzy i turyści dowiedzieli się o istnieniu Wasilkowa, był fakt, że do realizacji tego projektu udało się zaangażować setki mieszkańców, co wzmocniło poczucie lokalnej tożsamości.
Niezwykłym pomysłem zaskoczyła też Gdynia, która przeniosła morze do Krakowa. Dokonała tego, stawiając na Starym Rynku dawnej stolicy Polski nowoczesny pawilon, we wnętrzu którego goście mogli poczuć miasto wszystkimi zmysłami: wzrokiem (oglądając 3-min. film zrealizowany we współpracy z Gdyńską Szkołą Filmową), słuchem (z głośników odtwarzane były dźwięki miasta, szum morza, śpiew mew) czy węchem (innowacyjny klimatyzator odtwarzał nadmorskie powietrze z dodatkiem soli morskiej naturalnego pochodzenia). Niezwykły pomysł i jego perfekcyjna realizacja zaowocowały jednym z przyznanych wyróżnień.
Nie zawsze trzeba wydać ogromne pieniądze, by dotrzeć ze swoim przesłaniem do szerokiego grona odbiorców. Czasem wystarczy odpowiednia dawka kreatywności. Tak było w przypadku akcji „Wyzwanie – parkowanie” zorganizowanej przez Katowice. Ważne było zarówno podjęcie ważnego tematu uwierającego nie tylko kierowców, jak i sposób, w jaki to zrobiono. Akcję „Miszczowie parkowania” i galerię tychże „miszczów” śledziły tysiące mieszkańców, a rewitalizację rozjeżdżonych przez niedbałych kierowców zieleńców spotkały się z ich dużym uznaniem. I za ten właśnie efekt w kategorii komunikacji społecznej Katowice wygrały.
Reklama
Nie dało się pominąć starań samorządów, które robiły wszystko, by zminimalizować skutki pandemii. Urząd Marszałkowski woj. kujawsko-pomorskiego wygrał w kategorii działań pandemicznych za pomysł wykorzystania chatbotów do pomocy ofiarom przemocy w rodzinie podczas pandemii. Dzięki temu do potrzebujących docierały informacje o rodzajach przemocy, w jaki sposób na nią reagować oraz gdzie szukać pomocy w sytuacji utrudnionego z powodu koronawirusa dostępu do specjalistów i odpowiednich instytucji.
Ostatnią kategorią były akcje ekologiczne. Tu zwycięzcą został Urząd Marszałkowski woj. małopolskiego za organizację niezwykle inspirującego tygodnia ekologicznych wyzwań i nauki dla każdego – od gospodarnych (jak oszczędzać energię i wodę), przez zakupoholików (jak nie kupować rzeczy niepotrzebnych), po wegetarian (dzień bez mięsa).

Reklama
Tegoroczny konkurs potwierdził, jak ważną kwestią jest umiejętne komunikowanie się samorządów ze swoimi mieszkańcami i promowanie własnych regionów. I jak ważną rolę w dobie coraz szerszego dostępu do informacji pełni w tym procesie kreatywne podejście.
Poniżej przedstawiamy pełną listę nagrodzonych w konkursie Samorządowy Lider Komunikacji i Promocji.
W obszarze komunikacji społecznej:
• I miejsce: KATOWICE – za akcję „Wyzwanie – parkowanie”
• Wyróżnienie: UM WOJ. MAZOWIECKIEGO – za nową odsłonę strony internetowej Samorządu Województwa Mazowieckiego www.mazovia.pl
• Wyróżnienie: ZABIERZÓW – za kampanię „Płać podatki w miejscu, w którym mieszkasz”
• Wyróżnienie: SŁUPSK – za kampanię „Zobacz, ile kosztuje nasze miasto”
W obszarze promocji:
• I miejsce: WASILKÓW – „Piosenka Wasilkowska”
• Wyróżnienie: GDYNIA – „Odetchnij w Gdyni”
• Wyróżnienie: OLSZTYN – za promocję pod hasłem „Kopernik na Warmii”
• Wyróżnienie: RZEKUŃ – za projekt „Rzekuń – zaskakuje potężnie”
• Wyróżnienie: ŚWINOUJŚCIE – za akcję „Zacumuj bezpiecznie w krainie 44 wysp”
W obszarze ekologii:
• I miejsce: UM WOJ. MAŁOPOLSKIEGO – za tydzień pełen ekologicznych wyzwań i nauki dla każdego – od gospodarnych (jak oszczędzać energię i wodę), przez zakupoholików (jak nie kupować rzeczy niepotrzebnych), po wegetarian (dzień bez mięsa)
• Wyróżnienie: POWIAT PILSKI – za Ekopowiat, czyli za zwrócenie uwagi na najważniejsze wyzwania ekologiczne, oraz powiązanie kampanii ekologicznej z kampanią promującą aktywny, zdrowy tryb życia
W obszarze działań pandemicznych (nieszczepiennych):
• I miejsce: UM WOJ. KUJAWSKO-POMORSKIEGO – „Pandemia przemocy”
• Wyróżnienie: Powiat KĘDZIERZYŃSKO-KOŹIELSKI – „Gastronomia do zobaczenia”
• Wyróżnienie: ALEKSANDRÓW ŁÓDZKI – za przygotowanie dla mieszkańców Planu B na spędzenia lata w mieście. ©℗
DK