Interpelacja jest instrumentem kontroli parlamentarnej nad działalnością rządu. Interpelacja powstała, kształtowała się i funkcjonuje w tych państwach, gdzie mechanizm ustrojowy przewiduje zasadę podziału władz. Jako instytucja stwarza każdemu członkowi parlamentu prawo zwracania się do organów egzekutywy z zapytaniami w każdej sprawie, prawo żądania odpowiedzi i prawo wyciągania z nich wniosków. Interpelacja przybrała postać instytucji, której celem jest nie tylko uzyskanie odpowiedzi na zadane pytanie, lecz także sprowokowanie dyskusji i ewentualne zajęcie przez parlament stanowiska w danej kwestii.

W Polsce tryb i zasady składania interpelacji określa regulamin Sejmu. Zgodnie z nim, interpelacje, wnioski o przedstawienie informacji bieżących, zapytania poselskie i pytania w sprawach bieżących mogą być kierowane do członków Rady Ministrów. Posłowi przysługuje prawo złożenia interpelacji w sprawach o zasadniczym charakterze i odnoszących się do problemów związanych z polityką państwa. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania oraz powinna być skierowana zgodnie z właściwością interpelowanego. Składa się ją w formie pisemnej na ręce Marszałka Sejmu, który niezwłocznie przesyła wystąpienie interpelowanemu.









Formy interpelacji
Nazwa Kto Jak Przedmiot Forma odpowiedzi Termin odpowiedzi
Interpelacja poselska Każdy poseł Na piśmie Zasadnicze problemy polityki państwa Na piśmie Do 21 dni
Wniosek o informację bieżącą Klub parlamentarny lub 15 posłów Na piśmie Dokonując wyboru tematu informacji,Prezydium Sejmu kieruje się przede wszystkim jej znaczeniem i aktualnością Przedstawienie uzasadnienia wniosku nie może trwać dłużej niż 5 min; udzielenie odpowiedzi nie może trwać dłużej niż 10 min Prezydium Sejmu informuje posłów, która ze zgłoszonych informacji zostanie włączona do porządku dziennego określonego posiedzenia Sejmu
Zapytanie poselskie Każdy poseł Ustnie – w ciągu 2 min Sprawy o charakterze jednostkowym, a także sfera zadań publicznych Bezpośrednio Bezpośrednio,nie dłużej niż 6 min

Odpowiedź na interpelację udzielana jest w formie pisemnej nie później niż w ciągu 21 dni od dnia jej otrzymania. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą interpelant może zwrócić się do Marszałka Sejmu o wystąpienie do interpelowanego z żądaniem dodatkowych wyjaśnień na piśmie. Z takim wnioskiem można wystąpić tylko raz, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia otrzymania niezadowalającej odpowiedzi. Przepisy dotyczące interpelacji stosuje się też do „informacji bieżącej” przedstawianej przez członka Rady Ministrów na posiedzeniu Sejmu. Prawo złożenia wniosku o przedstawienie informacji przysługuje klubowi oraz grupie co najmniej 15 posłów.

NAPISZ DO...
Kancelaria Sejmu
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa www.sejm.gov.pl/kancelaria


Z punktu widzenia obywatela – wyborcy istotną rolę odgrywają zapytania poselskie, które składane są w sprawach o charakterze jednostkowym, dotyczące prowadzonej przez Radę Ministrów polityki wewnętrznej i zagranicznej oraz zadań publicznych realizowanych przez administrację rządową. Pytania w sprawach bieżących zadawane są ustnie na każdym posiedzeniu Sejmu i wymagają bezpośredniej odpowiedzi ministrów, do których są kierowane pytania, lub w wyjątkowych sytuacjach upoważnionych przez nich osób. Postawienie pytania nie może trwać dłużej niż 2 minuty, zaś udzielenie odpowiedzi – nie dłużej niż 6 minut. Nad pytaniem i udzieloną odpowiedzią nie przeprowadza się dyskusji.

Magdalena Wojtuch

Podstawa prawna

  • - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
  • - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. MP z 2002 r. nr 23, poz. 398).