Szesnaście nowych autobusów elektrycznych kupuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z Jaworzna. Spółka planuje w najbliższych latach, z pomocą środków unijnych, wymienić na autobusy elektryczne połowę swojej floty.

Testujący autobusy elektryczne od 2012 r. PKM z Jaworzna (ostatnio m.in. we współpracy ze spółką Tauron Dystrybucja) przygotował warty 60 mln zł unijny projekt dotyczący zakupu elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, a także budową centralnej stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii.

Projekt ten został zgłoszony w naborze dotyczącym niskoemisyjnego transportu miejskiego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - jednego z komponentów Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 o zasięgu subregionalnym.

Wraz ze zgłoszeniem projektu wiosną jaworznicka spółka ogłosiła m.in. przetargi na zakup 16 autobusów elektrycznych (4 dziewięcio-, 3 dwunasto- i 9 osiemnastometrowych), a także 6 autobusów elektrycznych przystosowanych do szybkiej wymiany akumulatorów trakcyjnych.

Jak wynika z informacji na stronie zamówień publicznych przewoźnika, w ostatnich dniach rozstrzygnięty został pierwszy z tych przetargów. Jedynym oferentem i zwycięzcą okazała się spółka Solaris Bus & Coach.

W toku pozostawał drugi przetarg. 25 lipca PKM Jaworzno – wobec licznych pytań i uwag oferentów - przedłużyło termin składania w nim ofert do końca sierpnia br.

Ogłoszone w podobnym czasie przetargi na elementy infrastruktury stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii zostały unieważnione – ze względu na wartości ofert przekraczające przewidziane nakłady.

Jaworznicki PKM testuje pojazdy elektryczne od blisko czterech lat. Aby zdobyć doświadczenie pod kątem rozwoju floty z alternatywnym napędem, w ub. roku przewoźnik wprowadził autobus elektryczny do regularnej eksploatacji – wyprodukowany w Polsce Solaris Urbino 12 electric.

"W najbliższym czasie, z pomocą środków unijnych, planujemy wymienić połowę naszej floty na autobusy elektryczne. W ciągu najbliższych dwóch lat ok. 20-25 autobusów powinno jeździć na prąd. Przy takiej skali niezwykle ważną kwestią jest wypracowanie optymalnych rozwiązań w zakresie technologii ładowania" – mówił pod koniec lipca prezes PKM Jaworzno Zbigniew Nosal.

W tym czasie przewoźnik rozpoczął współpracę w badaniach i rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych z Tauronem Dystrybucją. Obie spółki mają przez rok przetestować autobus elektryczny (Yutong E12LF produkcji chińskiej) oraz infrastrukturę do jego ładowania w warunkach normalnej eksploatacji.

W pierwszym etapie współpracy samorządowego przewoźnika z Tauronem testowana ma być infrastruktura ładowania typu plug-in. Ponieważ rozwój elektromobilności wymaga m.in. rozwoju i dostosowania sieci dystrybucyjnych, przedmiotem badań będą m.in. wpływ ładowania na parametry jakości energii w sieci dystrybucyjnej oraz wydajność często ładowanych baterii.

W kolejnym etapie uruchomiona ma zostać pilotażowa stacja ładowania i szybkiej wymiany baterii dla autobusów elektrycznych. System zostanie wykorzystany do testów i prac badawczo-rozwojowych związanych z zarządzaniem procesem ładowania i optymalnym wykorzystaniem infrastruktury elektroenergetycznej.

Dla PKM Jaworzno współpraca z dystrybutorem energii ma być krokiem w budowaniu nowoczesnej, ekologicznej, sprawnej i komfortowej komunikacji miejskiej. Tauron liczy na doświadczenia dotyczące magazynowania energii, rozwoju inteligentnych sieci energetycznych (tzw. smart grid) oraz poprawy efektywności energetycznej.(PAP)