To, czym się zajmujemy, czyli zapewnianie bezpieczeństwa tożsamości i transakcji, odbywa się w coraz większym stopniu w sieci. Stąd wzrost w tym obszarze – tłumaczy Zygmunt Kostkiewicz.

Spółka odnosi sukcesy na rynkach daleko poza granicami kraju, między innymi w Ameryce Środkowej i Południowej. Jest obecna w Peru, Gwatemali, Hondurasie czy Paragwaju.

- Bardzo ważnym rynkiem, w który inwestujemy wiele wysiłku, jest Afryka – uzupełnia prezes Kostkiewicz.

Dokumenty fizyczne i cyfrowe

Zapotrzebowanie na dokumenty, które produkuje PWPW, są powiązane z demografią. Nie ulega wątpliwości, że rynek w Polsce będzie się zmniejszał, stąd szczególne znaczenie eksportu. Prezes PWPW zwraca przy tym uwagę, że współczesny paszport czy dowód osobisty są jednocześnie produktami fizycznymi i cyfrowymi. Posiadają bowiem czipa, warstwę elektroniczną.

- Trudno powiedzieć, czy polski paszport jest produktem cyfrowym czy fizycznym – zauważa Zygmunt Kostkiewicz.

W przypadku banknotów sytuacja rynkowa jest bardziej skomplikowana.

- Generalnie przy gwałtownym wzroście rynku płatności elektronicznych światowy popyt na banknoty jest dość stabilny i rośnie w niewielkim tempie, 3-4 proc. rocznie, niemniej jednak jest to trend, który trwa już dwadzieścia kilka lat – opisuje Zygmunt Kostkiewicz.

Przyczynia się do tego między innymi popyt w krajach trzeciego świata, gdzie płatności elektronicznych jest mniej, a gospodarka (i społeczeństwa) rosną.

- Nie obserwujemy spadku popytu na banknoty również ze strony naszego głównego klienta, czyli Narodowego Banku Polskiego. Mieliśmy dwa piki zapotrzebowania na gotówkę, które powodowały, że bank zamawiał u nas więcej banknotów niż zwykle. To była pandemia i wybuch wojny na Ukrainie – wylicza prezes.

Portfel e-usług

W przypadku produktów cyfrowych PWPW oferuje aplikację eDo App, która jest narzędziem stworzonym w pierwszej kolejności do wykorzystania cyfrowych możliwości polskiego dowodu osobistego, ale to był początek tego rozwiązania. Jak podkreśla szef PWPW, jako jedyna w Polsce daje ona możliwość potwierdzenia tożsamości w stopniu wysokim według standardów unijnych. Konkurencyjne rozwiązania, takie jak bankowość elektroniczna, zapewniają stopień średni.

Kolejny cyfrowym produktem PWPW jest podpis kwalifikowany Sigillum, który jak zapowiada prezes, będzie rozwijany. Poza tym jest jeszcze oferowana od początku tego roku usługa eDo Post, odpowiedź na obowiązek doręczeń nakładany przez państwo między innymi na kolejne grupy przedsiębiorców.

W nieodległej perspektywie jest portfel tożsamości cyfrowej, spełniający wymagania unijnej regulacji eIDAS, służący przechowywaniu dokumentów cyfrowych.