Jak wybrać odpowiednią technologię dla swojej firmy? Czy rozwiązania RPA są popularne w sektorze MŚP? Czy rola sztucznej inteligencji w biznesie będzie rosła?

Czy przedsiębiorcy w Polsce są dziś gotowi na zderzenie z wymaganiami rynku? Czy są skłonni postawić na innowacje? W jaki sposób wybrać odpowiednią technologię dla swojej firmy?

Te kwestie w rozmowie z Tomaszem Jurczakiem (gazetaprawna.pl) wyjaśnia dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, Dyrektor Centrum Mikser Inteligentnych Technologii na Wydziale Zarządzania UŁ. Zapraszamy do wysłuchania najnowszego podcastu "DGPtalk: Obiektywnie o biznesie".

Jak wybrać odpowiednią technologię dla swojej firmy?

Najważniejsza jest tu odpowiedź na podstawowe pytanie: po co mam wdrażać tę technologię w swojej firmie? Myślę, że istotne jest uświadomienie sobie, że technologii dzisiaj nie wdrażamy dlatego, że "wszyscy je wdrażają", ale dlatego, że one mają mi pomóc realizować cele biznesowe, które są dla mnie kluczowe.

Dlatego nie ma dzisiaj "jednoznacznych recept", które wskazywałyby od których technologii powinniśmy zacząć czy które technologie wydają się być najbardziej korzystne z punktu widzenia małych i średnich przedsiębiorstw.

Cały czas odpowiedź będzie kryła się w bardzo konsekwentnej i szczegółowej analizie tego, czym dysponujemy, m.in. infrastruktury IT czy budżetu – podkreśla dr Kaczorowska-Spychalska.

Czy zrobotyzowana automatyzacja procesów jest popularna w sektorze MŚP?

Jeśli spojrzymy na rozwiązania Robotic Process Automation (RPA), to one już dziś faktycznie całkiem dobrze wkroczyły na polski rynek. Znajdują również swoje zastosowanie jeśli chodzi o firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Tutaj najwięcej takich zastosowań widać przede wszystkim w finansach, bo chociażby: elektroniczne faktury, kwestia księgowości, obsługi klientów, analizy danych. Ale też w procesach rekrutacyjnych czy logistyce. Tych obszarów moglibyśmy dzisiaj wymienić całkiem sporo.

Natomiast to jest też kwestia spojrzenia, nie tylko na poziom samej implementacji, ale także świadomości potencjału właśnie tej technologii. Widać bardzo wyraźnie, że firmy z sektora MŚP, zwłaszcza w kontekście pandemii, zdecydowanie mają coraz wyższy poziom wiedzy na temat tego rozwiązania i coraz chętniej po nie sięgają – zauważa dr Kaczorowska-Spychalska.

Co zakłada "Polityka Rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce"?

Warto też wspomnieć o kwestiach dotyczących ustaleń i celów, które mamy realizować jako Polska w kontekście "Polityki Rozwoju sztucznej inteligencji" od roku 2020. Dlatego, że tam mamy kładziony ogromny nacisk na firmy innowacyjne, bez względu czy rozmawiamy tu o dużych firmach czy mówimy o tych z sektora małych i średnich.

Po to, aby zwiększyć zarówno popyt na rozwiązania dotyczące sztucznej inteligencji, ale także i podaż tych rozwiązań. Ze szczególnym naciskiem na kwestie, dotyczące wytwarzania sztucznej inteligencji i rozwiązań na niej opartych, na naszym rodzimym rynku – wyjaśnia dr Kaczorowska-Spychalska.

dr Dominika Kaczorowska-Spychalska – Dyrektor Centrum Mikser Inteligentnych Technologii na Wydziale Zarządzania UŁ, które stanowi przestrzeń współpracy i wzajemnych inspiracji świata nauki i biznesu, poprzez zdolność do "miksowania" różnorodnych technologii cyfrowych, branż, doświadczeń i aktywności. Współautorka książki "Technologie cyfrowe w biznesie. Przedsiębiorstwa 4.0 a sztuczna inteligencja", która ukazała się nakładem Wydawnictwa PWN w 2020 roku.