Nasza spółka prowadzi dwa niepubliczne przedszkola. W jednym z nich zepsuł się piec, a naprawa jest nieopłacalna. Chcemy zamontować pompę ciepła. Czy możemy ją sfinansować ze środków dotacji, które dostajemy od gminy? Byłby to wydatek na środek trwały, czyli wydatek majątkowy.
Nasza spółka prowadzi dwa niepubliczne przedszkola. W jednym z nich zepsuł się piec, a naprawa jest nieopłacalna. Chcemy zamontować pompę ciepła. Czy możemy ją sfinansować ze środków dotacji, które dostajemy od gminy? Byłby to wydatek na środek trwały, czyli wydatek majątkowy.
Kwestie związane z udzielaniem dotacji na zadania związane z prowadzeniem m.in. przedszkoli reguluje ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. Jak wynika z jej art. 35 ust. 1, dotacje muszą zostać przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Na gruncie tego przepisu dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na: pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na: wskazane w tym przepisie wynagrodzenia oraz sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz na pokrycie wskazanych w tym przepisie wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. A zatem ze środków dotacyjnych mogą być finansowane różnego rodzaju wydatki, w tym co do zasady wydatki bieżące oraz w ograniczonym zakresie wydatki majątkowe.
Jednocześnie ustawodawca wyodrębnił grupę wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego. Z art. 10 ust. 1 pkt 3 prawa oświatowego wynika, że do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie. Wyszczególnienie tych ostatnich wydatków (o cechach majątkowych) jest o tyle istotne, że do tej kategorii można zakwalifikować m.in. wspomniane w zapytaniu wydatki na zakup nowego źródła ogrzewania w budynku przedszkola czy szkoły. Koncepcja ta ma pośrednio potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 20 lutego 2018 r. (sygn. akt III SA/Wr 668/17). I choć został on wydany w odmiennym stanie faktyczno-prawnym, w oparciu o uchylony art. 90 ust. 3d w zw. z art. 5 ust. 7 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty; dalej: u.s.o.), to jednak wskazane tam założenia – dotyczące przeznaczenia dotacji na wydania majątkowe organu prowadzącego – pozostają aktualne także w kontekście przytoczonych wyżej przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. W ww. orzeczeniu m.in. wskazano, że: „Sąd nie podziela stanowiska organów odnośnie zakwestionowania części wydatków związanych z wydatkami nazwanymi przez organ inwestycyjnymi. Jak wynika z art. 90 ust. 3d ust. 1 lit. b u.s.o. dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 5 ust. 7 z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie (art. 5 ust. 7). Artykuł 5 ust. 7 u.s.o. jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 90 ust. 3d u.s.o. Pomimo, że przepis ogólny, jakim jest art. 90 ust. 3d u.s.o., wyłącza uwzględniania przy wykorzystywaniu dotacji wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, to jednak art. 5 ust. 7 pkt 2 dopuszcza w ramach zadań organu prowadzącego placówkę wykonywania remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie. Przepis ten dopuszcza zatem wykonywanie zadań inwestycyjnych w zakresie remontów, jednak odnosi się jedynie do obiektu”.
Z przywołanych wyżej fragmentów orzeczenia sądowego, na zasadzie analogii należy więc wnioskować, że przepisy zawarte w art. 10 ust. 1 prawa oświatowego są regulacjami szczególnymi w stosunku do art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych – w zakresie, w jakim umożliwiają m.in. pokrywanie wydatków organu prowadzącego szkołę lub placówkę, które dotyczą remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie.
Podsumowując, istnieją pewne przesłanki umożliwiające pokrycie ze środków pochodzących z dotacji oświatowej kosztów związanych z wymianą niesprawnego pieca na pompę ciepła w budynku przedszkola, o ile ten budynek jest wykorzystywany w realizacji zadań oświatowych. ©℗
Podstawa prawna
•art. 35 ust. 1, art. 28 ust. 1 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2082; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2089)
•art. 10 ust. 1 ustawy 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz.1082; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2089)
•uchylony art. 90 ust. 3d w zw. z art. 5 ust. 7 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2230)
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama