Wypieranie gotówki przez płatności elektroniczne to jeden zwiodących trendów globalnej gospodarki. Zjawisko to ma jednak różną dynamikę wróżnych krajach nawet wramach Unii Europejskiej. Ponieważ bezgotówkowe rozwiązania kreują nowe miejsca pracy iprzyspieszają cyrkulację pieniądza wobrocie gospodarczym, równocześnie wzmacniają bezpieczeństwo tego obrotu, atakże są odpowiedzią na problem wyłączenia finansowego. Dlatego też motywacja, aby przyśpieszać te procesy, jest coraz mocniej dostrzegana. Na niektórych rynkach proces odchodzenia od gotówki jest już bardzo zaawansowany, np. wNorwegii już tylko 6 proc. wartości transakcji płatniczych realizowanych jest wgotówce. WPolsce jednym zakceleratorów rozwoju nowoczesnej gospodarki bezgotówkowej jest Fundacja Polska Bezgotówkowa. Jej zadaniem jest podejmowanie działań na rzecz rozbudowy sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechniania ipromocji obrotu bezgotówkowego, atakże promocji innowacji technologicznych wspierających obrót bezgotówkowy. Fundacja spełnia te cele, m.in. prowadząc unikalny na świecie program Polska Bezgotówkowa, którego głównym założeniem jest udostepnienie darmowego terminala iusługi akceptacji kart na 12 miesięcy za darmo dla przedsiębiorcy nieakceptującego dotychczas płatności bezgotówkowych. Wramach Programu trafiło na rynek już ponad 220 tys. terminali płatniczych. Oznacza to, że co trzeci przedsiębiorca akceptujący płatności bezgotówkowe wPolsce posiada terminal płatniczy pozyskany zprogramu. Przypomnijmy: na polskim rynku wmomencie startu programu funkcjonowało jedynie około 600 tys. terminali płatniczych, wroku 2020 zainstalowany zostanie wPolsce milionowy terminal. Wkontekście gęstości sieci akceptacji płatności bezgotówkowych w2019 roku osiągnęliśmy średnią unijną iszybko gonimy europejski peleton.
Popularność Programu Polska Bezgotówkowa to efekt nie tylko atrakcyjności rozwiązania dla przedsiębiorców, lecz także presji ze strony posiadaczy kart stymulowanej działaniami komunikacyjnymi. Polacy pokochali płatności bezgotówkowe i zabiegają o taką możliwość rozliczania się – m.in. poprzez dokonywanie zakupów tam, gdzie jest terminal. Jednocześnie chcemy zachęcić uczestników programu, szczególnie mały biznes, do uruchamiania i korzystania z usług dodatkowych, które można realizować w ramach transakcji bezgotówkowych, przykładowo funkcji cash-back. Chcemy, by polscy przedsiębiorcy wykorzystywali potencjał terminala i aby to urządzenie przestało kojarzyć się jedynie z płatnością.
Popularyzując płatności bezgotówkowe, walczymy z finansowym wykluczeniem. Oswajamy przedsiębiorców i konsumentów ze światem cyfrowym, zwiększamy świadomość poruszania się ich w cyberprzestrzeni, uwrażliwiamy na bezpieczeństwo realizowanych transakcji. Osoby, które nabiorą dobrych nawyków podczas płatności bezgotówkowych, będą przenosiły je na inne obszary życia. Jest to o tyle istotne, że coraz więcej czynności urzędowych i prawnych załatwiamy w cyberprzestrzeni. Kwestie bezpieczeństwa są więc kluczowe zarówno na poziomie jednostki, jak i funkcjonowania państwa.
Warto również zauważyć pozytywne przełożenie wzrostu rynku płatności bezgotówkowych na rozwój gospodarki. Istnieje widoczna korelacja między rozwijającym się obrotem bezgotówkowym a wzrostem PKB. Efektem zwiększenia się liczby kart kredytowych i debetowych jest skumulowany wzrost PKB o 0,54 proc. Inne badania, (przeprowadzone przez J. Jankowiaka), dowiodły, że w latach 1996–2004 korzystanie z kart płatniczych doprowadziło do wzrostu skłonności do lokowania oszczędności w bankach, co przekładało się na wzrost wartości inwestycji i konsumpcji o 0,8 proc. Można więc śmiało powiedzieć, że istnieją pozytywne zależności między obrotem płatności bezgotówkowych a wysokim poziomem wzrostu PKB.
Sukces programu dostrzeżony został zagranicą. Podobne rozwiązania zaimplementować chcą kraje z naszego regionu i rozważają te z Azji i Ameryki Południowej. Okazuje się, że płatności mogą być polskim produktem eksportowym.