Na 1 listopada zaplanowane jest rozszerzenie sieci dróg, na których pobierana jest opłata za przejazd. Jak poinformowała rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury, Anna Szumańska, zmiany te będą dotyczyć wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym ciężarówek oraz autobusów.
Rozszerzenie sieci dróg płatnych nie miało miejsca od 2017 roku. W tym czasie w Polsce oddano do użytku wiele nowych odcinków dróg krajowych klasy A i S, a długość nowych odcinków dróg objętych opłatą wynosi około 1,6 tys. km. Obecnie opłaty są pobierane na około 3,6 tys. km dróg krajowych wszystkich kategorii. Wiadomo, że ministerstwo nie planuje wprowadzenia opłat dla samochodów osobowych i motocykli.
Zasady poboru opłat
Nowe przepisy wprowadzą zasady oparte na modelach "korzystający płaci" oraz "zanieczyszczający płaci". Stawki za przejazd będą uzależnione od masy pojazdu oraz norm emisji spalin. To podejście jest zgodne z europejskimi tendencjami w zakresie polityki transportowej i ochrony środowiska. Warto również podkreślić, że wpływy z opłat za przejazd pojazdów ciężkich i autobusów będą trafiać do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa nowych dróg oraz remonty istniejącej infrastruktury.
Rozszerzenie sieci dróg płatnych wymaga wprowadzenia zmian w obowiązujących przepisach. Ostateczna decyzja w tej sprawie zostanie podjęta przez rząd 22 października, w ramach projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego regulacje dotyczące dróg krajowych oraz wysokości stawek opłat elektronicznych.
System e-TOLL
W Polsce pobór opłat realizowany jest za pośrednictwem systemu e-TOLL, który oparty jest na technologii satelitarnej. Taki model poboru opłat eliminuje konieczność montowania fizycznych urządzeń na drogach, co znacząco upraszcza proces i obniża koszty administracyjne.