Reklama

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, czyli pierwsza metropolia w Polsce, rozpoczęła działalność w styczniu 2018 roku. Tworzy ją 41 miast i gmin o łącznej powierzchni 2,5 tysiąca km kwadratowych. Łącznie mieszka tam 2,3 miliona osób, działa 240 tysięcy firm i przedsiębiorstw, wytwarzających ok. 8 procent PKB Polski.

O tym, jak zadbać o mieszkańców metropolii i jak zabiegać o zagranicznych inwestorów, ale także o planach związanych z elektromobilnością, dronami oraz budową sieci velostrad w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) opowiada Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Zapraszamy do wysłuchania najnowszego odcinka podcastu "DGPtalk: Obiektywnie o biznesie".

Czym jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia?

W polskich warunkach, metropolia to jest coś, co po raz pierwszy powstało cztery lata temu, na mocy specjalnej Ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim. Chociaż dyskusja w Polsce trwała już wtedy dobre dziesięć lat, w kontekście sytuacji, w której miasta muszą ze sobą ściśle współpracować.

W naszym przypadku, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, mamy 41 miast i gmin, leżących bardzo blisko siebie, wokół Katowic, czyli stolicy naszej Metropolii. To są dwa miliony trzysta tysięcy mieszkańców, którzy po prostu nie zauważają granic naszych miast.

Wstają rano w jednym mieście, jadą do pracy w drugim, na uczelnię – w trzecim, a na zajęcia sportowe czy koncert – do jeszcze innego miasta. Oni potrzebują usług miejskich, publicznych, skrojonych na ich potrzeby, które tych granic często "nie widzą". Pierwszą taką usługą był transport publiczny – tłumaczy Kazimierz Karolczak.

Jakie są przewagi konkurencyjne Metropolii GZM na tle polskich miast?

W obszarze rozwoju społeczno-gospodarczego, szukamy projektów, które dają synergię, związaną ze współpracą i wykorzystują potencjał całej aglomeracji.

To widać podczas spotkań z inwestorami, kiedy pokazujemy na mapie miasto, w którym rozmawiamy o inwestycji. Często nawet Katowice muszą tłumaczyć, że "my mamy trzysta tysięcy mieszkańców, ale jesteśmy stolicą aglomeracji, która ma ich ponad dwa miliony".

Mało które miasto ma dostęp do takiego kapitału ludzkiego, pracowników i dobrej siatki dróg w porównaniu z nami. Jesteśmy drudzy, zaraz po aglomeracji warszawskiej – podkreśla Karolczak.

W jaki sposób Metropolia GZM zabiega o zagranicznych inwestorów?

Jako Metropolia GZM, nie zabieramy tych kompetencji miastom, bo na końcu i tak inwestor będzie rozmawiał z wybranym miastem o konkretnym projekcie, konkretnych warunkach zabudowy i inwestycji.

Natomiast my te informacje o możliwościach inwestycyjnych w miastach zbieramy i tworzymy takie, można powiedzieć, "jedno okienko". Wykorzystujemy tę wiedzę na targach nieruchomościowych w Cannes czy Monachium.

Na takich targach jest stoisko naszej aglomeracji, a często mniejszych miast nie stać by było na taką delegację, ponieważ to są jedne z największych targów na świecie, jeśli chodzi o nieruchomości i możliwość spotkania inwestorów – wyjaśnia Karolczak.

Jaka jest aktualna sytuacja w Metropolii GZM?

Zachęcam do sprawdzenia jak działa Metropolia GZM. Katowice to trzecie miasto w Polsce, jeśli chodzi o tereny zielone, łamiemy stereotypy.

Bardzo dużo się dzieje, łatwo zrobić karierę, łatwo zrobić biznes. Tam, gdzie jest transformacja energetyczna, gdzie są zmiany i wyzwania, jest szansa na nowy biznes i karierę, które ciężej zrobić tam, gdzie jest już wszystko poukładane – podkreśla Karolczak.

Kazimierz Karolczak – przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Koordynuje prace związane z realizacją przez Metropolię ustawowych zadań: kształtowania ładu przestrzennego, rozwoju społecznego i gospodarczego, rozwoju i integracji publicznego transportu zbiorowego oraz promocji. Wcześniej pełnił funkcję wicemarszałka województwa śląskiego, gdzie odpowiadał za sprawy związane m.in. z Europejskim Funduszem Społecznym, Ochroną Środowiska oraz Gospodarką, Turystyką i Sportem.