Trzaskowski w mediach społecznościowych, Nawrocki w radiu i telewizji
Według szacunków zawartych w raporcie, w ostatnim tygodniu przed I turą wyborów prezydenckich łącznie ponad 200 tys. publikacji na temat kandydata KO zdobyło 1,21 mld kontaktów, zaś 125 tys. wzmianek o kandydacie popieranym przez PiS osiągnęło 1,16 mld kontaktów. "Oznacza to, że statystyczna osoba w wieku od 15 roku życia potencjalnie w ciągu siedmiu dni natknęła się na wzmianki o prezydencie Warszawy 38 razy, a o szefie IPN – 36 razy" - piszą autorzy opracowania.
Jak wynika z badania, kandydat KO był wyraźniej obecny w mediach społecznościowych, natomiast kandydat popierany przez PiS – w radiu i w telewizji. "W mediach społecznościowych materiały dotyczące Trzaskowskiego zdobyły więcej kontaktów niż przekazy dotyczące innych kandydatów. Odpowiadają one za 22 proc. jego zasięgów, podczas gdy w przypadku Nawrockiego jest to 13 proc." - zaznaczono.
Z kolei "informacje o kandydacie popieranym przez PiS zdobyły w telewizji i w radiu wyższy zasięg niż materiały na temat Trzaskowskiego". "Te media odpowiadały łącznie za 69 proc. kontaktów wygenerowanych dzięki treściom dotyczącym szefa IPN, a w przypadku prezydenta Warszawy – za 60 proc." - oszacowano.
Mentzen liderem mediów społecznościowych
Zdecydowanym liderem mediów społecznościowych był natomiast kandydat Konfederacji Sławomir Mentzen. W raporcie w ostatnim tygodniu przed I tura wyborów w odniesieniu do tego kandydata odnotowano około 25 mln 611 tys. wyświetleń wpisów na jego kanałach własnych. Z tego 11 mln przypadło na platformę X, 9,8 mln na TikTok, zaś blisko 4,8 mln na YouTube. W tym samym okresie Nawrocki miał łącznie 12 mln 690 tys. wyświetleń wpisów, z czego zdecydowanie najwięcej na YouTube - ponad 7,8 mln. Z kolei Trzaskowski miał 11 mln 310 tys. wyświetleń, z czego najwięcej na X - 9 mln 477 tys.
"W przypadku kolejnych kandydatów, w szczególności Szymona Hołowni i Grzegorza Brauna, widać, że medialność nie zawsze ma bezpośrednie przełożenie na wynik" - ocenili autorzy badania.
Jak wskazali, Hołownia w zestawieniach od pięciu tygodni osiągał przynajmniej trzecie miejsce pod względem zasięgów, a raz - w tygodniu 21–27 kwietnia - osiągnął nawet drugie miejsce. "Także w tygodniu przed I turą był trzeci, ale nie w wyborach, gdzie zdobył dopiero piąty wynik" - podkreślono.
Z kolei Braun, według danych IMM, w ostatnich dwóch tygodniach kampanii zajmował siódme miejsce pod względem zasięgów, a przez wcześniejsze trzy tygodnie – szóstą lokatę. W wyborach był jednak czwarty. "Brauna od Mentzena różniło jednak to, że najwięcej interakcji zdobywał nie na TikToku, lecz na Facebooku" - wskazano.
Z kolei szósty w I turze kandydat partii Razem Adrian Zandberg "w tygodniu wyborczym blisko 60 proc. całkowitej liczby interakcji zdobył na TikToku, a na Facebooku – tylko 4 proc.".
Cisza wyborcza - jakie pseudonimy mają politycy?
Szczyt zasięgów kandydatów w zeszłym tygodniu - jak wskazano - to ostatni dzień kampanii, czyli piątek przed ciszą wyborczą. "Wynikający z oczywistych powodów spadek zasięgu materiałów wyborczych w środkach przekazu odnotowaliśmy dzień później. Warto jednak zauważyć, że choć unikano wtedy nawet wymawiania nazwisk kandydatów, to w mediach społecznościowych jako narzędzia agitacji stosowano różnego rodzaju sugestie i skojarzenia" - zaznaczono.
W dzień ciszy wyborczej Nawrockiego zamieniono na "na wrotki", Trzaskowskiego – na "trzaski", "Raffaello", "Prince Polo" i słowo "bążur", Mentzena – na "Mentosy" i "hulajnogę", Brauna – na "gaśnicę", "strażaka", "Grześki" i zdjęcia "wąsatych" psów, a Zandberga – na flagę Danii i "tuńczyka".
Jak poinformowano, badanie objęło analizę medialności kandydatów - w prasie, w radiu, w telewizji, na portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych - oraz aktywności w ich własnych kanałach w mediach społecznościowych w okresie od 12 do 18 maja br. Dane dotyczące obecności medialnej kandydatów pozyskano w ramach monitoringu prowadzonego przez IMM, na podstawie zasięgów wszystkich treści medialnych, rozumianego jako liczba potencjalnych kontaktów z przekazem. (PAP)
mja/ mrr/