W wykazie prac legislacyjnych rządu w poniedziałek opublikowano informację o pracach nad projektem noweli ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Odpowiedzialnym za projekt jest resort infrastruktury.

Co ma się zmienić?

Celem projektu jest implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z listopada 2023 r. zwanej dyrektywą ITS ws. ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu.

"Istnieje potrzeba przyśpieszenia procesów wdrażania nowoczesnego zarządzania mobilnością, w tym stosowania technologii informatycznych w transporcie drogowym i drogownictwie. Cyfryzacja informacji transportowych, pomimo obowiązywania przepisów ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (...) oraz rozporządzeń wydanych w trybie dyrektywy ITS, postępuje wolno m.in. z powodu braku systemowego zapewnienia dostępności danych oraz rozproszonego wdrażania usług ITS" - wskazano. Dodano, że proponowany projekt ma na celu usunięcie lub ograniczenie tych barier.

Rozwiązania planowane w projektowanej nowelizacji mają służyć zapewnieniu świadczenia usługi minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym oraz cyfryzacji wybranych informacji podstawowych oraz publikacji przez krajowe punkty dostępu (KPD) niezbędnych do tego danych – w wersjach odczytywalnych maszynowo.

Konieczne rozkłady jazdy i cenniki przewoźników

Projekt przewiduje zobowiązanie przewoźników świadczących usługi w ramach regularnych przewozów w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym osób, do udostępniania do KPD danych dotyczących informacji o podróży takich jak rozkłady jazdy i cenniki.

Ministerstwo dzięki noweli przepisów ustawy o drogach publicznych chce też ustandaryzować, zgodnie z unijnymi wymogami, publikację danych dotyczących lokalizacji (przestrzennej) węzłów dostępu dla wszystkich rodzajów pasażerskich przewozów regularnych, w tym informacji o dostępności (architektonicznej) tych węzłów oraz ścieżkach transportowych w ich obrębie (tj. wyposażenie w windy, schody ruchome).

Kogo dotyczy projekt?

W projekcie przewiduje się zobowiązanie podmiotów zarządzających infrastrukturą drogową oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych wykonujących przewozy regularne w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym do sukcesywnej cyfryzacji informacji i udostępniania danych w formatach nadających się do odczytu maszynowego poprzez KPD.

Projekt przewiduje też prowadzenie przez ministra właściwego ds. transportu Krajowego Punktu Dostępu lub wyznaczenie podmiotu prowadzącego ten punkt w trybie rozporządzenia wykonawczego.

Zobowiązuje też Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do świadczenia usługi ITS w zakresie minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym, w związku z prowadzonymi przez niego krajowymi punktami dostępu oraz jego zadaniami jako zarządcy dróg. Z kolei Główny Inspektor Transportu Drogowego ma dokonywać oceny ich zgodności.

Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd wyznaczono na drugi kwartał 2025 r.