Według dyrektywy MiFID-II Unii Europejskiej od 03.01.2018 roku wszystkie podmioty prawne działające na rynkach finansowych będą musiały posiadać własny numer LEI (Legal Entity Identifier). Bez niego nie będzie możliwe dokonywanie transakcji finansowych, m.in. kupowanie lub sprzedawanie akcji, obligacji, gwarancji, obligacji rządowych i instrumentów pochodnych.

GS1 Polska wprowadza nową usługę, umożliwiając uzyskanie unikalnego identyfikatora LEI. Organizacja GS1 Polska, jako Agent Rejestrujący, będzie pomagać i wspierać firmy w procesie uzyskania wspomnianego numeru.

„Już z początkiem 2018 roku firmy i instytucje działające na rynkach finansowych będą musiały posiadać własny numer LEI, by sprostać nowym wymogom UE. Mamy świadomość, że czasu zostało niewiele, dlatego chcemy pomóc organizacjom spełnić ten obowiązek korzystając
z naszego międzynarodowego doświadczenia. GS1 Polska jest bowiem częścią globalnej organizacji GS1, wdrażającej standardy identyfikacyjne na całym świecie. W zakresie LEI korzystamy z doświadczenia GS1 Germany, które jest akredytowanym przedstawicielem (LOU – Lokalna Jednostka Operacyjna) GLEIF – międzynarodowego podmiotu, odpowiedzialnego za zarządzanie LEI na całym świecie” – komentuje Elżbieta Hałas, CEO GS1 Polska.

Numer LEI składa się z 20 znaków alfanumerycznych i pozwala jednoznacznie identyfikować partnerów transakcji, czyniąc je przez to bezpiecznymi dla obydwu stron. GS1 Polska jest drugą, po Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych, organizacją w kraju, która umożliwia zainteresowanym podmiotom uzyskanie, w korzystnej cenie i krótszym niż do tej pory czasie, numeru LEI.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Raport na temat branży kurierskiej

Branża KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) istnieje w Polsce już prawie 30 lat. W ciągu ostatnich kilku lat, m.in. za sprawą dynamicznego rozwoju e-handlu, przeszła na świecie istną rewolucję. Globalny rynek KEP w 2017 roku może wynieść nawet ok. 285 mld USD, natomiast w Europie ok. 83 mld EUR. Przewiduje się, że w najbliższych latach będzie on rósł w tempie 6% na świecie i 4-5% w Europie. W przeliczeniu na paczki daje to odpowiednio ok. 47 mld na świecie i 15 mld sztuk w Europie w ciągu roku.

GS1 Polska, będąca częścią globalnej organizacji, zleciła przygotowanie raportu na temat branży KEP. Z analizy wynika m.in., że branża KEP znacznie się różni od pozostałych segmentów usług logistycznych, cechuje ją bowiem dość wysoka koncentracja – ok. 77% przychodów w Polsce jest generowana przez cztery największe firmy, podczas gdy w TSL jest to zaledwie 5–6%.

W porównaniu do globalnych wartości rynek polski jest bardzo mały. Jednakże tempo wzrostu jest dwa razy szybsze. W 2015 roku sumaryczna wartość przychodów operato¬rów wyniosła ok. 4,5 mld zł. Ubiegły rok jest szacowany na poziomie ponad 5,1 mld zł, a w 2017 roku ma to być ponad 5,7 mld zł.
Przygotowany dla GS1 raport na temat rynku KEP zawiera również informacje na temat:
• liderów ilościowych i wartościowych na polskim rynku kurierskim
• trendów wpływających na branżę KEP
• wyzwań, które stoją przed firmami dostarczającymi paczki
„ GS1 zajmuje się standardami w biznesie. Jednak, by móc wprowadzić wspólny standard dla branży, najpierw trzeba dobrze poznać jej potrzeby, bolączki i wyzwania przed nią stojące. Raport przygotowany dla nas przez prof. Arkadiusza Kawę doskonale opisuje polski rynek KEP i dzięki temu pozwala nam przygotować skrojoną na miarę ofertę dla tej branży” – komentuje Agata Horzela, ekspert ds. TSL w GS1 Polska.




„Usługi branży KEP od wielu lat wspomagają działalność wielu przedsiębiorstw, zarówno
w zakresie ekspresowych przesyłek do zakładów produkcyjnych, centrów dystrybucyjnych,
jak i sieci handlowych. W ostatnim czasie motorem napędowym jest e-handel, dla którego operatorzy dopasowują usługi, np. możliwość zmiany miejsca i czasu odbioru, punkty nadań
i odbioru przesyłek, dostawy tego samego dnia, usługi transgraniczne” – komentuje autor raportu, prof. Arkadiusz Kawa.
RAPORT DO POBRANIA



Kontakt: Marta Szymborska Menedżer ds. Komunikacji, PR i CSR e-mail: marta.szymborska@gs1pl.org

tel.: 61 850 49 72
tel. kom.: 887 889 705

GS1 Polska – Zarządza Systemem GS1 w Polsce. Jako jedyna upoważniona instytucja przyjmuje firmy z polski UE i instytucje do Systemu GS1 i nadaje im uprawnienia do stosowania kodów kreskowych GS1. Wspiera uczestników systemu w efektywnym wdrażaniu standardów GS1, stanowiących zbiór wielobranżowych rozwiązań i narzędzi identyfikacyjnych oraz komunikacyjnych. Opracowuje rozwiązania krajowe oraz bierze aktywny udział w rozwijaniu globalnych standardów
i nowych zastosowań.

Więcej informacji www.gs1pl.org