Ustawa o systemach homologacji pojazdów zostanie ponownie rozpatrzona przez senacką Komisję Infrastruktury. W środę podczas posiedzenia Senatu zgłoszono poprawkę do ustawy wprowadzającą wymóg wyposażenia nowych samochodów w apteczki.

Ustawa o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia dostosowuje polskie prawo do prawodawstwa unijnego. Określa zasady wyznaczania służb technicznych w celu rzetelnego i prawidłowego przeprowadzania badań na potrzeby procedur homologacyjnych. Przewiduje ponadto alternatywną możliwość uzyskania świadectwa homologacji dodatkowej instalacji gazowej.

We wtorek senacka komisja infrastruktury zaproponowała poprawki do ustawy o charakterze legislacyjnym i doprecyzowującym, które wysunęło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Poprawki zgłosił też Artur Dunin (KO), m.in. dotyczące likwidacji zobowiązań finansowych nałożonych na podmioty kontrolowane.

W środę podczas posiedzenia Senatu Wojciech Konieczny (Lewica) złożył kolejną poprawkę, by apteczka była elementem obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych przez dealerów. Wskazał, że w wielu krajach unijnych jest wymóg posiadania apteczki spełniającej określone standardy.

Ustawę ponownie rozpatrzy senacka Komisja Infrastruktury.

Ustawa wprowadza m.in. nowy system naliczania opłat za wydanie dokumentów homologacyjnych - w systemie opłaty za godzinę pracy przedstawiciela Transportowego Dozoru Technicznego w wysokości 3,75 proc. ogłaszanej przez prezesa GUS kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Wskazano przy tym maksymalne stawki opłat za poszczególne czynności, które są analogiczne jak stawki obowiązujące w ustawie Prawo o ruchu drogowym, np. za wydanie świadectwa homologacji typu UE nie więcej niż 1600 zł, a za zmianę takiego świadectwa nie więcej niż 400 zł.(PAP)

kmz/ mk/