Na tegorocznej gali rozdania Oscarów triumfował "Spotlight", który otrzymał statuetkę dla najlepszego filmu. Leonardo DiCaprio dostał nagrodę dla najlepszego aktora za rolę w filmie "Zjawa". Z kolei najlepszą aktorką została Brie Larson („Pokój”). Najlepszą muzykę hollywoodzkie jury usłyszało w „Nienawistnej ósemce” Quentina Tarantino. Sporo Oscarów technicznych zgarnął "Mad Max"
.
1
Najlepszy reżyser - Alejandro G. Inarritu - „Zjawa”
" (...) „Zjawa” w ogóle jest imponującym popisem technicznej maestrii, precyzyjnie zaplanowanym, zrealizowanym z niezwykłą dbałością o szczegóły, ale osobliwie wypranym z emocji, chłodnym i zdystansowanym. Inárritu przerabia sprawdzone filmowe motywy, osiągając efekt przypominający wspólne dzieło Sama Peckinpaha i Terrence’a Malicka zrealizowane pod nadzorem Wernera Herzoga. Skrajny naturalizm – uwaga, także w pokazywaniu przemocy – łączy ze skłonnością do nadmiernego stosowania lekko tandetnej symboliki. Jego film jest tyle opowieścią o zemście, ile filozoficznym traktatem, swego rodzaju polemiką z Rousseau’owską koncepcją „szlachetnego dzikusa”, w swoim czasie dość nieudolnie zaanektowaną przez westernową mitologię. U Inárritu dzicy są Glass i Fitzgerald, dzicy są polujący na nich Indianie, dzika i bezlitosna jest przyroda: o moralności i szlachetności nie ma tu mowy, są tylko wściekłość, frustracja i rozpaczliwa walka o życie, znaczona kolejnymi plamami krwi na śniegu. (...)"
Czytaj więcej >>>
Na zdjęciu: Leonardo DiCaprio i Alejandro Gonzalez Inarritu
PAP/EPA / PAUL BUCK
2
Najlepszy aktor - Leonardo DiCaprio - „Zjawa"
" (...) Fenomen DiCaprio opiera się na jego aktorskiej wszechstronności. Aktor świetnie czuje się w wymagających fizycznych rolach, doskonale odnajduje jako amant, a jeszcze lepiej z bronią w ręku i zaciętym wyrazem twarzy. W tym wszystkim trudno oprzeć się wrażeniu, że to taki chłopak z sąsiedztwa, któremu po prostu udało się jak nikomu innemu. Bo przy ogromnej popularności i milionowych gażach najzwyczajniej nie dał się zwariować. „Nie jestem typem człowieka, który stara się być cool i podąża za modami. Z pewnością natomiast jestem indywidualistą” – mówi w jednym z wywiadów. W chwili gdy gwiazdy prześcigają się w kolekcjonowaniu dóbr luksusowych, DiCaprio przekonuje, że on w tym względzie nie jest zbyt wymagający. „Nie latam prywatnym samolotem, nie mam ochroniarzy i nie kupuję jakichś szalonych rzeczy. Mam kilka domów tu i tam, kupiłem drogi zegarek i naprawdę drogi plakat filmowy »Złodzieja z Bagdadu« z 1940 roku” – kończy z entuzjazmem. (...)"
Czytaj więcej >>>
Na zdjęciu: Leonardo DiCaprio w filmie "Zjawa"
" (...) Fenomen DiCaprio opiera się na jego aktorskiej wszechstronności. Aktor świetnie czuje się w wymagających fizycznych rolach, doskonale odnajduje jako amant, a jeszcze lepiej z bronią w ręku i zaciętym wyrazem twarzy. W tym wszystkim trudno oprzeć się wrażeniu, że to taki chłopak z sąsiedztwa, któremu po prostu udało się jak nikomu innemu. Bo przy ogromnej popularności i milionowych gażach najzwyczajniej nie dał się zwariować. „Nie jestem typem człowieka, który stara się być cool i podąża za modami. Z pewnością natomiast jestem indywidualistą” – mówi w jednym z wywiadów. W chwili gdy gwiazdy prześcigają się w kolekcjonowaniu dóbr luksusowych, DiCaprio przekonuje, że on w tym względzie nie jest zbyt wymagający. „Nie latam prywatnym samolotem, nie mam ochroniarzy i nie kupuję jakichś szalonych rzeczy. Mam kilka domów tu i tam, kupiłem drogi zegarek i naprawdę drogi plakat filmowy »Złodzieja z Bagdadu« z 1940 roku” – kończy z entuzjazmem. (...)"
Czytaj więcej >>>
Na zdjęciu: Leonardo DiCaprio w filmie "Zjawa"">
Media
3
Najlepsza aktorka - Brie Larson - „Pokój”
" (...) Brie Larson powiedziała o „Pokoju” słowa niby błahe, podpadające pod marketingową gadaninę, ale jednak, przy całej swej banalności znamienne, będące być może kluczem do refleksji o filmie Lenny'ego Abrahamsona. Aktorka stwierdziła bowiem, że jest to rzecz nie tyle przerażająca, której założenie to wzbudzenie u widza uczucia odrazy czy lęku, jakie często towarzyszą fabułom o podobnej tematyce, ale opowieść o bezwarunkowej miłości i zwyczajnej, naturalnej ludzkiej chęci przetrwania. Istotnie, bo na pierwszy rzut oka, czytając o filmie, kusi określić „Pokój” mianem dreszczowca, lecz Abrahamson nie korzysta z narzędzi charakterystycznych dla thrillera, choć i napięcia tu nie brak. Reżyser jednak skupił się nie na sensacyjnym aspekcie opisanej historii, lecz jej zabójczej monotonii, konsekwentnie poprowadzonym i szokującym swoim okrucieństwem procesie wyrugowania człowieka z życia, odarcia go ze świata, który obserwujemy już w rozwiniętym, a właściwie końcowym stadium. (...)"
Czytaj więcej >>>
Na zdjęciu: Brie Larson w filmie "Pokój"
Media
4
Najlepszy aktor drugoplanowy - Mark Rylance - „Most szpiegów”
" (...) Elegancki, starannie wystylizowany i z pięknymi zdjęciami Janusza Kamińskiego „Most szpiegów” ma wdzięk i siłę hollywoodzkiego kina w starym stylu, takiego, jakie niegdyś sygnowali Stanley Kramer, Sidney Lumet, a jeszcze wcześniej Frank Capra. Spielberg po mistrzowsku łączy dramat sądowy, szpiegowski i polityczny, a także – co w jego przypadku nie dziwi – zręcznie wplata w fabułę wątki familijne. Na dodatek w tej poważnej skądinąd opowieści odkrywa, dzięki podrasowanemu przez braci Coen scenariuszowi, spore pokładu humoru, w znacznej mierze wynikającego z absurdów życia w komunistycznym reżimie. (...)"
Czytaj więcej >>>
Na zdjęciu: Tom Hanks w filmie "Most szpiegów"
Media
5
Najlepsza aktorka drugoplanowa - Alicia Vikander - „Dziewczyna z portretu”
" (...) Kiedy po raz pierwszy się spotkali ona była pewna siebie - on: tajemniczy, nieśmiały, skryty. Oboje są artystami, zajmują się malarstwem. Pewnego razu Gerda poprosiła swojego męża, by ten zastąpił modelkę, która akurat nie przyszła. Damski strój na ciele Einara spowoduje w nim życiowy przełom. Pozujący do obrazu mąż Gerdy odkryje w sobie nieznane mu dotąd emocje i uczucie, że w kobiecym ubiorze czuje się, jak we własnej skórze. To wydarzenie zapoczątkuje rewolucję w życiu Einara. Z czasem pragnienie porzucenia męskiej natury i stania się kobietą pchnie bohatera filmu do nieodwracalnej decyzji - poddania się operacji zmiany płci. Będzie to pierwsza tego typu operacja na świecie. Film oparty jest na wydarzeniach, które rzeczywiście miały miejsce. (...)"
Czytaj więcej >>>
Na zdjęciu: Alicia Vikander w filmie "Dziewczyna z portretu"
Media / Agatha A. Nitecka
6
Scenariusz adaptowany - Adam McKay i Charles Randolph - „Big Short”
Historia oparta na prawdziwych wydarzeniach, które stały się zarzewiem ogólnoświatowego kryzysu 2007-2010. Zadziwiające, jak zaledwie kilku mężczyzn - poprzez spekulacje, malwersacje, balansowanie na granicy prawa - doprowadziło do gigantycznej zapaści gospodarczo-ekonomicznej właściwie w każdym zakątku globu. Sensacyjne kulisy wydarzeń, które wpłynęły na każdego z nas. (opis dystrybutora)
Media
7
Film nieanglojęzyczny - „Syn Szawła”
" (...) Mroźny, styczniowy dzień roku 1942 w Berlinie. W pewnej willi przy ulicy Großer Wannsee 56/58 Reinhard Heydrich wraz z innymi wysokimi funkcjonariuszami państwa niemieckiego rządzonego przez Adolfa Hitlera, naradzają się, jak praktycznie zorganizować zagładę ludności żydowskiej na terenach kontrolowanych przez Wehrmacht. Zapada tam decyzja o ludobójstwie na niespotykaną dotąd skalę. Jak się później okaże jednym z głównych ośrodków holokaustu będzie podkrakowski obóz Auschwitz-Birkenau, który stanie się fabryką śmierci. (...)"
Czytaj więcej >>>
Media
8
Animacja - „W głowie się nie mieści”
" (...) Hollywoodzka animacja sprawdza się na wielu poziomach. Nie tylko jest porywająca wizualnie (ale to przecież w przypadku animatorów Pixara żadne zaskoczenie), ale też podchodzi nas w bezpretensjonalny sposób. Twórcy stawiają pytanie o to, co by było, gdyby emocje miały... emocje. To oczywiście kwestia, na której temat refleksje snuć będą milusińscy, zachęceni odpowiednio warstwą fabularną. Twórcy zabierają nas do głowy głównej bohaterki, nastolatki Riley, którą zamieszkuje piątka kompanów: Radość, Strach, Gniew, Odraza i Smutek. To od ich decyzji zależy postępowanie dziewczyny, a także nastrój, w jakim się znajduje. Jest jednak „W głowie się nie mieści” żywiołowym komentarzem także do świata dorosłych. Żyjemy wszak w czasach, kiedy trendem jest mieć własnego psychoanalityka i karmić się xanaksem lub jego substytutami. Tak bardzo spragnieni jesteśmy przecież radości od życia, że każdy dołek tratujemy jako osobistą porażkę. (...)"
Czytaj więcej >>>
Media / Pixar
9
Dokument - „Amy”
" (...) Znakomite są fragmenty wywiadów, w których Amy opowiada o swojej fascynacji jazzem (zarażała nim przyjaciół, m.in. Questlove’a i Mos Defa, z którymi chciała stworzyć projekt muzyczny) oraz jak potrafi rzucić celną ripostą i szczerą sentencję, zbijając z tropu dziennikarzy. Bezkompromisowa chciała być też na scenie i w studiu. Kiedy tylko pojawiły się sukcesy, coraz mniej zaczynało zależeć od niej i to kierowało ją coraz mocniej w destrukcję. Uderzające jest to, że wszyscy dobrze wiedzieli, że Amy pogrąża się coraz bardziej i balansuje na granicy śmierci. Wypowiadający się w filmie starają się usprawiedliwiać, ale właściwie bez winy pozostaje (według twórców) tylko jej pierwszy menedżer Nick Shymansky, który notabene mocno współpracował z autorami dokumentu. (...)"
Czytaj więcej >>>
Media
10
Zdjęcia - „Zjawa”
" (...) Rok 1822. Hugh Glass, traper i poszukiwacz przygód, zostaje zaatakowany przez niedźwiedzia i poważnie raniony w niedostępnym, górzystym terenie. Przeczuwając, że zbliża się śmierć, opłaca dwóch najemników, by czuwali przy nim do końca i zapewnili mu pochówek. Ci porzucają go i uciekają z pieniędzmi. Wbrew wszystkiemu Glassowi udaje się przetrwać i rusza w pościg za zbiegłymi najemnikami, by wymierzyć im sprawiedliwość. (...)"
Czytaj więcej >>>
Na zdjęciu Tom Hardy w filmie "Zjawa"
Media
11
Montaż, montaż dźwięku, dźwięk, scenografia, kostiumy i charakteryzacja - „Mad Max: Na drodze gniewu”
" (...) Fabuła nowego „Mad Maksa” jest umowna: tytułowy bohater stanie się uczestnikiem pościgu za Cesarzową Furiosą i uprowadzonymi przez nią żonami pustynnego watażki zwanego Wiecznym Joem. Max – fantastycznie zagrany przez mrukliwego, wycofanego Toma Hardy’ego – najpierw będzie walczył o swoje życie, ale przecież wiadomo, że w końcu stanie w obronie prześladowanych kobiet. Reszta jest orgią stali i ognia, dzikim, nieokiełznanym i podnoszącym poziom adrenaliny widowiskiem rozgrywanym w czerwieni piasków pustyni, w huku silników i jazgocie gitarowych riffów. „Mad Max” to również popis wizualnej wyobraźni George’a Millera. Pojawiające się tu i ówdzie w recenzjach odniesienia do malarstwa Hieronima Boscha są oczywiście jak najbardziej na miejscu, ale film – podobnie jak cała seria o Mad Maksie – równie wiele zawdzięcza komiksom czy klasycznym filmom postapokaliptycznym, jak „Hardware” czy „Aleja potępionych”. Miller czerpie od poprzedników pełnymi garściami, ale udowadnia także, że ciągle potrafi zaskakiwać. (...)"
Czytaj więcej >>>
Media
12
Efekty specjalne - "Ex Machina"
Caleb, 24-letni programista z największej na świecie firmy komputerowej, wygrywa konkurs i zostaje zaproszony do spędzenia tygodnia w prywatnej górskiej posiadłości należącej do Nathana, prowadzącego samotniczy tryb życia szefa firmy. Kiedy Caleb przybywa na miejsce okazuje się, że będzie musiał wziąć udział w dziwnym i fascynującym zarazem eksperymencie. Będzie musiał wejść w interakcję z pierwszą prawdziwie sztuczną inteligencją znajdującą się w ciele pięknej dziewczyny – robota. (opis dystrybutora)
Caleb, 24-letni programista z największej na świecie firmy komputerowej, wygrywa konkurs i zostaje zaproszony do spędzenia tygodnia w prywatnej górskiej posiadłości należącej do Nathana, prowadzącego samotniczy tryb życia szefa firmy. Kiedy Caleb przybywa na miejsce okazuje się, że będzie musiał wziąć udział w dziwnym i fascynującym zarazem eksperymencie. Będzie musiał wejść w interakcję z pierwszą prawdziwie sztuczną inteligencją znajdującą się w ciele pięknej dziewczyny – robota. (opis dystrybutora)
">
Media
13
Muzyka - „Nienawistna ósemka”
" (...) Ośmioro nieznajomych, których z pozoru nic nie łączy – poza zuchwałym łowcą głów Johnem Ruthem i prowadzoną przez niego pod sąd bandytką Daisy Domergue, którzy połączeni są jak najbardziej dosłownie: kajdanami – spotyka się w niezbyt sprzyjających okolicznościach w zajeździe na odludziu. Wokół szaleje zamieć, domostwo zmienia się w pułapkę bez wyjścia, zaś Ruth każdego z mimowolnych towarzyszy podejrzewa o chęć odbicia więźniarki. Sytuacja niczym ze „Wściekłych psów” została tu uzupełniona elementami klasycznego kryminału w stylu „whodunit”. Tyle że nie ma tu żadnych Herkulesów Poirotów, a jedynie banda westernowych twardzieli, którzy tak samo dużo gadają, jak pociągają za spust. Zagadka (swoją drogą jako element fabuły trzeciorzędna) zostanie w pewnym momencie rozwiązana, ale jej efektem będzie absurdalnie krwawa jatka. (...)"
Czytaj więcej >>>
Media
14
Piosenka - „Writing's On The Wall” z filmu „Spectre”
" (...) James Bond otrzymuje tajemniczą wiadomość dotyczącą swojej przeszłości. Za jej sprawą wyrusza na ryzykowną misję do stolicy Meksyku. Trop wiedzie następnie do Rzymu, gdzie Bond spotyka Lucię Sciarrę (Monica Bellucci), piękną wdowę po słynnym przestępcy. Podczas tajnego spotkania 007 dowiaduje się o istnieniu niebezpiecznej organizacji zwanej SPECTRE. W tym samym czasie w Londynie nowy szef rządowego centrum bezpieczeństwa nie tylko kwestionuje działania Bonda, lecz podaje w wątpliwość konieczność istnienia agencji MI6, na której czele stoi M (Ralph Fiennes). Bond prosi Moneypenny (Naomie Harris) i Q (Ben Whishaw) o pomoc w odszukaniu Madeleine Swann (Léa Seydoux), córki dawnego wroga. To ona może być kluczem do rozwikłania zagadki SPECTRE. Zbliżając się do złowrogiej organizacji, Bond odkrywa wstrząsające powiązanie między sobą a przeciwnikiem, którego ściga (w tej roli Christoph Waltz). (...)"
Czytaj więcej >>>
Media
15
Dokument krótkometrażowy - „A Girl in the River: The Price of Forgiveness”
Zobacz zwiastun filmu >>>
">
Media
16
Animacja krótkometrażowa - „Niedźwiedzia opowieść”
Zobacz zwiastun filmu >>>
">
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama