Pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, odwołał radę będącą przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym i tym samym powołał jej nowych członków.
Jak podano, w skład nowej RN zostali powołani:
- Filip Czarnicki (przewodniczący),
- Andrzej Ilków (wiceprzewodniczący),
- Adam Sanocki,
- Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Zmiany w CPK
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK oraz wiceminister funduszy i polityki regionalnej zapowiedział w środę w Sejmie, że kolejne zmiany nastąpią w najbliższych dniach.
- Dyskusja o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego to dyskusja o przyszłości. To oznacza, że sytuacja może rozwijać się według różnych, czasami skrajnych, scenariuszy. Wybór najlepszego scenariusza dla Polski zależy między innymi od sytuacji geopolitycznej, biznesowej na wschód od Polski, czy też potencjalnego wejścia jednego lub kilku ultra tanich przewoźników na trasy międzykontynentalne. Są też scenariusze, których prawdopodobieństwo jest bardzo duże - np. konsolidacja własnościowa i handlowa kluczowych rynków oraz stale rozwijające się siatki połączeń tanich linii, stanowiące coraz większe zagrożenie konkurencyjne dla linii tradycyjnych, choćby jak LOT. Jest oczywiste, że przy tak gigantycznej inwestycji jak CPK, powinna być ona odporna na możliwy niekorzystny, a często i czarny scenariusz. Dlatego decyzje angażujące duże siły publicznych środków powinny być podejmowane roztropnie w oparciu o mocne podstawy - mówił dzisiaj Maciej Lasek w Sejmie.
Audyt w CPK
Maciej Lasek mówił dzisiaj o szerokim audycie, jaki jest przeprowadzany w spółce CPK.
- Program CPK to wiele planowanych przedsięwzięć infrastrukturalnych, głównie kolejowych i lotniczych. Tak zwany program wieloletni przyjęty uchwałami Rady Ministrów przewiduje limit zaangażowania środków Skarbu Państwa w poprzedniej perspektywie, na 9 mld 230 mln (2020-2023) i 66 mld 170 mln na lata 2024-2030. Tak szeroko zakrojone zaangażowanie środków publicznych wymaga uprzedniego sprawdzenia, czy planowane wydatki są w pełni uzasadnione. Dlatego niezbędne jest przeprowadzenie kompleksowego audytu. Przygotowujemy się obecnie do szerokiego audytu, który pozwoli prześledzić zarówno działalność, jak i pełnomocnika. Rola audytu jest fundamentalna i bez wątpienia obejmie między innymi: analizę portfela innych projektów CPK pod kątem ich zasadności i sposobu realizacji, analizę decyzji i zobowiązań finansowych z nich wynikających, analizę struktury organizacyjnej spółki, analizę kadr spółki w ujęciu ilościowym i jakościowym, analizę zamówień i kontraktów - mówił Lasek.
- Już pierwsze analizy wskazują, że trudno znaleźć uzasadnienie dla niektórych wydatków, np. tzw. planu społeczno-gospodarczego, gdzie limit wydatków w programie wieloletnim na lata 2020-2023 został wskazany na ćwierć miliarda złotych. Ostatnie dni pokazały, że swoisty sponsoring dotyczył różnych zadań, na przykład tych określanych przez media jako "ołtarz plus". Zapewniam, że wszystkie wydatki oraz ich podstawa będą zweryfikowane - wskazał Lasek.
- Będę zmuszony podejmować opóźnione decyzje rozwoju istniejących lotnisk. Dlaczego opóźnione? Bo poprzednicy świadomie i celowo blokowali rozwój lotniska Chopina czy lotniska w Modlinie, aby uzasadnić budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego - uzupełnił pełnomocnik rządu ds. CPK.