Polisa – nazwa dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia.

Dokumentem takim może być również legitymacja ubezpieczeniowa, tymczasowe zaświadczenie albo inny dokument ubezpieczenia. Generalną zasadą jest, że umowę ubezpieczenia uważa się za zawartą z chwilą doręczenia przez zakład ubezpieczeń ubezpieczającemu dokumentu ubezpieczenia.
Jeżeli dokument zawiera postanowienia, które odbiegają na niekorzyść ubezpieczającego od treści złożonej przez niego oferty lub od ogólnych warunków ubezpieczenia, zakład ubezpieczeń obowiązany jest zwrócić ubezpieczającemu na to uwagę na piśmie przy doręczeniu tego dokumentu, wyznaczając mu co najmniej siedmiodniowy termin do zgłoszenia sprzeciwu. W razie niewykonania tego obowiązku przez zakład zmiany dokonane na niekorzyść ubezpieczającego są nieważne. W braku sprzeciwu uważa się, że umowa doszła do skutku zgodnie z treścią dokumentu ubezpieczenia następnego dnia po upływie wyznaczonego terminu do złożenia sprzeciwu.
Treść polisy powinna zawierać elementy istotne dla umowy ubezpieczenia, tj. oznaczenie stron umowy, przedmiot ubezpieczenia, rodzaj ryzyka, czas trwania ubezpieczenia oraz wysokość składki. Do polisy muszą być dołączone ogólne warunki ubezpieczenia.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Jeżeli przed upływem czternastu dni od daty otrzymania oferty na piśmie zakład ubezpieczeń nie doręczył składającemu ofertę dokumentu ubezpieczenia, umowę uważa się z piętnastym dniem od otrzymania oferty za zawartą na podstawie ogólnych warunków ubezpieczenia. Zasady tej nie stosuje się do ubezpieczeń na życie.
Marek Kobylański

Podstawa prawna
* Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).