Według zapowiedzi Ministerstwa Klimatu i Środowiska w najbliższym czasie rząd powinien przyjąć projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz ustawy o odpadach. Ma ona wprowadzić w Polsce system kaucyjny, który ma zacząć działać w 2025 r. – po dwóch latach od wejścia ustawy w życie.
Ministerstwo podtrzymuje decyzję, zgodnie z którą możemy mieć w Polsce wielu operatorów systemu. Jakie są kluczowe wyzwania na drodze do wprowadzenia kaucji na opakowania w naszym kraju? Jakie efekty przyniesie to rozwiązanie z punktu widzenia najważniejszych interesariuszy – konsumentów, producentów żywności, producentów opakowań, handlu, samorządów, ochrony środowiska?
Debata z udziałem ekspertów oraz wiceministra sprawiedliwości na temat ułatwień w zakresie korzystania z usług rejestrowych wprowadzonych wraz z uruchomieniem Portalu Rejestrów Sądowych. Czy platforma przyspieszyła wnoszenie i procedowanie wniosków? Jakie funkcjonalności powinny się jeszcze pojawić?
31 stycznia Ministerstwo Klimatu i Środowiska skierowało do konsultacji długo wyczekiwany projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz ustawy o odpadach. Ma on wprowadzić w Polsce system kaucyjny. Ministerstwo proponuje objęcie kaucją butelek z tworzyw sztucznych jednorazowego użytku o pojemności do 3 l i szklanych wielokrotnego użytku do 1,5 l. Choć wprowadzenie tego systemu cieszy się zdecydowanym poparciem Polaków, stanowiska poszczególnych interesariuszy w tej sprawie zdecydowanie się różnią. Większość, choć nie wszyscy, opowiada się za jednym operatorem systemu. Projekt dopuszcza wielu. Kontrowersje budzi też brak objęcia kaucją aluminiowych puszek, co postuluje większość zaangażowanych podmiotów. Z kolei branża handlowa nie chce w systemie wielorazowych szklanych opakowań, co oburza organizacje pozarządowe. Czy uda się zatem wprowadzić w Polsce system kaucyjny optymalny z punktu widzenia interesów konsumentów oraz ochrony środowiska, a jednocześnie uwzględniający interesy biznesu?
Otoczenie regulacyjne, ustrojowe i polityczne jest z każdym rokiem coraz ciekawsze i bardziej wymagające dla samorządów. Co to oznacza dla ich pozycji i przyszłości? W jaki sposób rzutuje na perspektywy finansowe i rozwojowe? A przede wszystkim, czy oznacza, że lokalni liderzy muszą odrzucić indywidualne ambicje i pogłębiać współpracę? Co nowa rzeczywistość oznacza dla samorządowych związków i organizacji.
Kiedyś wysyłaliśmy naszych żołnierzy na amerykański West Point. Dzisiaj pora zrobić to samo z lekarzami! Budowa silnego systemu opieki zdrowotnej oznacza konieczność nieustannego szkolenia kadr, czyli organizowania im możliwości podnoszenia kompetencji na zagranicznych uczelniach. I nie tylko – Polska może stać się również magnesem dla lekarzy z zagranicy. Instrumenty do umiędzynarodowienia już mamy. Pora nadać im nowy impet!
Ostatnie 1,5 roku funkcjonowania w realiach pandemii uświadomiło nam, jak wielkie znaczenie we współczesnym świecie odgrywa cyfryzacja. W ostatnim czasie obserwujemy jej bezprecedensowe przyspieszenie. Trend ten nie omija wymiaru sprawiedliwości, który przechodzi właśnie cyfrową rewolucję. Jednym z jej elementów będzie uruchomienie – 1 grudnia tego roku – systemu teleinformatycznego obsługującego Krajowy Rejestr Zadłużonych. Dzięki temu wnioski i dokumenty do KRZ będzie można złożyć przez internet. Możliwa będzie też cyfryzacja postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych. Wszystko to przełoży się na przyspieszenie sanacji firm, które znalazły się w tarapatach, m.in. właśnie z powodu Covid19.
Po 10 latach Polska zmienia technologię poboru opłat za przejazd odcinkami dróg płatnych. Naliczanie i pobór opłat w oparciu o technologię mikrofalową (DSRC) zastąpi system oparty o geolokalizację GPS. Na trzy miesiące przed godziną zero operator systemu wciąż nie podpisał jednak umów z dostawcami kart flotowych, a na rynku brakuje montowanych w pojazdach urządzeń (tzw. OBU) służących do poboru opłat. W tej sytuacji należy się spodziewać, że w większość opłat będzie wnoszonych za pomocą aplikacji mobilnej eToll, przygotowaną przez Krajową Administrację Skarbową. Czy uda się płynnie przeprowadzić przejście z jednego systemu do drugiego, czy też październik będzie stał pod znakiem chaosu, paraliżu transportu i kłopotów za naliczaniem kar za przejazdy, za które system nie pobierze opłaty.
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej NAWA uruchomiła nowe narzędzie dedykowane naukowcom zagranicznym, służące umiędzynarodowieniu polskiej nauki i szkolnictwa wyższego z perspektywy szerokiego grona odbiorców.
Informacje na temat systemu szkolnictwa wyższego w Polsce, narzędzia pozwalające szybko znaleźć grant, ofertę pracy i event naukowy, sukcesy polskich naukowców! To wszystko w jednym miejscu w języku angielskim tak by zagraniczni naukowcy w łatwy sposób dotarli do informacji na temat możliwości prowadzenia badań naukowych w Polsce!
Dlaczego współpraca międzynarodowa stanowi współcześnie klucz do rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego? W jaki sposób docierać z informacjami do zagranicznych naukowców i dlaczego w tym zakresie tak ważna jest współpraca różnych podmiotów. Na te oraz inne tematy dyskusję podjęli przedstawiciele instytucji nauki i szkolnictwa wyższego szczególnie zaangażowani w proces umiędzynarodowienia.
Pandemia tylko jeszcze bardziej uświadomiła nam, z jak wielkimi problemami boryka się nasz system ochrony zdrowia. Braki kadrowe, sprzętowe, kłopoty organizacyjne. Ale przede wszystkim – ograniczenia finansowe, które skutecznie blokują skok jakościowy oferowanych świadczeń i zakresu leczenia pacjentów.
Stąd próba odpowiedzi na pytanie- jak zmieniać dotychczasowy model finansowania systemu lecznictwa, ile faktycznie pieniędzy jest przeznaczanych na zdrowie a ile powinno. Na ile ustawa 6 proc. PKB pozwoli Polsce osiągnąć średnią unijną wydatków na świadczenia zdrowotne. W końcu – gdzie szukać dodatkowych pieniędzy.
COVID-19 zmienił nasz sposób życia i nawyki, również związane z zakupami i płatnościami. Paradoksalnie chętniej płacimy kartami i więcej kupujemy w internecie, a jednocześnie chętniej, przynajmniej w pierwszym okresie pandemii sięgaliśmy po banknoty. Jakie zmiany nastąpiły w systemie finansowym, a jakie jeszcze nas czekają, dyskutowali uczestnicy debaty: „Płatności gotówkowe i bezgotówkowe: konkurencja czy koegzystencja”.
W Polsce nie brakuje pustych wyrobisk czy opuszczonych hal magazynowych, w których przestępcy porzucili tony, a niekiedy tysiące ton odpadów niebezpiecznych. Ciężar utylizacji tego wątpliwego i nieproszonego prezentu spoczywa często na barkach samorządu. Dlaczego? Bo od namierzenia przestępcy do skutecznego wyegzekwowania należności za poniesione straty jest zazwyczaj daleka droga. O ile sprawcę udaje się złapać. Koszty utylizacji porzuconego balastu sięgają zaś milionów złotych i potrafią całkowicie wykoleić budżet każdego samorządu.
Mimo podejmowanych działań (m.in. zaostrzenie kar, intensyfikacja działań służb i prokuratury, wdrożenie Bazy Danych o Odpadach), przestępcy wciąż działają i zatruwają środowisko. Potrzebujemy podjąć rozmowę o tym jak przeciwdziałać tym patologiom i jak skutecznie reagować, gdy mleko się już rozleje. Kluczowe będzie wypracowanie rozwiązań, które sprawią, że przestępcy nie będą mogli czuć się bezkarni, pomoże samorządom-ofiarom, a do tego nie odbije się rykoszetem na uczciwie działających firmach.
Jak zachęcić młodzież polonijną do przyjazdu do ojczyny? Co Polska ma do zaoferowania młodemu pokoleniu Polaków, które wychowało się za granicą? Jakie działania planuje podjąć rząd? Na takie pytania będą odpowiadać eksperci podczas debaty zorganizowanej przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej i Dziennik Gazetę Prawną.
Kim są wpływowi w polskiej gospodarce? Jaką w niej odgrywają rolę i co powinno być ich obowiązkiem. Czy poczucie odpowiedzialności za gospodarcze, najbliższe otoczenie – coś co nazywamy gospodarczym patriotyzmem – jest do pogodzenia z biznesową racjonalnością? Jakie działania budują pozycję w Polsce i na co wpływowi powinni uważać? Czy wpływowi w Polsce mogą zmieniać zewnętrzne otoczenie, jak wpływa ono na nas? Dziennik Gazeta Prawna od lat wyróżnia wpływowych w gospodarce. W tym, niezwykłym roku, chcemy wspólnie z uczestnikami debaty zastanowić się czym staje się i czym powinno być bycie wpływowym. Czy jest nim właśnie odpowiedzialne przywództwo? A może odpowiedź na pytanie o to jak zachować się powinien wpływowy leży poza zakresem modnych dziś biznesowych słów? Czy opłaca się być wpływowym? Czy jest to jedynie realizacja osobistych ambicji czy wręcz przeciwnie – bycie wpływowym to zmierzenie się z poczuciem odpowiedzialności? Czy przyjęcie na barki takiego ciężaru jest poświęceniem osobistym, które przynosi większe dobro otoczeniu? Jaki jest praktyczny wymiar i korzyść z bycia wpływowym i jaką za ta wpływowość należy zapłacić cenę?
Od 2016 r. przepisy nakazują w publicznych przetargach kierować się nie tylko ceną, ale i kryteriami pozacenowymi. Niestety, jak pokazuje praktyka, te ostatnie często bywają jedynie pozorne. Ustawowy obowiązek jest spełniony, tyle że ostatecznie i tak o wyborze decyduje cena. W przetargach na usługi IT najczęściej dodaje się kryteria poziomu dostępności usług (SLA) oraz czasu reakcji. Czy rzeczywiście pozwalają one na wybór najlepszej oferty. A może sensowniej byłoby kierować się innymi kryteriami?
Rozpisany na 30 lat plan transformacji energetycznej Unii Europejskiej to projekt, którego skutki odczuje każdy przedsiębiorca, producent rolny i obywatel. Cel jest niezwykle ambitny – zeroemisyjna energetyka do 2050 roku, likwidacja smogu, zrównoważone rolnictwo i przywrócenie różnorodności biologicznej kontynentu. Duże emocje budzi jednak sposób dochodzenia do celu i jego gigantyczne koszty, szacowane na 13% unijnego PKB. Polska może być jednym z największych beneficjentów transformacji energetycznej i Zielonego Ładu, gdyż aż 80% produkcji prądu pochodzi u nas z paliw kopalnych. Aby tak się jednak stało, potrzebna jest doskonała współpraca pomiędzy rządem, samorządami, organizacjami pozarządowymi i firmami prywatnymi.
Dla jednych to złamanie jakichkolwiek reguł, w tym jawne naruszenie konstytucji i międzynarodowych umów. Dla drugich - konieczność, bo nie może być zgody na niecne praktyki obcych rządów w Polsce.
Debata o nowej ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa wchodzi w decydującą fazę. Niebawem politycy podejmą decyzję, czy rządzący będą mogli na podstawie nieokreślonych precyzyjnie w przepisach kryteriów wykluczyć z polskiego rynku telekomunikacyjnego wskazanych przez siebie producentów. Dla nikogo nie jest tajemnicą, że ustawa pisana jest pod jedną niechcianą firmę: Huawei.
Czy jednak można w taki sposób tworzyć prawo? Czy nowe regulacje będą obojętne dla firm z sektora telekomunikacyjnego, które nie zostaną wykluczone z rynku? I wreszcie - po co były przeprowadzane konsultacje, skoro i tak przytłaczająca większość zastrzeżeń została zlekceważona? Na te pytania odpowiedzą uczestnicy debaty DGP.
Jednym z megatrendów, który uległ przyspieszeniu w dobie pandemii jest przyspieszająca cyfryzacja gospodarki. Zdalnie pracujemy, kupujemy i odpoczywamy. Gdy wrócimy do normalności może okazać się, że będzie ona różnić się od tej, którą znaliśmy wcześniej. Jaka w tym nowym świecie będzie rola gotówki? Narodowy Bank Polski uważa, że jest ona i „będzie jednym z filarów utrzymania wolności obywatelskich w zglobalizowanym świecie”, a rozwój ekonomii bezgotówkowej „nie sprzyja poszerzaniu i wzmacnianiu wolności jednostek. Wręcz przeciwnie generuje ryzyka dla bezpieczeństwa i suwerenności państw narodowych”. Czy strategia wyrażana w tych opiniach jest wyrazem zdrowego rozsądku i ochrony wolności jednostki czy raczej ostatnim bojem w obronie starego świata? Czy świat bez gotówki musi być światem bez wolności i prywatności? A jeżeli gotówka ma odgrywać ważną rolę w świecie przyszłości to co powinno się stać z jej obrotem? Jakich rozwiązań technologicznych i regulacyjnych potrzebujemy? Jak strategia nastawiona na zachowanie gotówki ma się do ambitnych celów fiskalnych Rzeczypospolitej? I jak się do tego wszystkiego ma cyfrowa waluta i rewolucja cyfrowa zachodząca w obszarze pieniądza?
Ambitious green European agenda is a chance for the economy to transform and grow as well as rebound after COVID-19. At the same time – even without COVID related crisis – Polish mining and energy sectors face massive challenges due to the old, soon to be closed fleet of coal power plants, their shrinking production capacity and decreasing profitability margin of the industry based on coal. Yet – the opportunities generated by the European green agenda have to be still embraced by many stakeholders for whom going green means leaving their comfort zone.
It poses a number of vital questions. How should we manage the process of the change? What kind of governance and leadership is needed to make it a common project that is beneficial for all the stakeholders? How to make green debate inclusive yet effective? The Green Deal legislative process is moving forward and soon the 2050 climate-neutrality target will be enshrined into EU law. However, what still appears to be challenging is ensuring the ownership of this goal – not only at the level of members states but also, or maybe even more importantly, at the level of regions. The reason is that just transition of coal regions requires not only close cooperation between regional authorities and the government but also the engagement of local communities.
Identifying the key opportunities arising from the green growth and just transition process is also an ongoing task for the Polish industry. How those opportunities should be used to the benefit of the whole economy? What kind of tools should be engaged and what will be the key drivers of the change? Particularly, what investment, divestments and regulatory actions are needed. And the final issue to be considered would the necessary adjustment on the part of the financial institutions – how can they boost the green growth and facilitate just transition.
Projekt „System operacyjnego gromadzenia udostępniania i promocji cyfrowej informacji satelitarnej o środowisku – Sat4Envi” jest realizowany przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy (IMGW) we współpracy z Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk (CBK PAN), Akademickim Centrum Komputerowym Cyfronet Akademii Górniczo-Hutniczej (ACK Cyfronet AGH) oraz Polską Agencją Kosmiczną (POLSA).
Przedsięwzięcie uzyskało dofinansowanie w ramach Operacyjnego Programu Polska Cyfrowa, Działanie 2.3, Podziałanie 2.3.1, w wysokości 17 903 900 zł. Środki pochodzą z budżetu środków europejskich (84.63%) i z budżetu państwa (15.37%).
Rekordowa oferta publiczna Allegro pokazała, że polska giełda jest miejscem, na którym spółki są w stanie pozyskiwać środki na rozwój. To również przejaw trwającej już od pewnego czasu tendencji wzrostu znaczenia na naszym rynku kapitałowym nowoczesnych branż – opartych na wiedzy, technologii. Rynek kapitałowy to nie tylko akcje. Niskie stopy procentowe stanowią zachętę do pozyskiwania środków dzięki emisji papierów dłużnych. Jakie są perspektywy rozwoju obu filarów naszego rynku kapitałowego? Czy może on być skutecznym sposobem na zdobywanie środków na inwestycje? Na ile będzie w stanie wesprzeć gospodarkę w wychodzeniu z kryzysu po pandemii?
Debata pt. „System edukacji a rynek pracy – szanse i wyzwania” inaugurowała Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych. Celem spotkania była dyskusja na temat przyszłości kształcenia branżowego w kontekście zmian społecznych i rozwoju technologicznego. Wydarzenie służyło także promocji edukacji zawodowej, która stanowi środek do osiągnięcia efektywnego rozwoju gospodarczego i dobrobytu społecznego.
Udział w debacie wzięli: sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Marzena Machałek, Poseł na Sejm RP Teresa Wargocka, wiceprezes zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich Filip Bittner, wiceprezes zarządu Grupy Azoty S.A. dr Grzegorz Kądzielawski i dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji dr Paweł Poszytek. Dyskusja dotyczyła istotności kształcenia zawodowego, wagi umiejętności praktycznych i umiejętności przyszłości dla potrzeb gospodarki, systemu diagnozowania zapotrzebowania na umiejętności w Polsce z uwzględnieniem współpracy szkół zawodowych z pracodawcami oraz aktualnych wyzwań związanych z rozwojem technologii cyfrowych.
Stymulowanie inwestycji to obok odbudowany konsumpcji klucz do wyjścia z pandemicznego kryzysu. Jak jednak sprawić żeby przedsiębiorcy inwestowali. Jak zapewnić że finansowanie prywatnych podmiotów będzie opłacalne i bezpieczne dla banków. Czy prywatne zaangażowanie już na długo pozostanie w cieniu państwowego?
Gdyby taki kryzys wydarzył się 10 lat temu gospodarka mogłaby nie przetrwać. Okazało się jednak że technologie pozwoliły na zachowanie ciągłości biznesowej wielu procesów. Pytanie tylko czy to wystarczy? Czy uda się podtrzymać siłę nowoczesnej opartej na konsumpcji gospodarki za pomocą narzędzi zdalnych? Czy szybki rozwój technologii będzie budował kolejne ekonomiczne poduszki? W jaki sposób zmieniany będzie sposób naszej pracy, konsumpcji, rozrywki. I jak w tym świecie przyszłości mądrze zarządzać i zarabiać. Jakie narzędzia i kompetencje będą kluczowe? Jak powinna wyglądać polityka rozwojowa państwa aby nowa rewolucja technologiczna nie doprowadziła do petryfikacji półperyferyjnego modelu naszego rozwoju?
Polska przymierza się do wprowadzenia ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ocenie zostanie poddane prawdopodobieństwo, czy dany dostawca znajduje się pod wpływem państwa spoza Unii Europejskiej lub NATO, stopień i rodzaj takich powiązań, struktura własnościowa firmy, prawodawstwo państwa w zakresie ochrony praw obywatelskich, praw człowieka i ochrony danych osobowych oraz zdolność ingerencji tego państwa w swobodę działalności rynkowej dostawcy.
Jakie mogą być ekonomiczne i polityczne konsekwencje wprowadzania takich zapisów na gruncie Polska - Chiny oraz Polska - UE?
Praca z domu połączona z lękiem o utratę źródeł dochodu – dla wielu pracowników rok 2020 okazał się koszmarnym doświadczeniem. Wróciły najgorsze doświadczenia sprzed lat. W jaki sposób w nowej rzeczywistości mądrze zarządzić kluczowym dla przyszłego rozwoju kapitałem ludzkim w firmie? Jak zadbać o kondycje zespołu? Jak będzie wyglądał rynek pracy w przyszłości który ma być erą automatyzacji i nowej rewolucji przemysłowej? Jak przedstawiać się będą poszczególne jego segmenty? Jakie są kluczowe kompetencje w tym nowym świecie i co to oznacza dla systemu edukacji.
Bezpośrednim zagrożeniem dla istnienia firm jest utrata płynności. Kłopoty finansowe jednej firmy pociągają za sobą problemy z płynnością jej partnerów handlowych, co w efekcie może spowodować niewypłacalność. Potencjalne bankructwa firm, zwolnienia pracowników oraz spadek ich wydatków konsumpcyjnych uderzają w przychody i płynność kolejnych przedsiębiorstw. Zapewnienie płynności finansowej firm stanowi więc warunek sine qua non polskiej gospodarki.
Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne. Zdaniem rządzących pomoże uratować wiele tysięcy firm. Ale zdaniem niektórych przedsiębiorców - to kolejny przejaw wzmocnienia pozycji dłużników kosztem wierzycieli. Jak jest w rzeczywistości, postarają się odpowiedzieć uczestnicy naszej debaty.
Bez wątpienia mamy do czynienia z rewolucją. Do tej pory bowiem, aby otworzyć postępowanie, niezbędna była aktywność sądu. Teraz - na mocy przepisów wprowadzonych w jednej z tarcz antykryzysowych - każdy przedsiębiorca będzie mógł poddać się oddłużeniowej procedurze na własne życzenie. Wystarczy, że oświadczy, iż chce to uczynić.
Większość ekspertów to rozwiązanie chwali. Wiedzą bowiem, że gdy firma wpadnie w finansowe tarapaty, istotny jest każdy tydzień. A na sądową zgodę czekać trzeba wiele miesięcy. Organizacje biznesu martwią się jednak, że wśród restrukturyzujących się przedsiębiorców znajdzie się wielu krętaczy. Czyli takich osób, które będą chciały jedynie na nowych przepisach skorzystać, ale bynajmniej nie po to, by wykaraskać się z kłopotów, lecz by wyprowadzić majątek ze spółki przed wierzycielami.
Po trzech miesiącach od wprowadzenia obowiązku edukacji zdalnej, uczniowie, rodzice i nauczyciele mówią: „Sprawdzam!”. Ankieta Librus już pokazała, że z miesiąca na miesiąc „uczniowie stawali się bardziej samodzielni i wzrósł odsetek nauczycieli prowadzących lekcje online”.
Ale nie brakowało też – nadal zresztą nie brakuje – głosów krytycznych. To szkoły sobie poradziły czy nie poradziły ze zdalnym nauczaniem? Dostępne narzędzia okazały się wystarczające? A przy tym bezpieczne? Czego potrzebna nauczycielom, a czego uczniom? I jaka jest w ogóle przyszłość lekcji on-line? Na te (i inne jeszcze) pytania odpowiedzą eksperci z różnych dziedzin. Tak praktycy, jak i teoretycy.Nie zabraknie też przykładów z rynków zagranicznych.
Pandemia przeorała gospodarczy krajobraz świata i wprowadziła bezprecedensowy poziom niepewności, co do przyszłości firm i ich pracowników. Od czasów niesławnego Wielkiego Kryzysu lat 30 XX w. do grona pracowników dołączyły również kobiety, tworząc silne zaplecze wzrostu gospodarczego. O ile tamten kryzys zwiększył zatrudnienie kobiet (w USA np. wzrosło ono z 10,5 mln w 1930 do 13 mln w 1940 r.), o tyle obecny kryzys - jak słusznie zauważają autorki raportu “Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej” - może tę feminizację gospodarki zmniejszyć. W Polsce aż 3 mln kobiet pracuje w sektorach, w które pandemia uderza najsilniej - chociażby w sektorze handlu detalicznego, gdzie stanowią one aż 75 proc. całej siły roboczej. Negatywne oddziaływanie kryzysu na kobiety jest o tyle silniejsze, że w stopniu nieporównywalnie większym niż mężczyźni obciążone są obowiązkami opiekuńczymi. Pozostawienie kobiet samym sobie, bez wskazówek, jak odnaleźć się w post-pandemicznym świecie byłoby zaniedbaniem - zwłaszcza, że już dzisiaj można identyfikować kompetencje coraz bardziej przydatne i coraz bardziej zbędne. Kryzys przyspiesza np. transformację cyfrową w firmach, co oznacza że łatwiej w staraniach o pracę będą miały osoby znające podstawy oprogramowania, ale przyspiesza także automatyzację usług, co oznacza, że będzie maleć popyt na pracę w handlu bezpośrednim. Refleksja nad kobietami-pracownicami w kontekście polskiego rynku pracy musi brać pod uwagę fakt, że ich aktywność zawodowa mimo, że od 2007 r. znajdowała się w trendzie wzrostowym, wciąż była poniżej europejskiej średniej.
Czy digitalizacja uratuje gospodarkę? Czy zamiast w centrach handlowych zakupy będziemy robić w wirtualnych goglach? Czy asystenci głosowi zadbają o to żebyśmy kupowali szybko a rozrywka, edukacja i usługi będą nam dostarczane online? Czy przemysł się zautomatyzuje, czy technologia 5G sprawi że autonomiczne ciężarówki wjadą do pozbawianych pracowników fabryk, a my zakupy i prace wykonamy zdalnie? I czy w tym świecie nie zwariujemy?.”
Debata odbywa się w ramach projektu Nie ma przyszłości bez przedsiębiorczości, corocznej ogólnopolskiej akcji Dziennika Gazety Prawnej, podczas której dziennikarze, przedsiębiorcy i przedstawiciele rządu wspólnie podejmują działania na rzecz promowania i rozwoju przedsiębiorczości w Polsce.
Czy biznes i nauka potrafią znaleźć wspólny język? Bariery które należy pokonać by rozwijać innowacyjną polską gospodarkę.
Rozwój inteligentnej i wydajnej gospodarki wymaga współpracy wszystkich trzech podmiotów tak zwanego "trójkąta wiedzy": uczelni wyższych, instytutów badawczych dysponujących potencjałem naukowym oraz przedsiębiorców absorbujących nowe technologie. Ze statystyk wynika jednoznacznie, że istnieje duży potencjał zarówno po stronie nauki, jak i biznesu, jednak nie przekłada się to na szybki wzrost gospodarczej innowacyjności. Gdzie tkwią bariery? Jak je pokonać? Co nauka i biznes mogą zyskać na współpracy? Jak skuteczniej pozyskiwać fundusze na badania i rozwój? Odpowiedzi na te wiele innych pytań poświęcona będzie debata z udziałem specjalistów z różnych dziedzin, w trakcie której zaprezentowane zostaną również wyniki badań Fundacji Rozwoju Systemów Edukacji (FRSE) mierzące jakość współpracy między polskimi uczelniami a biznesem.
II edycja Kongresu „Cyfryzacja polskiej gospodarki” odbyła się w formule online. Zaproszeni eksperci odpowiedzieli na aktualne i najbardziej palące pytania polskich przedsiębiorców, menedżerów i pracowników z przyspieszonej cyfryzacji polskiej gospodarki.
Podczas pierwszego panelu dyskusyjnego poddane analizie zostały m.in. ekonomiczne skutki lock downu, zastanawiano się którym branżom najłatwiej cyfryzować swój biznes, omówiono sytuację pracowników i menedżerów na telepracy oraz powiedziano jak przygotować się do niepewnej przyszłości aby potrafić w niej zarabiać.
Co nas czeka w zakresie cyfrowych rozliczeń podatkowych? Tego można było dowiedzieć się podczas drugiego panelu dyskusyjnego. Kongres zakończyła uroczystość wręczenia wyróżnień w Rankingu Izb i Urzędów Skarbowych Dziennika Gazety Prawnej.
W sprawie ROP-u nie ma już ucieczki - termin na uchwalenie przepisów, które zrewolucjonizują rynek recyklingu zbliża się nieuchronnie. Dziś potrzebę zmiany dotychczasowego systemu głośno wyrażają wszyscy uczestnicy rynku. Pytanie pozostaje: jak nowe regulacje mają wyglądać?
Czas zacząć mówić o konkretach: kto ma sprawować nadzór nad nowym systemem, jak powinny wyglądać przepływy pieniędzy z opłat, kto je ustali i w jakiej wysokości, według jakich kryteriów, kto będzie dodatkowe wpływy rozliczał i na co mogą one zostać wydane.
Pytań jest wiele, a reforma skomplikowana, bo należy uwzględnić w niej postulaty wielu podmiotów na rynku: producentów, organizacji odzysku, recyklerów, samorządów. I najlepiej zreformować system, ale nie wywrócić rynku do góry nogami. Czy to możliwe? I jak to zrobić, gdy znamy już kolejne propozycje ministerstwa klimatu?
Dwa miliony pacjentów dziennie. Rynek wart niemal 40 miliardów zł rocznie. 30 tys. fachowców. I wreszcie 15 tys. placówek. Tak wygląda polski rynek apteczny. Pracę farmaceutów w dobie pandemii koronawirusa doceniło wiele osób. Mało kto jednak wie, że na rynku są ogromne tarcia pomiędzy właścicielami dużych sieci aptecznych a aptekarzami prowadzącymi po 1-2 placówki.
Czy koronawirus pokazał, że potrzebne są zmiany w prawie aptecznym? Kto na nich zyska, a kto straci? O tym wszystkim porozmawiamy z uczestnikami debaty
Podczas debaty eksperci (lekarze i przedstawiciele pacjentów) odpowiedzieli na najbardziej palące pytania: