Najlepsze publiczne i niepubliczne wydziały prawa w Polsce!
Poznaj tegorocznych laureatów XV Rankingu Wydziałów Prawa Dziennika Gazety Prawnej
Gala odbędzie się 17 czerwca o godz. 11.00 i transmitowana będzie na stronie głównej www.gazetaprawna.pl
METODOLOGIA RANKINGU
W tym roku redakcja Dziennika Gazety Prawnej oceniając Wydziały Prawa wzięła pod uwagę następujące kategorie:
- kadra
- jakość i warunki kształcenia
- wymogi stawiane studentom i jakość absolwentów
- zdawalność na aplikacje prawnicze
- pierwsza grupa: uczelnie z liczbą absolwentów powyżej 100 osób - zdawalność 100 proc.,
- druga grupa: uczelnie z liczbą absolwentów 20-90 osób - zdawalność 100 proc.,
- trzecia grupa: uczelnie z liczbą absolwentów poniżej 14 osób - zdawalność 100 proc.
Oceniając kadrę, wzięliśmy pod uwagę:
- liczbę studentów przypadających na pracownika naukowego,
- liczbę nowo zatrudnionych pracowników od 2018 r. w stosunku do wszystkich pracowników naukowych,
- liczbę grantów badawczych otrzymanych przez wydział lub jego pracowników w latach 2018–2021,
- liczbę publikacji naukowych (książek) pracowników wydziału w latach 2018–2021 w stosunku do liczby pracowników,
- liczbę publikacji naukowych (artykuły) pracowników wydziału w latach 2018–2021 w stosunku do liczby pracowników,
- liczbę publikacji naukowych pracowników wydziału ujętych w bazie Scopus w latach 2018–2021 w stosunku do liczby pracowników,
- liczbę osiągniętych przez pracowników wydziału stopni doktora nauk prawnych i pomocniczych od 2018 r.,
- liczbę osiągniętych przez pracowników wydziału stopni doktora habilitowanego od 2018 r.,
- liczbę osiągniętych przez pracowników wydziału tytułów profesora od 2018 r.,
- udział pracowników w naczelnych organach państwa, samorządach lub korporacjach zawodowych.
Badając jakość i warunki kształcenia, wzięliśmy pod uwagę:
- możliwość nadawania stopnia doktora,
- możliwość nadawania stopnia doktora habilitowanego,
- liczbę książek w bibliotece przypadającą na jednego studenta prawa,
- możliwość udostępniania książek online,
- liczbę książek w bibliotecznym zbiorze w wersji online przypadającą na jednego studenta prawa,
- liczbę stanowisk komputerowych z programem LEX lub równorzędnym przypadającą na 100 studentów prawa,
- dostęp do systemów informacji prawnej z domu,
- liczbę dostępnych lektoratów języka obcego,
- funkcjonowanie kliniki prawa,
- obowiązkowość kliniki prawa,
- funkcjonowanie szkoły prawa obcego,
- funkcjonowanie klubu absolwenta,
- funkcjonowanie biura karier,
- liczbę działających stowarzyszeń, samorządów, organizacji studenckich oraz kół naukowych,
- wyróżnienia i nagrody zewnętrzne uzyskane przez wydział, jego pracowników i studentów w latach 2018–2021,
- liczbę krajowych konferencji stacjonarnych i online organizowanych przez wydział w latach 2018–2021,
- liczbę międzynarodowych konferencji stacjonarnych i online organizowanych przez wydział w latach 2019–2021,
- liczbę prowadzonych na wydziale studiów podyplomowych,
- liczbę umów podpisanych z wydziałami prawa w Polsce i za granicą,
- wymogi dla kandydatów na studia (liczba przyjętych olimpijczyków).
Badając wymogi i jakość absolwentów, wzięliśmy pod uwagę:
- liczbę obowiązkowych przedmiotów zakończonych egzaminem,
- obowiązek zdania egzaminu z języka obcego,
- liczbę egzaminów z języka obcego, które trzeba zdać,
- obowiązkowe praktyki w sądach,
- umożliwienie studentom odbycia praktyk w innych instytucjach,
- monitorowanie losów absolwentów,
- aktualną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
- aktualną posiadaną kategorię Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych,
- możliwość studiowania prawa w języku angielskim,
- liczbę godzin wykładów przewidzianych do przystąpienia do egzaminu z:
- prawa cywilnego,
- prawa karnego,
- prawa handlowego,
- postępowania karnego,
- postępowania cywilnego,
- postępowania administracyjnego,
- prawa Unii Europejskiej.
- liczbę godzin ćwiczeń przewidzianych do przystąpienia do egzaminu z:
- prawa cywilnego,
- prawa karnego,
- prawa handlowego,
- postępowania karnego,
- postępowania cywilnego,
- postępowania administracyjnego,
- prawa Unii Europejskiej.
- udział absolwentów w naczelnych organach państwa, samorządach lub korporacjach zawodowych.
Badając dostosowanie do sytuacji epidemiologicznej, wzięliśmy pod uwagę:
- zapewnianie wsparcia technicznego studentom,
- zapewnienie wsparcia technicznego pracownikom,
- zapewnienie wsparcia psychologicznego,
- możliwość korzystania ze stworzonych przez Wydział platform do nauki zdalnej,
- możliwość korzystania z pomocy poradni prawnych w czasie epidemii,
- organizowanie szkoleń dla kadry naukowej z e-learningu,
- organizowanie szkoleń dla studentów z e-learningu,
- sposób kształcenia studentów w czasie trwania epidemii.