PSL rusza z kampanią informacyjną dot. propozycji deregulacyjnych przygotowanych w ministerstwie gospodarki kierowanym przez Waldemara Pawlaka. Ludowcy chcą zorganizować kilkanaście konferencji w Sejmie; posłowie mają się spotykać z przedsiębiorcami w terenie.

Projekt założeń do trzeciego pakietu deregulacyjnego (pierwsze dwie ustawy wprowadzono w poprzedniej kadencji) trafił do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych w połowie czerwca. Pawlak chce, żeby zmiany, które ułatwią życie przedsiębiorcom weszły w życie od przyszłego roku.

"Przy poprzedniej ustawie deregulacyjnej było tak, że ludzie niewiele wiedzieli o wprowadzonych ułatwieniach, dlatego już zaczynamy informowanie przedsiębiorców i społeczeństwo o tym, co będzie zmieniane" - powiedział PAP wiceszef resortu gospodarki Mieczysław Kasprzak (PSL).

Politycy PSL planują przedstawianie ważniejszych z 70 proponowanych zmian na konferencjach prasowych w Sejmie. Pierwsza ma się odbyć w czwartek. "W Sejmie będą cykliczne konferencje. Będziemy chcieli ten materiał, który jest w trzeciej ustawie deregulacyjnej rozwinąć, rozszerzyć, przedstawić argumenty za i przeciw" - wyjaśnił Kasprzak.

Posłowie Stronnictwa mają organizować spotkania z przedsiębiorcami w swoich okręgach. Chodzi o to, by z jednej strony wytłumaczyć na czym będą polegać zmiany, a z drugiej strony zebrać materiał do kolejnego pakietu deregulacji - zaznaczył Kasprzak. Sam wiceminister chce spotykać się w różnych miejscach Polski z m.in. lokalnymi organizacjami pracodawców.

"Chcemy wsłuchać się również w ich oczekiwania, wywołać dyskusje, burzę mózgów, bo przedstawiliśmy trzeci, ale będą kolejne pakiety deregulacyjne. Zamierzamy co najmniej raz do roku wypuszczać kolejną ustawę" - zapowiedział wiceminister.

Kasprzak w zeszłym tygodniu spotkał się w Rypinie z przedsiębiorcami, Pracodawcami RP, szefem Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, prezesem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, a także szefową miejscowej strefy ekonomicznej. Kolejne konsultacje ma zaplanowane na Podkarpaciu w drugiej części lipca.

Poprzez kampanię ludowcy chcą się pokazywać jako partia wspierająca biznes. "Od dawna stawiamy i będziemy stawiać na takie postrzeganie PSL, także, jako partię, która może reprezentować małych i średnich przedsiębiorców" - powiedział PAP rzecznik ludowców Krzysztof Kosiński.

Kasprzak podkreśla jednak, że w poprzedniej kadencji stronnictwo działało na rzecz przedsiębiorców - m.in. resort Pawlaka przygotował dwa pakiety deregulacyjne. "To nie jest tak, że my się tylko zajmujemy rolnictwem i KRUS, jak nam niektórzy przypisują i nic więcej" - zaznaczył polityk Stronnictwa.

PSL - jak tłumaczą politycy tego ugrupowania - zdecydowało się tym razem na specjalną kampanię, bo po przeprowadzeniu pierwszych dwóch ustaw deregulacyjnych okazało się, że o wielu zmianach nie udało się skutecznie poinformować społeczeństwa. "Chodzi o to, żeby obywatele wiedzieli o rozwiązaniach korzystnych dla nich" - podkreśla Kosiński.

Jednym z kluczowych założeń najnowszego pakietu deregulacyjnego jest zapis o skróceniu z 60 do 30 terminu zwrotu VAT. Zmiany przewidują też objęcie większej grupy przedsiębiorców statutem "małego podatnika" i ryczałtowe rozliczanie używania samochodów służbowych do celów prywatnych.